Inwestorzy cenią odpowiedzialność
Odpowiedzialność społeczna biznesu to temat gorących dyskusji odbywających się podczas tegorocznego Światowego Forum Ekonomicznego w Nowym Jorku. Wielu szefów firm na całym świecie uważa, że w najbliższym czasie będzie ona sprawą mniej priorytetową.
Prezentowane na forum analizy potwierdzają fakt, że burzliwe czasy osłabienia gospodarczego nie sprzyjają raczej inicjatywom prospołecznym. Chociażby z przedstawionych w Nowym Jorku wyników niedawnego badania PriceWaterhouseCoopers (raport Uncertain Times, Abundant Opportunities, sonda objęła blisko 1,2 tys. prezesów firm z Europy, Azji i obu Ameryk) wynika, że w obecnym klimacie gospodarczym odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstw stanie się sprawą mniej priorytetową. Twierdzi tak aż jedna trzecia europejskich szefów firm. W Ameryce Północnej, gdzie takie działanie biznesu jest silniej zakorzenione, podobny pogląd wyraża nieco mniej, bo 24 proc. badanych.
Odpowiedzialność społeczna to takie działanie przedsiębiorstw, które prowadzi do budowy długotrwałych i pozytywnych związków ze wszystkimi podmiotami, z jakimi organizacja wchodzi w kontakt.
Pierwsze kodeksy etyczne dotyczące prospołecznej działalności przedsiębiorstw powstały pod koniec lat siedemdziesiątych w Stanach Zjednoczonych. W Europie rozpowszechniły się kilkanaście lat później. Określają one zasady prowadzenia działalności gospodarczej ze szczególnym uwzględnieniem interesów społecznych.
Dla przykładu ostatnią inicjatywą z tego zakresu było niedawne podpisanie Global Compact, programu powstałego z inicjatywy Kofi Annana. Nie jest to prawnie wiążący kodeks postępowania, ale zbiór wartości stworzony dla promocji wiedzy na temat społecznej odpowiedzialności. Idea Global Compact opiera się m.in. na założeniach wynikających z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.
Na bazie podobnych międzynarodowych inicjatyw powstają systemy odpowiedzialności społecznej, które można integrować z konkretnymi już systemami zarządzania.
Stwierdzono niejednokrotnie, że rozwiązanie takie daje wiele korzyści.
Przede wszystkim pozytywnie oddziałuje na motywację pracowników i interesariuszy, czyli dostawców, klientów, społeczności lokalnej, a nawet konkurentów. Ponadto wysoki stopień odpowiedzialności społecznej wpływa na zainteresowanie przedsiębiorstwem ze strony inwestorów strategicznych i potencjalnych partnerów biznesowych. W krajach rozwiniętych często zdarza się, że alianse firm poprzedzają specjalne audyty społeczne.
W Polsce jest to wciąż nowa i trudna do zaakceptowania tematyka. Nadal popularne są takie zachowania przedsiębiorców, jak nielegalne zatrudnianie pracowników, uchylanie się od płacenia podatków czy składek ZUS, stosowanie nieekologicznych rozwiązań technologicznych. Wiele osób w Polsce wciąż myli te działania ze sponsoringiem czy mecenatem.