Ipsos: Polacy a wyprzedaże

Polacy należą do największych entuzjastów wyprzedaży w Europie, choć kiedy w sklepie zobaczą potrzebną rzecz, to rzadziej niż w krajach UE czekają na okres wyprzedaży, by ją kupić. W Polsce zakupy na wyprzedażach najczęściej finansuje się redukując jednocześnie inne wydatki, podczas gdy konsumenci z krajów Unii w większości wcześniej specjalnie na ten cel oszczędzają.

Polacy należą do największych entuzjastów wyprzedaży w Europie, choć kiedy w sklepie zobaczą potrzebną rzecz, to rzadziej niż w krajach UE czekają na okres wyprzedaży, by ją kupić. W Polsce  zakupy na wyprzedażach najczęściej finansuje się redukując jednocześnie inne wydatki, podczas gdy konsumenci z krajów Unii w większości wcześniej specjalnie na ten cel oszczędzają.

Okres wyprzedaży dobiegł końca. Ipsos, międzynarodowa grupa badawcza, na zlecenie Sofinco, firmy specjalizującej się w sprzedaży kredytów konsumpcyjnych, zbadała stosunek do wyprzedaży konsumentów w ośmiu krajach Unii Europejskiej. Ipsos zbadał też postawy konsumentów w Polsce. Wyniki porównano. Okazało się, że Polacy należą do największych entuzjastów wyprzedaży w Europie.

Aż 74 proc. Polaków uważa, że wyprzedaże w sklepach to okazja do korzystnych zakupów. Natomiast w krajach Unii Europejskiej największymi entuzjastami wyprzedaży są konsumenci z krajów Europy Północnej: Brytyjczycy (73 proc.), Niemcy (69 proc.), Francuzi (69 proc.), Belgowie (67 proc.). Konsumenci z krajów rejonu Morza Śródziemnego są znacznie bardziej sceptyczni wobec wyprzedaży: 56 proc. Portugalczyków i tylko 49 proc. Hiszpanów uważa, że wyprzedaże to okazja do korzystnych zakupów.

Reklama

Czy uważa Pan (Pani), że wyprzedaże to okazja do korzystnych zakupów?

Polska                   74 proc.
Wielka Brytania          73 proc.
Niemcy                   69 proc.
Francja                  69 proc.
Belgia                   67 proc.
Włochy                   65 proc.
Holandia                 60 proc.
Portugalia               56 proc.
Hiszpania                49 proc.
Polacy rzadziej niż w konsumenci z krajów Unii czekają z zakupem na wyprzedaże

Ciągle jeszcze niewielu konsumentów czeka z zakupem na wyprzedaże. Najczęściej, jeżeli chcemy kupić ubranie, obuwie bądź wyroby skórzane, zakupu dokonujemy od razu, gdy znajdziemy potrzebną rzecz. Średnio w krajach Unii 30 proc. konsumentów z zakupem czeka do wyprzedaży. W Polsce dla ogółu odsetek ten wynosi 22 proc., z tym, że jest wyraźnie wyższy wśród ludzi w wieku 15-19 lat, wynosi bowiem 35 proc.

Polacy rzadziej niż konsumenci z Unii oszczędzają z myślą o wyprzedażach

Średnio w Europie aż 60 proc. osób kupujących na wyprzedażach oszczędza wcześniej, aby móc w tym okresie dokonywać zakupów. W Polsce tylko 35 proc. kupujących na wyprzedażach deklaruje wcześniejsze oszczędzanie. Liderami oszczędzania przed wyprzedażami są Niemcy i Belgowie: w tych krajach aż 71 proc. osób kupujących na wyprzedażach oszczędza specjalnie na ten cel. W zbadanych krajach Europy Zachodniej najmniej na takie zakupy oszczędzają Francuzi: tylko 42 proc. spośród deklarujących kupowanie w tym okresie.

Średnio w krajach UE jedna osoba na trzy kupujące na wyprzedażach redukuje w tym okresie inne wydatki. W Polsce odsetek ten wynosi aż 43 proc.

Z kolei Polacy w minimalnym stopniu korzystają z kredytu konsumpcyjnego, aby sfinansować wyprzedażowe zakupy. W Europie Zachodniej z kredytu korzysta w tym celu 6 proc., podczas gdy w Polsce tylko 1 proc.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zakupy | okres | ipsos | wydatki | wyprzedaże | Niemcy | konsumenci
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »