Ipsos: Polacy a wyprzedaże
Polacy należą do największych entuzjastów wyprzedaży w Europie, choć kiedy w sklepie zobaczą potrzebną rzecz, to rzadziej niż w krajach UE czekają na okres wyprzedaży, by ją kupić. W Polsce zakupy na wyprzedażach najczęściej finansuje się redukując jednocześnie inne wydatki, podczas gdy konsumenci z krajów Unii w większości wcześniej specjalnie na ten cel oszczędzają.
Okres wyprzedaży dobiegł końca. Ipsos, międzynarodowa grupa badawcza, na zlecenie Sofinco, firmy specjalizującej się w sprzedaży kredytów konsumpcyjnych, zbadała stosunek do wyprzedaży konsumentów w ośmiu krajach Unii Europejskiej. Ipsos zbadał też postawy konsumentów w Polsce. Wyniki porównano. Okazało się, że Polacy należą do największych entuzjastów wyprzedaży w Europie.
Aż 74 proc. Polaków uważa, że wyprzedaże w sklepach to okazja do korzystnych zakupów. Natomiast w krajach Unii Europejskiej największymi entuzjastami wyprzedaży są konsumenci z krajów Europy Północnej: Brytyjczycy (73 proc.), Niemcy (69 proc.), Francuzi (69 proc.), Belgowie (67 proc.). Konsumenci z krajów rejonu Morza Śródziemnego są znacznie bardziej sceptyczni wobec wyprzedaży: 56 proc. Portugalczyków i tylko 49 proc. Hiszpanów uważa, że wyprzedaże to okazja do korzystnych zakupów.
Czy uważa Pan (Pani), że wyprzedaże to okazja do korzystnych zakupów?
Polska 74 proc. Wielka Brytania 73 proc. Niemcy 69 proc. Francja 69 proc. Belgia 67 proc. Włochy 65 proc. Holandia 60 proc. Portugalia 56 proc. Hiszpania 49 proc.Polacy rzadziej niż w konsumenci z krajów Unii czekają z zakupem na wyprzedaże
Ciągle jeszcze niewielu konsumentów czeka z zakupem na wyprzedaże. Najczęściej, jeżeli chcemy kupić ubranie, obuwie bądź wyroby skórzane, zakupu dokonujemy od razu, gdy znajdziemy potrzebną rzecz. Średnio w krajach Unii 30 proc. konsumentów z zakupem czeka do wyprzedaży. W Polsce dla ogółu odsetek ten wynosi 22 proc., z tym, że jest wyraźnie wyższy wśród ludzi w wieku 15-19 lat, wynosi bowiem 35 proc.
Polacy rzadziej niż konsumenci z Unii oszczędzają z myślą o wyprzedażach
Średnio w Europie aż 60 proc. osób kupujących na wyprzedażach oszczędza wcześniej, aby móc w tym okresie dokonywać zakupów. W Polsce tylko 35 proc. kupujących na wyprzedażach deklaruje wcześniejsze oszczędzanie. Liderami oszczędzania przed wyprzedażami są Niemcy i Belgowie: w tych krajach aż 71 proc. osób kupujących na wyprzedażach oszczędza specjalnie na ten cel. W zbadanych krajach Europy Zachodniej najmniej na takie zakupy oszczędzają Francuzi: tylko 42 proc. spośród deklarujących kupowanie w tym okresie.
Średnio w krajach UE jedna osoba na trzy kupujące na wyprzedażach redukuje w tym okresie inne wydatki. W Polsce odsetek ten wynosi aż 43 proc.
Z kolei Polacy w minimalnym stopniu korzystają z kredytu konsumpcyjnego, aby sfinansować wyprzedażowe zakupy. W Europie Zachodniej z kredytu korzysta w tym celu 6 proc., podczas gdy w Polsce tylko 1 proc.