Reklama

Jak dziś firmy oferujące usługi medyczne mogą wyróżniać się na tle konkurencji?

W świecie medycyny budowanie spójnej marki jest równie ważne, jak w innych branżach. - Istotą prywatnej opieki medycznej jest jakość, dlatego sztuczne zaniżanie cen kosztem poziomu świadczonych usług jest niedopuszczalne - twierdzą specjaliści.

Jak wynika z raportu "Trendy w polskiej ochronie zdrowia 2017", przygotowanego przez firmę doradczą PwC, sektor prywatny dominuje w świadczeniu usług w podstawowej opiece zdrowotnej, opiece ambulatoryjnej, rehabilitacji, opiece długoterminowej, czy leczeniu uzdrowiskowym. Jedynie leczenie szpitalne pozostaje domeną świadczeniodawców publicznych.

Reklama

"Obserwacje wskazują, że wyższa jest rentowność i jakości świadczonych usług w tych obszarach, w których kapitał prywatny zaangażował się w rozwój danego segmentu. Oczywiście rola państwa jest i będzie istotna w zapewnieniu tak ważnej opieki szpitalnej, jednak udział sektora prywatnego (w różnych formach) wydaje się być nieunikniony, tak żeby osiągnąć w krótkim okresie spodziewane efekty. Spodziewamy się, że reforma i dalszy rozwój ochrony zdrowia w Polsce (nie tylko dzięki firmom medycznym, ale również telekomunikacyjnym, informatycznym, transportowym, etc.) będzie musiał oprzeć się o strukturę współpracy pomiędzy partnerem prywatnym, a partnerem publicznym" - czytamy w raporcie.

Raport przypomina, że istnieje wiele międzynarodowych przykładów sukcesu takich rozwiązań jak np. amerykańska Grupa Centene inwestująca w ochronę zdrowia w Hiszpanii pod nazwą Ribera Salud. Eksperci wskazują, że w naszym kraju także należy wypracować system partnerstwa państwa z inwestorami prywatnymi w ochronie zdrowia, ponieważ przyniesie to korzyści wszystkim. Obecnie kapitał prywatny niechętnie i z dużą ostrożnością podchodzi do naszego rynku.

Niezbędne elementy: przewidywalność, stabilność i otwartość na rozmowy muszą być spełnione.

W ostatnich dwóch latach widać bardzo duży spadek liczby transakcji fuzji i przejęć w sektorze ochrony zdrowia. W przypadku braku otwartości na reformy z udziałem kapitału prywatnego ten trend może się pogłębiać.

Pacjenci, wybierając prywatną placówkę medyczną, poza profesjonalizmem lekarza i jakością usługi szukają coraz częściej czegoś więcej. Liczy się dla nich zaufanie do lekarza, komfort gabinetu, poczucie bezpieczeństwa oraz siła marki. Dlatego w świecie medycyny budowanie spójnej marki jest równie ważne, jak w innych branżach.

Rosnąca dynamicznie konkurencja wymusza na firmach medycznych inwestycje w budowanie silnego brandu na każdym poziomie, począwszy od spójnego wystroju, skończywszy na wysokiej jakości wyposażeniu centrów medycznych.

Jak podkreśla Julita Czyżewska, prezes PZU Zdrowie, ważne jest, aby firmy medyczne nie uległy tendencjom do wojny cenowej.

- Istotą prywatnej opieki medycznej jest jakość, dlatego sztuczne zaniżanie cen kosztem poziomu świadczonych usług jest niedopuszczalne - tłumaczy prezes Czyżewska. - Pacjentowi zależy przede wszystkim na szybkim dostępie do usług i szerokiej infrastrukturze medycznej, z której będzie mógł skorzystać nie tylko w miejscu zamieszkania, ale także w trakcie podróży służbowej czy urlopu. To są nadrzędne obszary, w których można i należy konkurować - dodaje.

Według prezes Czyżewskiej kolejnym obszarem, w którym można budować swoją przewagę są innowacje związane z rozwojem nowych technologii, np. rozwiązania telemedyczne, które pozwalają jeszcze bardziej zwiększyć dostępność usług i wspierać proces diagnostyczny.

Elementem budowania lojalności klientów pacjentów jest stworzenie budzącej zaufanie, silnej i spójnej marki, która spełnia obietnice Chodzi o to, by dostarczana usługa była zawsze takiej samej jakości - niezależnie od terminu wizyty czy placówki, którą odwiedza pacjent. Zaufanie i przywiązanie klientów budują nawet drobne rzeczy, takie jak właściwe oznakowania w gabinecie, gorąca kawa, bliskość parkingu czy profesjonalna wizytówka.

- Na silną markę medyczną składa się wiele czynników, nie zawsze oczywistych. Są to wszystkie doświadczenia po stronie pacjenta. Komunikacja marki i jej tożsamość muszą być spójne we wszystkich punktach: call center, strona internetowa, wizytówki, fartuch lekarza, gabinet i cała infrastruktura, która do tego gabinetu prowadzi - poprzez garaż, parking i rejestrację - mówi agencji Newseria Biznes Dorota Haller, dyrektor ds. marketingu i komunikacji Medicover Polska.

Prezes Julita Czyżewska przekonuje, że warto wybrać ofertę na wysokim poziomie.

- Wyróżnikiem PZU jest m.in. gwarancja dostępności wizyt - 2 dni robocze do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej i 5 dni do specjalisty - tłumaczy. - Zachowanie tych parametrów jest dla nas priorytetem, szczególnie w dobie coraz większego zapotrzebowania polskiego społeczeństwa na opiekę medyczną oraz przy utrzymującym się spadku liczby personelu medycznego.

Dowiedz się więcej na temat: abonament | pakiet medyczny | medyczny

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »