Jak mądrze podejmować ryzyko?

W dobie recesji rozwaga wydaje się być największą cnotą, lecz osoby potrafiące mądrze podejmować ryzyko mają szansę zyskać przewagę. Naucz się jak obstawiać i kiedy odejść od stolika.

Gdy w zeszłym roku zaczął się kryzys gospodarczy, wielu ekspertów z Wall Street i analityków ze świata akademickiego zastanawiało się, czy spowolnienie można zahamować, jeśli w sektorze finansowym więcej kobiet objęłoby kierownicze stanowiska. Argumenty przytaczane w "ForbesWoman" i innych publikacjach opierały się na przekonaniu, że kobiety jako bardziej ostrożne i konserwatywne może nie podjęłyby szalonego ryzyka z równą łatwością, co ich męscy odpowiednicy.

Na zdjęciach: Czy warto ryzykować?

Reklama

Na zdjęciach: 100 najpotężniejszych kobiet

Na zdjęciach: Najbardziej wpływowe kobiety mediów

Na zdjęciach: Najlepiej opłacane zawody dla kobiet

Na zdjęciach: Najbogatsze kobiety świata

Istnieją dowody na to, że kobiety są generalnie bardziej rozważne niż mężczyźni, jednak profesor Sylvia Maxfield, ekspert z dziedziny zarządzania w Simmons School of Management w Bostonie, kwestionuje pogląd, że kobiety unikają ryzyka.

Maxfield wraz ze współpracownikami poprosiła 650 kobiet-menedżerów przybyłych na międzynarodową konferencję liderek zorganizowaną przez Simmons w 2008 roku, aby wyobraziły sobie sytuację, w której zainwestowały znaczną część kapitału swoich organizacji - oraz prywatny majątek - w przedsięwzięcie, którego sukcesu nie były pewne. Prawie 80 proc. pań odpowiedziało, że tego typu sytuacje zdarzają im się czasami lub często.

Co może jeszcze bardziej zaskakiwać, badanie to wykazało, że kobiety mają bardzo wyrachowane i indywidualne podejście do ryzyka. - Myśleliśmy, że panie będą rozważać wpływ takiej decyzji na resztę organizacji lub na rodzinę - mówi Maxfield - lecz nasze rozmówczynie opowiadały o ryzyku w sposób niezwiązany z kwestią płci. Muszę podjąć ryzyko, jeśli chcę zdobyć nagrodę - mówiły.

Bez względu na to, czy wierzysz, że dla kobiet podejmowanie ryzyka jest czymś naturalnym, jedno jest pewne: inteligentne ryzykowanie jest kwestią kluczową dla każdego, kto chce dojść na sam szczyt w ich branży.

Odłączyć się od stada

- Jeśli chcesz odłączyć się od stada, musisz się wyróżnić, a wyróżnianie się i ryzyko idą ze sobą w parze - mówi Shelia Wellington, profesor zarządzania i organizacji w Stern School of Business na New York University i autorka Be Your Own Mentor.

Niestety, większość z nas nie umie właściwie oceniać ryzyka, stwierdza Alison Levine, miłośniczka wysokogórskich ekspedycji i założycielka działającej w San Francisco firmy konsultingowej dla liderów Daredevil Strategies. - Większość ludzi ocenia ryzyko po fakcie - dodaje Levine, która poprowadziła pierwszą Amerykańską Kobiecą Ekspedycję na Everest w 2002 roku.

- W himalaistyce, jeśli zespół dojdzie na szczyt i wróci cały i zdrowy, mówi się o udanym podejmowaniu ryzyka, jeśli zaś ktoś zginie lub odniesie poważne obrażenia, ludzie uznają wyprawę za głupie ryzykanctwo. W rzeczywistości, ryzyko było takie samo w obu przypadkach, jednak to rezultat ukształtował opinię o tym, czy ryzyko było mądre czy głupie - mówi Levine.Kontroluj swoje ego

Jak więc odróżnić rozsądne ryzyko od ryzyka, które, na przykład, może zrujnować cały system gospodarczy? Levine mówi, że pierwszym krokiem jest zrozumienie, że bez względu na twoje doświadczenie, inteligencję i wiedzę zawsze może zdarzyć się coś nieoczekiwanego.

- Himalaiści rozumieją, że góra zawsze będzie od nich większa i silniejsza, więc muszą stosować strategie i pamiętać, że nigdy nie przejmą pełnej kontroli - wyjaśnia Levine.

Coach menedżerów z rejonu Zatoki San Francisco, M.J. Ryan, zgadza się, że pewność siebie i pozytywne nastawienie są niezbędne do osiągnięcia sukcesu, lecz determinacja to nie wszystko. - Siła pozytywnego myślenia jest ogromna, lecz trzeba pamiętać, że życie nie jest takie proste i dobre intencje nie zawsze wystarczą - mówi Ryan, autorka AdaptAbility: How to Survive Change You Didn't Ask For.

Idź naprzód

Levine mówi, że wielu jej podopiecznych nie chce ryzykować rezygnacji z obecnej posady lub zawodu, gdyż zainwestowali w nie wiele czasu i wysiłku. Według niej takie podejście jest pozbawione logiki. Nie jest ważne ile energii poświęciłaś na coś w przeszłości - jeśli coś nie zdaje egzaminu to nic tego nie zmieni.

- W górach nie ma znaczenia ile krwi, potu i łez wylałaś podczas podejścia. - Jeśli nadciąga burza lub ktoś ma chorobę wysokogórską lub źle się czuje, zawracasz - mówi Levine.

To samo dotyczy biznesu - od długotrwałych karier po kluczowe kontrakty - zawsze musisz być gotowa odejść od stołu.

Walcz ze strachem

Levine uważa, że obawa przed porażką jest głównym czynnikiem zniechęcającym ludzi do podejmowania ryzyka, co według niej działa na ich szkodę. - Myślę, że czasem dobrze jest przegrać. Nawet, jeśli nie osiągniesz celu, to takie doświadczenie może cię czegoś nauczyć.

Ryan zgadza się z filozofią, że do odważnych świat należy - do pewnego stopnia. Jednak zauważa też, że często pracowała z klientami, których spotkało coś znacznie gorszego niż zakłopotanie gdy nie udała się transakcja lub projekt.

Pani coach pamięta przedsiębiorcę, do którego zadzwonił księgowy mówiąc, że jeśli nie przestanie dążyć do realizacji swoich ambitnych celów, to straci dom i firmę. - To był dla niego sygnał, że za dużo ryzykuje.

Z drugiej strony, równie ważne jest kalkulowanie kosztów niepodejmowania działań. Na przykład, jeśli pracujesz w nieustannie zmieniającej się branży, takiej jak finanse lub sektor wydawniczy, bądź jesteś zbyt związana emocjonalnie z inwestycją, która idzie na dno, ciągłe wyczekiwanie i robienie tego co zawsze może okazać się zgubne.

- Czasem spoczywanie na laurach też jest ryzykowne - podsumowuje Levine.

Na zdjęciach: Dobrze zarabiające dyrektor generalne największych amerykańskich przedsiębiorstw

Sara Eckel

Inflacja, bezrobocie, PKB - zobacz dane z Polski i ze świata

Czytaj również:

Soros: Dość pompowania pieniędzy!

Deloitte: Polska - przypadek specjalny

Podatki dla utemperowania banków!

Forbes
Dowiedz się więcej na temat: Biznes | ryzyko | kryzys
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »