Jest nam dobrze

W lipcu 2007 r. obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej, zarówno bieżący, jak i wyprzedzający, nie uległy istotnej zmianie względem poprzedniego miesiąca podał GUS.

W lipcu 2007 r. obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej, zarówno bieżący, jak i wyprzedzający, nie uległy istotnej zmianie względem poprzedniego miesiąca podał GUS.

Utrzymuje się natomiast korzystny dystans wobec wyników sprzed roku oraz dwóch lat. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wynosi obecnie ?7,2 (wobec wartości ?7,3 w czerwcu). W porównaniu do analogicznego miesiąca 2006 oraz 2005 roku jest to wynik lepszy odpowiednio o 6,7 oraz o 16,4 pp.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej osiągnął w lipcu wartość ?6,9 (w poprzednim miesiącu ?7,0). W okresie ostatnich dwóch lat obserwowany jest stały wzrost jego notowań ? o 10,8 oraz o 23,3 pp. względem tego samego miesiąca 2006 oraz 2005 roku.

Reklama

Obecny poziom wskaźników ufności konsumenckiej jest głównie rezultatem pogorszenia się w lipcu niektórych wskaźników charakteryzujących nastroje konsumenckie społeczeństwa polskiego, szczególnie widocznego w przypadku oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów oraz oceny przewidywanych (w najbliższych 12 miesięcach) możliwości oszczędzania pieniędzy, przy jednoczesnej poprawie opinii konsumentów w zakresie oceny zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju w ostatnich 12 miesiącach, oceny przewidywanych w najbliższych 12 miesiącach zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, a także malejących obawach przed wzrostem poziomu bezrobocia.

Dwa z wymienionych wskaźników koniunktury konsumenckiej tj. ocena zmian ogólnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego w najbliższych 12 miesiącach oraz obawy przed wzrostem poziomu bezrobocia osiągnęły w lipcu najlepszy wynik w ciągu całego okresu realizacji badania. Przebieg zmian nastrojów społecznych w obszarze konsumpcji indywidualnej obserwowany w latach 2005-2007, świadczy o tym, że w dalszym ciągu zwiększa się udział konsumentów odczuwających poprawę oraz zmniejsza się udział konsumentów odczuwających pogorszenie swojej sytuacji społeczno-ekonomicznej. Największą poprawę wskaźnika w porównaniu z wynikami sprzed roku i dwóch lat obserwuje się w zakresie obaw przed wzrostem poziomu bezrobocia (odpowiednio o 27,2 oraz 51,9 pp.).

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »