Już nie czysta ani kolorowa. Wśród Polaków króluje inny trunek
Absolutnym faworytem polskich konsumentów jest piwo - wynika z "Alkoholowej mapy Polski", opracowania przesłanego Interii przez ekspertów aplikacji PanParagon. Okazuje się, że Polacy sięgają po nie prawie siedem razy częściej niż po wódkę i ponad osiem razy częściej niż po wino. Autorzy mapy zbadali też, jakie upodobania alkoholowe mają poszczególne województwa.
PanParagon to aplikacja do wyszukiwania promocji oraz przechowywania paragonów. Eksperci organizacji przygotowali "Alkoholową mapę Polski, analizując paragony z datą zakupu od 1 sierpnia 2022 do 31 lipca 2023 roku. Według ich opracowania po najpopularniejszy w kraju trunek Polacy sięgają kilkukrotnie częściej niż po wódkę czy wino.
Jak pokazują dane aplikacji, piwo pojawiło się na prawie 10 proc. paragonów ujętych w analizie. Złoty trunek ma ogromną przewagę nad konkurentami. Znajdująca się na drugim miejscu wódka widnieje znacznie rzadziej. Można ją było znaleźć na ok. 1,5 proc. przebadanych paragonów. Na trzecim miejscu - 1,2 proc. przebadanych paragonów - znalazło się wino.
Kolejne alkohole, po które sięgają mieszkańcy naszego kraju to whisky, likiery, gin i brandy. Alkoholowy ranking zamyka tequila, która na paragonowych pojawiła się najrzadziej.
Największymi miłośnikami piwa okazali się Ślązacy oraz mieszkańcy województwa zachodniopomorskiego i małopolskiego. Najrzadziej produkowany z chmielu trunek kupowany był w województwie podkarpackim, łódzkim i wielkopolskim. Jeśli chodzi o wódkę, to ta najczęściej znika a półek w sklepach na Podlasiu (3,3 proc. ujętych w badaniu paragonów), na Śląsku (2,11 proc.) i w województwie łódzkim (1,77 proc.). W innych częściach kraju jej popularność kształtuje się na podobnym poziomie, z wyjątkiem obszaru kujawsko-pomorskiego, gdzie odsetek paragonów z tą pozycją na liście nie przekracza 1 proc.
Wino zaś króluje w Wielkopolsce, w województwie zachodniopomorskim oraz na Śląsku. Najrzadziej trunek ten kupowany był w województwie opolskim, kujawsko-pomorskim oraz podkarpackim. A największymi smakoszami whisky w Polsce są mieszkańcy warmińsko-mazurskiego, dolnośląskiego i łódzkiego. Najmniejszą popularnością cieszy się ona w pomorskim, podlaskim i opolskim.
Prawie we wszystkich przebadanych przez PanParagon aspektach na prowadzenie wybija się województwo śląskie. - Tam chętnie kupowane jest piwo, wino, wódka, ale także napoje bezalkoholowe. Województwo opolskie oraz podkarpackie w większości przypadków znajdują się natomiast w ogonie alkoholowego rankingu – zauważa Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.
W analizie uwzględniono też trunki bezalkoholowe i sprawdzono ich popularność w poszczególnych województwach. Okazało się, że napoje bez procentów były najczęściej kupowane na Podlasiu oraz południu Polski. W centralnej części kraju cieszyły się one stosunkowo średnim zainteresowaniem, natomiast najrzadziej do koszyka zakupowego trafiały na zachodzie kraju oraz w województwach łódzkim i podkarpackim.
Ewa Wysocka