Kary dla telefonii GSM: 21 mln zł rano, 5 mln zł po południu
Prezes UKE nałożył na należącą do grupy TP spółkę Polska Telefonia Komórkowa Centertel 5 mln zł kary za automatyczne rozsyłanie abonentom - bez ich zgody - smsów zachęcających do udziału w loterii - poinformował wcześniej Urząd Komunikacji Elektronicznej.
Jak wyjaśnił UKE, chodzi o używanie w stosunku do ponad 8 mln abonentów lub użytkowników końcowych PTK automatycznych systemów dla celów marketingu bezpośredniego, polegającego na wysłaniu komunikatów tekstowych sms, zachęcających do udziału w Loterii Audiotekstowej pod nazwą "Loteria Orange". PTK jest operatorem sieci Orange.
Urząd przypomniał, że Prawo telekomunikacyjne stanowi, iż używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego bez zgody abonenta na to jest zakazane. Natomiast w trakcie postępowania UKE ustalił, że PTK, wysyłając wiadomości sms, nie wypełnił obowiązku uzyskania takiej zgody.
Działania PTK były ingerencją w prywatność abonenta, który musiał odbierać niezamówione komunikaty - stwierdził Urząd. Podkreślił również, w niektórych przypadkach abonenci w sposób niezamierzony przystąpili do loterii, co wiązało się z poniesieniem przez nich "istotnych konsekwencji finansowych".
"Sytuację do jakiej doszło w wyniku stwierdzonych naruszeń należy ocenić jako istotne naruszenie praw abonentów i użytkowników końcowych, tym bardziej, że skala procederu objęła łącznie 8 mln 400 tys. 934 numerów" - podkreślił Urząd.
UKE zaznaczył, że wysokość kary pieniężnej uwzględnia to, iż PTK była już karana m.in. za naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników końcowych.
Od decyzji Prezesa UKE przysługuje odwołanie się do sądu. Jak poinformowało PAP biuro prasowe Grupy TP, PTK Centertel po dokładnym przeanalizowaniu decyzji UKE rozważy, jakie konkretnie działania prawne podejmie w tej sprawie.
- - - - -
Użytkownicy telefonii komórkowej są coraz częściej naciągani na udział w kosztownych loteriach i konkursach. Prezes UOKiK nałożyła na Polską Telefonię Cyfrową karę ponad 21 mln zł, za nierzetelne informowanie o warunkach loterii "Czy stałeś się dzisiaj Milionerem".
Do UOKiK wpłynęło kilkaset skarg konsumentów dotyczących loterii Czy stałeś się dzisiaj Milionerem, która została zorganizowana w sieciach Polskiej Telefonii Cyfrowej. Większość osób nie zdawało sobie sprawy w jaki sposób wzięło udział w konkursie. Z zawiadomień wynika, że o udziale w loterii i związanych z tym kosztach dowiadywali się po dostarczeniu rachunku telefonicznego.
Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziła treść wiadomości zachęcających do udziału w loterii, które otrzymywali abonenci PTC. Przykładowo: ERA: Czas odmienić Twoje życie! Możesz wygrać milion złotych dzisiaj od ERY! Wyślij za darmo TAK na 8007! SMSy na 8007 są darmowe! Reg: 100m.era.pl 4,88zł/dzień.
Prezes UOKiK podjęła działania dotyczące loterii w listopadzie 2010 r. Konkurs trwał od 25 października 2010 roku do 2 lutego 2011 roku i przewidywał możliwość wygrania miliona zł. Warunkiem udziału było korzystanie z usług telekomunikacyjnych PTC lub zakup np. tapety na telefon komórkowy, dzwonka, gry.
Aby uczestniczyć w loterii, wystarczyło odesłać smsa na podany numer lub odpowiedzieć na komunikat głosowy przez wybranie tonowe klawisza "1". Od tego momentu uczestnik otrzymywał od PTC jedną wiadomość sms dziennie, za którą musiał zapłacić 4,88 zł brutto.
Urząd ustalił, że informacje przekazywane abonentom sugerowały, że zgłoszenie uczestnictwa w loterii dotyczy tylko jednego dnia. Jak się okazało - odesłanie wiadomości wiązało się z uczestnictwem w konkursie do dnia jego zakończenia lub przesłania rezygnacji oraz otrzymywaniem płatnego smsa każdego dnia uczestnictwa w konkursie.
Ze skarg, które otrzymał Urząd wynika, że wielu abonentów było przekonanych o tym, że biorą udział w loterii jednorazowo.
Kolejną praktyką, którą zakwestionowała Prezes UOKiK było wprowadzanie w błąd co do kosztów udziału w loterii. W treści smsa zachęcającego do gry pojawiała się informacja o tym, że wysłanie wiadomości jest bezpłatne, a na końcu napis 4,88zł/dzień.
Zdaniem Urzędu, w ten sposób przekaz stał się nieczytelny i niezrozumiały i miał na celu wywołanie wrażenia, że abonent nic nie płaci, biorąc udział w loterii. Tymczasem uczestnictwo w konkursie wiązało się z otrzymywaniem smsa, który kosztował 4,88 zł brutto.
Prezes UOKiK uznała, że PTC wprowadziła konsumentów w błąd nierzetelnie informując o jego zasadach. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na PTC nałożono karę 21 262 842 zł oraz obowiązek publikacji decyzji na stronie internetowej www.t-mobile.pl przez sześć miesięcy. Spółka zaprzestała stosowania praktyki. Decyzja nie jest ostateczna, przedsiębiorca ma prawo odwołania się do sądu.
Polecamy: PIT 2011