Kiedy skończy się kryzys gospodarczy?

W tym kwartale nastroje wśród przedsiębiorstw MŚP są wyraźnie lepsze w porównaniu do poprzednich kwartałów, przy czym nie idą w parze z oczekiwanymi przez rynek decyzjami o zwiększaniu zakupów przez firmy tego sektora - wynika z najnowszego badania firm sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw przeprowadzonego przez wrocławski Instytut Keralla.

Co jednak ważne, nie tylko utrzymał się, ale zdecydowanie wzrósł odsetek przedsiębiorców spodziewających się zmian na plus w kondycji własnej firmy. Notowana progresja wyniosła aż 14,8 pkt. (52,3 proc. w drugim kwartale wobec 37,5 proc. w pierwszym kwartale). Tak dużego skoku pozytywnych oczekiwań dotąd nie rejestrowano, co znaczy, że przedsiębiorcy częściej niż jeszcze pół roku temu przewidują przyspieszenia aktywności gospodarczej (wzrost zamówień, przyrost klientów).

Należy jednak zauważyć, że pomiar prowadzony był tuż przed powodzią, w związku z tym nie wiadomo czy i jakim stopniu żywioł będzie miał przełożenie na oceny w najbliższym lipcowym pomiarze. Czy utrzyma się dynamika zamówień obserwowana w pierwszym kwartale i spodziewana w kwartale drugim? Prawdopodobnie tak, bo paradoksalnie, niektóre branże np. budowlana, handel hurt-detal, meblowa czy telekomunikacyjna w efekcie powodzi przyspieszą, co utrzyma pozytywny trend w ocenie aktualnej kondycji firmy oraz ocenie przyszłości. Wyniki te będą jednak równoważyć głosy przedsiębiorstw mocno dotkniętych skutkami powodzi, głównie zgłaszane przez hotele i gastronomię. Skalę tego wpływu trudno jednak aktualnie przewidzieć.

Reklama

Napawają również optymizmem

odpowiedzi przedsiębiorców, na pytanie o spodziewany kierunek zmian kondycji kraju. Optymistów konsekwentnie, z każdym pomiarem przybywa. Obecnie jest już ich 36,3 proc. a przypomnijmy, że w III kw. 2009 było ich zaledwie 19,3 proc., czyli o 17 pkt. mniej niż dzisiaj. Równocześnie spada udział pesymistycznie oceniających najbliższą przyszłość kraju i stanowią oni 14,5 proc. ankietowanych. (-4,5 pkt.kw/kw). W obecnym pomiarze zanotowano także wzrosty wartości wskaźnika nastrojów przedsiębiorstw KERNA oraz wskaźnika kondycji firm ZAIR (skala -100 min; +100 max). Przy czym wskaźnik nastrojów KERNA osiągnął poziom w tym kwartale minus 30,5 pkt. (z minus 48,7 pkt. w poprzednim pomiarze) - na wzrost jego wartości największy udział miały przewidywane wzrosty liczby zamówień. Natomiast INDEX ZAIR ilustrujący realne decyzje zakupowe w firmach wzrósł symbolicznie do minus 45,77 z minus 47,03 kwartał do kwartału, co świadczy, że przedsiębiorstwa koncentrują się na generowaniu przychodów i odrabianiu strat.

Czas na konsumpcję zysków odłożono wyraźnie na przyszłość, prawdopodobnie na III i IV kwartał. Badani przedsiębiorcy jeśli będą inwestować w tym kwartale to głównie w marketing i reklamę, podnoszenie kompetencji pracowniczych oraz technologie, maszyny. Nie będzie wyraźnego ożywienia ze strony klienta MŚP dla branży sprzedającej infrastrukturę telekomunikacyjną, branży meblarskiej czy oferującej nieruchomości komercyjne - tu obszary gdzie wciąż przeważają rezygnacje z zakupów bądź wstrzymywanie zakupów.

A kiedy skończy się kryzys gospodarczy?

Absolutna większość, ponad 62 proc. badanych przedsiębiorców jest zdania, że zażegnanie kryzysu gospodarczego na świecie to perspektywa roku 2011 (35,8 proc.) lub nawet roku 2012 bądź później (26,7 proc.).

O ile przedsiębiorcy jeszcze w połowie 2009 roku licznie upatrywali końca kłopotów w światowych gospodarkach, w tym w Polsce, w pierwszej połowie 2010 roku (17 proc.) lub ewentualnie w drugiej połowie (33 proc.) to oceny te skorygowano już pod koniec ubiegłego roku, a obecnie dokonano ponownej korekty. Na to, że sytuacja ekonomiczna poprawi się jeszcze w tym roku liczy zaledwie 9 proc. Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 600 przedsiębiorstw.

INTERIA.PL/materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: kryzys | przedsiębiorcy | firmy | kryzys gospodarczy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »