Kiedy termin otwarcia Terminalu 2 ?
Na warszawskim lotnisku na Okęciu trwają prace, dzięki którym będzie można określić, kiedy będzie możliwe uruchomienie Terminalu 2 - powiedział wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz na konferencji prasowej.
- W tej chwili trwają audyty, które mają stwierdzić czy możliwe jest zgromadzenie odpowiednich wykonawców do uruchomienia najbardziej newralgicznych, niedokończonych części wyposażonych w bardzo skomplikowaną elektronikę - tłumaczył wiceminister.
Jarmuziewicz powiedział, że "sytuacja jest trudna", a wyniki audytu znane będą za około 10 dni.
Dodał, że na ukończeniu są inżynierskie roboty budowlane, kablowe i wykończeniowe, natomiast takie elementy jak rękawy, sortowanie bądź bezpieczeństwo bagażu wymagają specjalistycznych prac.
W Terminalu 2 obecnie działa tylko hala przylotów. Termin oddania terminalu do użytku przekładano już kilkakrotnie, m.in. z listopada 2005 r. na kwiecień 2006 r., potem na koniec 2006 roku.
W lutym 2006 roku przedstawiciele PPL poinformowali posłów z sejmowej Komisji Infrastruktury, że do końca maja 2006 r. do użytku będzie oddana część Terminalu 2, a cała inwestycja może zostać zakończona w połowie 2007 r.
W sierpniu była już mowa o innych terminach: oddanie hali przylotów w listopadzie 2006 r. (termin został dotrzymany), w kwietniu 2007 r. pozostała część budynku terminalu wraz z Pirsem Północnym. Pirs Centralny i Południowy miał być gotowy w listopadzie 2007 r.
Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (PPL) 12 października odstąpiło od umowy z konsorcjum Ferrovial Agroman-Budimex-Estudio Lamela na budowę Terminalu 2. Ostatecznym powodem było stanowisko Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej o braku akceptacji dla rozwiązań proponowanych przez konsorcjum. PPL informowało, że decyzja ta uniemożliwia uzyskanie pozwolenia na użytkowanie i uruchomienie hali odlotów.
W ocenie PPL, wszystkie terminy wynikające z kontraktu oraz aneksu zostały przekroczone; wykonawca nie był zdolny do sprawnego zakończenia budowy oraz nie dawał gwarancji, że jakikolwiek nowy termin zakończenia rozbudowy mógłby być dotrzymany.
Ówczesny minister transportu Jerzy Polaczek zobowiązał w lipcu 2007 r. Polskie Porty Lotnicze do naliczania kar umownych za przekroczenie terminu oddania do użytku Terminalu 2 na warszawskim lotnisku - 70 tys. USD za każdy dzień zwłoki.
Konsorcjum nie zgodziło się z tym. Zapewniało, że "podejmie wszelkie niezbędne kroki prawne, w celu obrony swoich praw". W ocenie konsorcjum budowa Terminalu 2 została zrealizowana i zakończona w terminie.
Zdaniem Ferrovial-Budimex-Estudio Lamela, przyczyny utrudniające otwarcie Terminalu 2 są "całkowicie niezależne od konsorcjum". Nie zgodziło się ono z decyzją Państwowej Straży Pożarnej, uniemożliwiającą eksploatację Dźwiękowego Systemu Ostrzegawczego.
Od 28 marca lotniska powinny spełniać wymogi traktatu z Schengen. By udało się to również Okęciu, musi zostać ukończona budowa Terminalu 2. Jeśli tak się nie stanie, obywatele UE ciągle będą stać u nas w kolejkach i legitymować się Straży Granicznej jak podróżni spoza Wspólnoty.
Wartość całego kontraktu przekroczy 240 mln USD. Poprzednio kontrakt szacowano na 222 mln USD, a pierwotnie umowa opiewała na niecałe 200 mln USD.
Dzięki nowemu terminalowi z warszawskiego lotniska będzie mogło skorzystać 12 mln pasażerów rocznie (w 2005 r. z Terminalu 1 skorzystało 7,1 mln osób, choć jest on obliczony na 3,5 mln). Powierzchnia nowego terminalu wynosi 110 tys. m kw., ponad dwa razy więcej niż terminalu 1.