Kolejne plany przed Euro 2012

Przed piłkarskimi mistrzostwami Europy Euro 2012 spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) chce przebudować katowicki dworzec, zwiększyć szybkość kolejowych przewozów regionalnych oraz uruchomić szybkie połączenie z portem lotniczym Katowice w Pyrzowicach.

Zmodernizowane mają też zostać główne linie o znaczeniu międzynarodowym.

Jak poinformował rzecznik marszałka woj. śląskiego Krzysztof Krzemiński, tego dnia przedstawiciele zarządu województwa i władz Katowic wysłuchali prezentacji planów inwestycyjnych PLK, które przedstawił im dyrektor oddziału regionalnego tej spółki w Katowicach, Bronisław Stankiewicz.

Członek zarządu woj. śląskiego, Jarosław Kołodziejczyk w rozmowie z PAP ocenił, że skala planowanych przez PLK robót, nawet gdyby się udało zrealizować je w połowie, jest największym wydarzeniem na śląskich kolejach od ponad wieku.

Reklama

- Kolej nie ma jednak doświadczenia w budowie nowych linii od 30 lat, stąd nasz apel, by zacząć od rzeczy stosunkowo najłatwiejszych, czyli modernizacji istniejących tras - wskazał.

- Chodzi tu o poprawę prędkości roboczych, a właściwie przywrócenie tych, które obowiązywały kilkadziesiąt lat temu. Jeśli PLK to zrobią, a my kupimy nowy tabor, może uda się przywrócić kolei przynajmniej część podróżnych, którzy od niej odeszli - podkreślił Kołodziejczyk.

Według planów PLK, program modernizacji do 2012 r. tras kolejowych o znaczeniu międzynarodowym i krajowym obejmie w regionie linię z Wrocławia przez Gliwice i Katowice do Krakowa, połączenia Katowic z Zebrzydowicami oraz Zwardoniem, a także tzw. magistralę węglową z Gdyni do Tarnowskich Gór, z połączeniem do Pszczyny.

Roboty mają umożliwić prowadzenie na zmodernizowanych trasach pociągów towarowych z prędkością do 120 kilometrów na godzinę, a osobowych - do 160 kilometrów na godzinę. Wyremontowane lub przebudowane mają też zostać najważniejsze dworce na trasie z Wrocławia do Krakowa - w Gliwicach, Zabrzu oraz Katowicach.

Ten ostatni, prócz gruntownej przebudowy, ma zostać bezpośrednio skomunikowany z oddalonym o ok. 40 kilometrów Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Przyjęto już, że trasa połączenia pobiegnie z wykorzystaniem istniejących torów od Katowic przez Chorzów Batory do Chorzowa Starego.

Od Chorzowa Starego w kierunku Pyrzowic miałby powstać nowy odcinek torów o długości ok. 20 km, z którym - w rejonie Piekar Śląskich - połączone zostaną istniejące linie z Gliwic i Bytomia. O wyborze tej trasy, jak podkreślił Stankiewicz, zdecydował najkrótszy czas dojazdu do lotniska, który ma wynosić około pół godziny.

PLK i samorząd woj. śląskiego podpisały list intencyjny w sprawie współpracy przy przygotowaniu połączenia kolejowego Pyrzowic z Katowicami pod koniec czerwca. Stworzenie połączenia kolejowego z tym jednym z najszybciej rozwijających się regionalnych lotnisk w Europie zapowiedział kilka miesięcy temu minister transportu, Jerzy Polaczek.

-Ta inwestycja jest o tyle trudna, że brakuje specustawy, która pozwoliłaby na szybkie pozyskiwanie gruntów. Nie wiadomo też na razie, ile miałaby kosztować. Niech kolej zrobi plany, oszacuje koszty, będziemy myśleć, jak to zrobić - tak, aby wtedy, gdy lotnisko w Pyrzowicach osiągnie graniczną dla możliwości funkcjonowania bez połączenia kolejowego przepustowość 7 mln pasażerów rocznie, takie połączenie już było - ocenił Kołodziejczyk.

Finansowanie budowy linii z Katowic do Pyrzowic zostało ujęte w tzw. indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych dla programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko", wdrażanego przez resort transportu - środki mają pochodzić z funduszy unijnych oraz budżetu PLK. Zakłada się, że budowa powinna potrwać od 2010 do 2011 roku.

Według dalszych planów PLK, w przyszłości lotnisko miałoby także zyskać połączenie ze zmodernizowaną i przedłużoną Centralną Magistralą Kolejową - wiodącą z Warszawy na Śląsk. Do kończącej się dziś w Zawierciu trasy w latach 2012-2015 miałby zostać dobudowany ok. 100-kilometrowy odcinek od Góry Włodowskiej koło Zawiercia przez Pyrzowice i Katowice do Zebrzydowic przy czeskiej granicy.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Katowice | Tauron Basket Liga | Euro 2012 | plany
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »