Kolejowy tunel pod Zatoką Fińską
Marzenia Finów o bezpośrednim i szybkim połączeniu z kontynentem europejskim mogą wkrótce się spełnić. Finlandia i Estonia rozpoczęły bowiem kolejny etap prac nad projektem podmorskiego tunelu kolejowego pod Zatoką Fińską. Prace studyjne nad koncepcją zwaną Talsinkifix , czyli połączenie Tallin - Helsinki, trwają od 2008 r. Teraz rozpoczęto opracowanie studium wykonalności.
Talsinkifix ma być końcowym elementem autostrady kolejowej Rail Baltica łączącej poprzez Polskę europejskie koleje z Litwą, Łotwą i Estonią. Przewiduje się dwa warianty trasy. Tunel długości 50 km Tallin - Porkalalub lub tunel 66-kilometrowy Helsinki - Mardu. Zakończenie inwestycji przewiduje się na 2030 r. Będzie to sześć lat po zamknięciu budowy linii Rail Baltica.
Według wstępnych obliczeń koszt budowy tunelu wyniesie ok. 9 mld euro. Fińskie media przytaczają różne opinie ekspertów o opłacalności inwestycji. Jedni twierdzą, że poziom przepływu towarów i pasażerów jej nie zapewni. Inni przeciwnie - utrzymują, że połączenie spowoduje szybkie zwiększenie wymiany towarowej i ruchu osobowego. Ponadto nastąpi gwałtowny wzrost konkurencyjności obszarów metropolitalnych na obu brzegach Zatoki Fińskiej.
Tunel Gottharda w zachodniej części Szwajcarii wkrótce będzie najdłuższy w świecie. Znajduje się ciągle w fazie budowy, ale za kilka lat będzie absolutnym numerem jeden wśród tuneli. Będzie mieć aż 57 kilometrów długości! Koszty budowy tego drogowego giganta, który dla ruchu ma być otwarty w 2017 roku, opiewają na 9 miliardów dolarów.