Komunikat Daewoo-FSO ws. publikacji w "Życiu Warszawy"
Wyjaśnienie Zarządu Daewoo FSO Motor S.A. do informacji w artykule Życia Warszawy" z dnia 18-19 czerwca 2003 r., zatytułowanym "Dali Daewoo do wiVATu".
W związku nieprawdziwymi zarzutami zamieszczonymi w artykule Życia Warszawy" z dnia 18-19 czerwca 2003 r., zatytułowanym "Dali Daewoo do wiVATu" , Zarząd Daewoo FSO Motor S.A. w Warszawie, wyjaśnia:
1. Nieprawdą jest jakoby w Daewoo FSO Motor S.A. oraz w spółkach zależnych doszło do ponad 50 milionowych wyłudzeń podatku VAT.
W latach 1997-1998 w ramach zaplanowanej strategii restrukturyzacyjnej firmy ze struktury Daewoo FSO zostały wyodrębnione spółki kapitałowe na bazie jej oddziałów. Daewoo FSO sprzedało do tych spółek posiadany majątek oddziałów. Podstawowym celem i założeniem tych zmian było zachęcenie kapitału zagranicznego do inwestowania w nowe technologie oraz w nowe maszyny i urządzenia, a także w nowe rynki zbytu.
2. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku VAT, transakcje takie były oczywiście przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT. We wszystkich przypadkach Daewoo-FSO naliczyła go i odprowadziła do właściwego urzędu skarbowego. Natomiast - również z obowiązującymi przepisami - spółki zależne miały prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego, a w przypadku nadwyżki do jego zwrotu z właściwego urzędu skarbowego. Należy podkreślić, iż zasadność zwrotu podatku VAT na rachunek spółek zależnych każdorazowo była potwierdzana kontrolą urzędu skarbowego i sprawdzeniem, czy Daewoo FSO dokonało wpłaty podatku na rachunek urzędu skarbowego. Transakcje te były również przedmiotem kontroli ze strony urzędów kontroli skarbowej na terenie całego kraju i nigdzie nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości. We wszystkich bowiem przypadkach spółki zależne otrzymały zwrot podatku zapłaconego wcześniej do budżetu przez Daewoo FSO.
3. Późniejsza kapitalizacja tych wierzytelności nie miała żadnego związku z ustawą o podatku VAT i nie miała żadnego wpływu na zasadność zwrotu tego podatku.
4. Rozwiązanie przyjęte przez Daewoo FSO, wbrew stwierdzeniom zawartym w artykule, było korzystne dla budżetu. Budżet w okresie średnio dwóch miesięcy był finansowany przez Daewoo FSO wspomnianą kwotą 50 mln. zł. Mógł właśnie w tym okresie wykorzystywać powyższe środki na sfinansowanie wymienionych w artykule dziedzin życia gospodarczego tj. barów mlecznych, podręczników, składki do budżetu cywilnego NATO itp.
źródło: Daewoo FSO Motor S.A.