Konsumenci się nie poddają

W II kwartale 2009 r. nie odnotowano dalszego pogarszania się nastrojów konsumenckich społeczeństwa polskiego. Można oczekiwać powolnego odwrócenia niekorzystnych tendencji w dynamice konsumpcji - podał GUS w czwartkowym komunikacie.

W II kwartale 2009 r. nie odnotowano dalszego pogarszania się nastrojów konsumenckich społeczeństwa polskiego. Można oczekiwać powolnego odwrócenia niekorzystnych tendencji w dynamice konsumpcji - podał GUS w czwartkowym komunikacie.

W ocenie Urzędu społeczeństwo polskie dostrzega spowolnienie dynamiki rozwoju gospodarczego kraju (w tym również wzrostu swoich dochodów), a jednocześnie jest przekonane, że w najbliższej przyszłości dynamika rozwoju gospodarczego kraju i wzrostu dochodów będzie trochę wyższa, niż spodziewana na początku tego roku.

- Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący bieżące tendencje konsumpcji indywidualnej, ukształtował się na poziomie -24,5 pkt. proc. i był wyższy niż w poprzednim kwartale o 0,7 pkt. proc. i niższy o 20,1 pkt. proc. od wartości maksymalnej osiągniętej w IV kwartale 2007 r. (-4,4) - poinformował GUS.

- Podobnie kształtował się wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący tendencje konsumpcji indywidualnej oczekiwanej w najbliższych miesiącach, który w II kwartale 2009 r. zwiększył się o 3,9 pkt. proc. w stosunku do I kw. osiągając poziom -34,4 pkt. proc.

W porównaniu do wartości maksymalnej -5,2, także osiągniętej w IV kwartale 2007 r., wskaźnik ten był niższy o 29,2 pkt. proc. - dodano.

Według GUS osiągnięty poziom i tendencje zmian wartości wskaźników ufności konsumenckiej w I i II kwartale 2009 r. wskazują, że można oczekiwać powolnego odwrócenia niekorzystnych tendencji w dynamice konsumpcji gospodarstw domowych.

- Zaobserwowana w II kwartale 2009 r. poprawa nastrojów konsumenckich dotycząca sytuacji bieżącej jest wynikiem różnokierunkowego (negatywnego i pozytywnego) oddziaływania podstawowych czynników kształtujących dynamikę konsumpcji gospodarstw domowych, natomiast wyłącznie pozytywnych w odniesieniu do sytuacji oczekiwanej w najbliższym okresie - napisano.

- Szczególnie niekorzystnym obrazem tendencji nastrojów konsumenckich od III kwartału 2007 r. były bardzo szybko narastające obawy przed wzrostem poziomu bezrobocia (w okresie najbliższych 12 miesięcy), które mogły być jednym z głównych czynników, obok negatywnych ocen zmian sytuacji gospodarczej kraju, skłaniających gospodarstwa domowe do ograniczania wydatków konsumpcyjnych, wobec niepewności o miejsca pracy - napisano.

Jak podaje GUS, w II kwartale 2009 r. zaobserwowano zatrzymanie tych szybko narastających niekorzystnych ocen przyszłej sytuacji na rynku pracy.

Dane o przedaży w czerwcu i maju 2009 r:

       VI 2009 V 2009 
			
ogółem 0,9 2,2 
			
pojazdy -8,6 7,1 
mechaniczne
			
paliwa -9,7 5,3
			
żywność, napoje, 2,7 -2,1 
wyroby tytoniowe
			
pozostała sprzedaż 18,4 0,0 
			
leki, kosmetyki 15,2 2,1 
			
odzież, obuwie 13,3 1,3 
			
meble, AGD, RTV 6,3 1,5 
			
prasa, książki 1,9 0,9 
			
pozostałe 2,9 5,7 
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: GUS | konsumenci
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »