Konsumenci tracą optymizm
W lutym Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) spadł o blisko 2 punkty do 75,16 pkt. Pogorszenie nastrojów wśród konsumentów wywołały przede wszystkim gorsze oceny sytuacji gospodarczej w kraju.
Druga składowa wskaźnika WOK - skłonność do zakupów - zmieniła się nieznacznie (-0,55 pkt.).
W lutym po raz drugi z rzędu konsumenci lepiej oceniali sytuację bieżącą niż przyszłą. Można powiedzieć, że w tym miesiącu konsumenci zapatrywali się na przyszłość wyjątkowo pesymistycznie. W porównaniu z ubiegłym miesiącem wskaźnik oczekiwań zmniejszył bowiem swoją wartość o ponad 4 punkty.
Gorsze oceny najbliższej przyszłości mają niewątpliwie związek z perspektywą przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Konsumenci obawiają się zwłaszcza wzrostu cen. Obawy przed wzrostem inflacji pozostają w lutym, podobnie jak przed miesiącem, na bardzo wysokim poziomie.
Źródło: Ipsos