Kontenery do kontroli
- W Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w porcie w Gdyni zainstalowany został najnowocześniejszy w Polsce skaner do prześwietlania kontenerów. Urządzenie skróci czas kontroli i obniży koszty obsługi klientów.
Rzecznik prasowy Izby Celnej w Gdyni Marcin Daczko poinformował, że dzięki urządzeniu działalność celników będzie bardziej skuteczna i podniesie się bezpieczeństwo przewozów. Prześwietlenie kontenera wraz z analizą obrazu zajmie 10 minut. Skaner wart jest 8,5 mln zł.
Prezes Bałtyckiego Terminala Kontenerowego (BCT) Krzysztof Szymborski podczas uroczystości oddania urządzenia do użytku zwrócił uwagę, że "dzięki nowoczesnemu skanerowi poziom obsługi ładunków w terminalu podniósł się do ligi światowej". Dodał, że "dotychczas polskie kontenery były tak sprawnie kontrolowane tylko w Hamburgu". Do tej pory podobne urządzenia działały na wschodniej granicy Polski.
Szymborski jest przekonany, że "funkcjonowanie skanera odczują przede wszystkim importerzy, bo urządzenie o takiej efektywności zmniejszy uciążliwość kontroli, skróci czas, a także obniży koszty obsługi klientów terminala".
Dwuenergetyczny skaner Rapiscan G-60 (wyposażony w dwie wiązki rentgenowskie) pokazuje zawartość kontenerów, rozróżnia substancje organiczne od innych. O zainstalowaniu urządzenia w BCT zdecydowało m.in. to, że przez terminal przeładowywanych jest najwięcej w Polsce ładunków z importowanych drogą morską.
W tym roku terminal przeładuje ok. 360 tys. TEU (TEU to pojemność standardowego kontenera), w 2010 r. było to 281 tys.
BCT czyli Bałtycki Terminal Kontenerowy zarządzany jest przez międzynarodową korporację ICTSI (International Container Terminal Services, Inc z siedzibą na Filipinach). Spółka zatrudnia 280 osób i kontroluje 27 proc. polskiego rynku przeładunków kontenerowych.