Krakowskie MPK planuje zakup autobusów zasilanych wodorem
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie planuje zakup 40 autobusów zasilanych wodorem: 30 pojazdów o długości 12 m i 10 "przegubowców" o długości 18 m - podał w środę Urząd Miasta w Krakowie. Przed ostateczną decyzją przewoźnik przeprowadzi wstępne konsultacje rynkowe.
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
Konsultacje będą podzielone na dwa etapy.
- W pierwszym, który potrwa do połowy sierpnia, będziemy czekać na zgłoszenia od podmiotów zainteresowanych dostawą takich pojazdów. W drugim etapie będziemy chcieli dowiedzieć się jak najwięcej o rozwiązaniach technicznych związanych z napędem wodorowym, warunkach eksploatacji takich autobusów i obowiązujących przepisach prawnych - powiedział rzecznik krakowskiego MPK SA Marek Gancarczyk.
- Chcemy jak najlepiej przygotować się do przetargu. Te konsultacje mają nam dać też informacje na temat kosztów autobusów zasilanych wodorem - dodał.
MPK, planując zakup autobusów wodorowych, będzie poszukiwać zewnętrznych źródeł finansowania, które pokryłyby przynajmniej części należności za zamówione pojazdy.
Równie ważne będzie wybudowanie w Krakowie stacji do tankowania wodoru. Krakowski przewoźnik współpracuje m.in. z Krakowskim Holdingiem Komunalnym, który w spalarni chce produkować czysty wodór z odpadów komunalnych.
W 2020 roku MPK w Krakowie i Krakowski Holding Komunalny podpisały list intencyjny z PKN ORLEN, zakładający współpracę na rzecz rozwoju zasilanych wodorem pojazdów. Ma ona dotyczyć m.in. przygotowania niezbędnej infrastruktury oraz logistyki dostaw.
Autobusy wodorowe są już eksploatowane w Europie, m.in. Londynie. Solaris Bus&Coach dostarczył takie pojazdy do włoskiego Bolzano i podpisał umowy na dostawę tego typu pojazdów m.in. do Niemiec, Holandii i Austrii.