Kryzys nie ima się luksusu. Branżę napędza szczególnie jeden rodzaj dóbr

Globalny rynek dóbr luksusowych jest wyceniany na około 730 mld dolarów. Ponad jedną trzecią tej kwoty wypracowali producenci osobistych dóbr luksusowych, m.in. ubrań, biżuterii czy zegarków - podano w raporcie firmy doradczej Deloitte. Jak dodano, przychody branży w 2022 roku wzrosły o 15,2 proc. w porównaniu do roku wcześniej.

Spowolnienie gospodarcze omija branżę dóbr luksusowych. Tak wynika z najnowszego raportu firmy doradczej Deloitte. W 2022 roku przychody branży wzrosły o 15,2 procent.

Zdaniem Deloitte, mimo niepewności gospodarczej firmy z sektora dóbr luksusowych mogą cieszyć się niesłabnącym zainteresowaniem zamożnych klientów. Jak wynika z ósmej edycji raportu "Global Fashion & Luxury Private Equity and Investors Survey 2023" autorstwa firmy doradczej, wyceniana na 730 mld dolarów branża notuje wzrosty sprzedaży we wszystkich kategoriach.

Branża odrobiła straty po pandemii. Zanotowała dwucyfrowy wynik na plus

Raport opiera się na trzech elementach: podsumowaniu wartości branży mody i dóbr luksusowych według deklaracji podatkowych 110 firm tego sektora za 2021 rok; zestawieniu przychodów i EBITDA za 2022 roku oraz analizie kluczowych trendów rynkowych i prognozowanych zmian na tym rynku w roku bieżącym. 

Reklama

Jak wskazuje Michał Tokarski z Deloitte, po pandemii, która spowodowała pewne zawirowania na rynku dóbr luksusowych, branża odrabia poniesione straty. 

"Dostępne dane za 2022 rok pokazują, że przychody spółek z sektora dóbr luksusowych wzrosły o 15,2 proc. rok do roku, przy czym najlepsze wyniki odnotowała branża hotelarska ze wzrostem wynoszącym aż 55,5 proc." - podaje Tokarski.

Jak dodał, w przypadku osobistych dóbr luksusowych wyróżnić należy producentów zegarków i biżuterii, którzy poprawili swoją sprzedaż o 17,3 proc., a średnia dla całego tego segmentu wynosi 13,2 proc. W ubiegłym roku rentowność EBITDA wynosiła z kolei 22 proc.

Najpopularniejszym luksusem są ubrania i biżuteria

Z raportu wynika, że ponad jedną trzecią (36 proc.) z 730 mld dolarów wypracowali producenci osobistych dóbr luksusowych, obejmujący kategorie: ubrania i akcesoria, biżuteria i zegarki, kosmetyki i perfumy. Pozostałe kategorie to: samochody, hotele, prywatne samoloty, luksusowe rejsy, meble i jachty. 

Autorzy raportu zauważają, że w perspektywie pięciu lat - w odniesieniu do wskazań jeszcze sprzed pandemii COVID-19, sprzedaż osobistych dóbr luksusowych systematycznie rosła - w latach 2015-2021 średnia roczna stopa zwrotu wynosiła 6,1 proc., a wartość EBITDA wzrosła w tym czasie o 7,1 pkt. proc. Inne sektory luksusowe rozwijały się nieco wolniej, przy stabilnej rentowności wynoszącej 3,1 proc. 

W 2021 roku w porównaniu z rokiem wcześniejszym sytuacja poprawiła się i branża zanotowała wzrosty sprzedaży: 22,8 proc. dla dóbr osobistych i 20,1 proc. w pozostałych przypadkach. We wszystkich analizowanych grupach odnotowano wzrost przychodów. Największy należy do hoteli, w przypadku których wzrost wynosi 33,6 proc. Po drugiej stronie znalazły się z kolei luksusowe rejsy (spadek o 54 proc.).

Niektóre produkty stają się kultowe. A to podwyższa ich cenę

Według Deloitte "marki luksusowe ponownie zaczynają dostrzegać wartość w cyrkularności m.in. poprzez przedłużenie życia produktów, które z czasem zyskują miano kultowych". 

Jak dodano, niektóre produkty, np. zegarki Rolex czy torby Hermes z czasem nie tylko nie tracą na wartości, a wręcz na niej zyskują

Zdaniem ekspertów Deloitte głównym celem marek luksusowych w najbliższych latach będzie opracowanie silnej strategii cyfrowej oraz koncentracja na najbardziej obiecujących rynkach i klientach. Jest to sposób na dotarcie do młodszych klientów z pokolenia Z i Alfa.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: towary luksusowe | luksus
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »