Kryzys wymusił poszukiwanie najtańszych produktów

Spowolnienie gospodarcze odbija się na zachowaniach konsumentów. Z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Carrefour Polska wynika, że Polacy stosują różne strategie oszczędzania na zakupach - kupują w tańszych sklepach, szukają promocji, korzystają z programów lojalnościowych (np. karty seniora) oraz wybierają produkty marki własnej sklepu. Jak podkreślają autorzy badania, nie kupujemy wcale mniej, kupujemy inaczej.

- Barometr Carrefour, czyli analizę nastrojów konsumenckich, realizujemy wspólnie z Instytutem Badań nad Gospodarką Rynkową. Pokazuje on nastroje konsumenckie i pozwala na wyznaczenie strategii handlowej, komunikacyjnej, tak by sprostać oczekiwaniom konsumentów w trudnych czasach. Kryzys wymusza poszukiwanie produktów najtańszych, czyli zmienia się percepcja koszyka zakupowego klienta - mówi Agencji Informacyjnej Newseria Robert Noceń, dyrektor marketingu Carrefour Polska.

Majowa wartość Barometru Carrefour wyniosła -15,5 pkt. (w skali od -100 do +100). Oznacza to spadek w porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca o 0,7 pkt., co wskazuje na niekorzystny stan koniunktury konsumenckiej.

Reklama

Najniższa od wielu lat dynamika konsumpcji to skutek spowolnienia gospodarczego, wynikającego ze złej sytuacji na rynku pracy oraz niekorzystnych prognoz makroekonomicznych. Wprawdzie średnia wartość Barometru w 2013 roku jest wyższa niż średnia dla całego roku 2012, to według Bohdana Wyżnikiewicza, wiceprezesa Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową, zauważalny wzrost konsumpcji nastąpi dopiero w 2014 r.

Wszystko to wpływa na zmianę zachowań konsumpcyjnych Polaków.

- Nie kupujemy mniej, kupujemy inaczej. Jako konsumenci szukamy tańszych zakupów, co nie oznacza, że nie kupujemy w ogóle. Obserwujemy zachowania, które są nieco anormalne do kryzysu światowego, np. rośnie nam sprzedaż produktów nieżywnościowych, podczas gdy na Zachodzie jest odwrotnie - podkreśla Robert Noceń.

Sposoby Polaków na oszczędzanie

Badania "Współczesne praktyki zakupowe", przeprowadzone w marcu i kwietniu 2013 r., pokazały sposoby polskich konsumentów na oszczędzanie.

Przepytano konsumentów w pięciu miastach w trzech województwach: mazowieckim (Warszawa), wielkopolskim (Poznań i Gniezno) oraz śląskim (Bytom i Katowice). Z wywiadów wynika, że polscy konsumenci stosują różne strategie oszczędzania: zakupy w tańszych sklepach, wyszukiwanie promocji, korzystanie z programów lojalnościowych (szczególnie popularna jest karta seniora) oraz nabywanie produktów marki własnej.

- Jesteśmy takimi sprytnymi konsumentami. Potrafimy kupić tańszy produkt bazowy jak kasza, np. marki własnej, ale pozwolić sobie wtedy na trochę lepsze mięso czy sos, żeby zrobić obiad. Obserwujemy bardziej takie zmiany niż zaniechanie zakupów. Jeść musimy, a my mamy to szczęście, że jesteśmy firmą głównie bazującą na ofercie produktów spożywczych - mówi Noceń.

Badani oszczędzają też poprzez ograniczenie zużycia wody i energii za pomocą oszczędnej zmywarki, krótkiego prysznica, gaszenia światła itp. Dla części konsumentów ważna jest poza tym ekonomia czasu. Mieszkańcy stolicy wliczali czas i koszt dojazdu do sklepu jako element całkowitej ceny zakupów.

Ponadto klienci korzystają z gazetek promocyjnych i w przypadku korzystnej promocji kupują produkty na zapas.

Źródło informacji

Newseria Biznes
Dowiedz się więcej na temat: markety | oszczędzanie | handel
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »