Latanie z przeszkodami
Rośnie ruch w powietrzu, a wraz z nim liczba skarg pasażerów na linie lotnicze. W ubiegłym roku było ich aż 1099.
Co nie podoba się pasażerom? Przede wszystkim to, że przewoźnicy odwołują loty i zwykle zostawiają pasażerów samych sobie. Podróżni skarżą się też na znaczne opóźnienia startu samolotów. Przesunięcia terminu wylotu zajmują drugie miejsce na liście skarg. Trzeci powód narzekań związany jest ze zdarzającymi się czasem odmowami przyjęcia pasażera na pokład samolotu.
Zbieraniem skarg zajmuje się Komisja Ochrony Praw Pasażerów, działająca w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. W 2006 r. KOPP rozpatrywała:
- 437 skarg dotyczących odwołania lotu,
- 263 skarg dotyczących znacznego opóźnienia lotu
- 65 skarg dotyczących odmowy przyjęcia pasażera na pokład samolotu.
Pozostałe sprawy to odwołania od wydanych decyzji administracyjnych, wnioski o ponowne rozpatrzenie sprawy oraz odpowiedzi na zapytania pasażerów.
Komisja po rozpatrzeniu skarg połowę z nich uznała za jak najbardziej zasadne. W co trzecim przypadku stwierdziła, że racja jest po stronie przewoźników. 13 linii lotniczych zostało jednak ukaranych grzywnami w wysokości 1000 euro każda.