Według globalnej firmy konsultingowej Frost & Sullivan, do końca 2024 r. liczba osób w wieku co najmniej 60 lat osiągnęła w Chinach 310 milionów, niewiele mniej niż wynosi populacja Stanów Zjednoczonych. Osoby te stanowią 22 proc. mieszkańców Państwa Środka.
Społeczeństwo Chin szybko się starzeje, ale jednocześnie żyje dłużej i zdrowiej niż kiedykolwiek wcześniej. W 1963 r. średnia długość życia w Chinach wynosiła 53 lata. W 1990 r. wzrosła do 69 lat, a w 2024 r. osiągnęła 79 lat - dorównując wynikom Stanów Zjednoczonych i zbliżając się do większości krajów europejskich. Wzrost demograficzny, który przez lata napędzał chińską gospodarkę, dobiega końca. Jego miejsce zajmuje potężna grupa, które chce podróżować i dobrze spędzić wolny czas.
Chińscy Silversi. "Srebrne pokolenie" podróżuje i poznaje świat
Tak zwane "srebrne pokolenie" jest dalekie od konserwatyzmu swoich przodków. To dobrze wykształceni, obyci w świecie ludzie. Wielu z nich studiowało za granicą lub robiło karierę w erze reform i globalizacji Chin. Są zamożni. "Nowe pokolenie seniorów - osób urodzonych w latach 60. i 70. XX wieku - ma największe oszczędności i dochody. Dzięki temu mają większą siłę nabywczą i chęć inwestowania w wysokiej jakości styl życia" - informuje portal finanse.sina.com.
Łączna liczba podróży srebrnego pokolenia Chińczyków osiągnęła w 2024 r. prawie 1,2 miliarda - informuje Chińska Akademia Turystyki. Stanowi to 36,81 proc. rynku turystycznego kraju. Z obliczeń akademii wynika, że całkowita wartość segmentu podróżnych w średnim i starszym wieku przekracza bilion juanów - równowartość 140,5 mld dolarów. "A rocznej stopa wzrostu wynosi 23 proc." - podkreśla Chińska Akademia Turystyki.
"Silversi" pamiętają biedne i zamknięte Chiny, dlatego chętnie korzystają z możliwości, jakie daje otwarty i zamożny kraj. Wielu z nich jest wybrednymi podróżnikami. W przeciwieństwie do młodszych turystów, których motywują trendy w mediach społecznościowych, starsi Chińczycy cenią sobie wygodę, kulturę i komfort. "Chętnie szukają wartościowych doświadczeń, na przykład kursu gotowania w Prowansji czy ośrodka wellness w Nowej Zelandii" - zapewnia portal finansowy.
Podróże chińskich seniorów. Oferta rośnie
Branża turystyczna Chin oferuje temu segmentowi produkty powstałe z myślą o dostępności, bezpieczeństwie i komforcie. Na przykład "srebrne pociągi", których trasy przecinają interesujące turystycznie miejsca w odległych rejonach kraju. Kupując bilety pasażerowie mają przyczynić się do budowania potęgi Chin. Aby ich do tego zachęcić, składy wyposażono w odpowiednio zaprojektowane toalety, butle z tlenem a nawet przeszkolony personel medyczny.
Chińscy seniorzy mają swoje ulubione destynacje. "Do popularnych miejsc należą Kioto w Japonii i wyspa Czedżu w Korei Południowej. Cenione są również miejsca sprzyjające wolniejszemu tempu życia, takie jak miasto Taidong na Tajwanie czy spokojne ośrodki w Azji Południowo-Wschodniej" - wynika z danych Chińskiej Akademii Turystyki. W Europie Silversi z Chin chętnie odwiedzają Londyn. W poszukiwaniu zorzy polarnej wybierają Skandynawię, a z powodu wyjątkowych zabytków - Włochy i Hiszpanię.












