Reklama

Linie Emirates polecą na ekologicznym paliwie

Emirates i GE Aviation podpisały protokół ustaleń w celu opracowania programu, w ramach którego Boeing 777-300ER linii Emirates, napędzany silnikami GE90, do końca 2022 r. wykona lot testowy z wykorzystaniem w 100 proc. zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF).

Teraz dopuszczone do użytku paliwo SAF jest mieszanką opartego na ropie naftowej paliwa Jet A lub Jet A-1 i składnika SAF, przy czym maksymalny limit mieszanki wynosi 50 proc. Jeden z ekspertów paliwowych GE przewodniczy międzynarodowej grupie zadaniowej, której celem jest opracowanie standardowych specyfikacji branżowych wspierających przyjęcie 100-proc. SAF, które nie wymaga mieszania z konwencjonalnym paliwem lotniczym.

Oczekuje się, że lot testowy z użyciem 100-proc. SAF, będący kamieniem milowym we współpracy Emirates i GE Aviation, pokaże, jak szerokokadłubowe samoloty komercyjne korzystające z paliwa odrzutowego wytworzonego z alternatywnych źródeł mogą obniżyć emisję CO2 w całym cyklu życia w porównaniu z paliwami ropopochodnymi bez problemów operacyjnych.

Reklama

Lot demonstracyjny wspiera również szersze działania obu firm na rzecz ograniczenia emisji CO2, ponieważ branża dąży do zwiększenia wykorzystania zrównoważonego paliwa lotniczego.

Emirates będą ściśle współpracować z organami regulacyjnymi w celu uzyskania zgody na eksperymentalny typ certyfikacji, a także będą koordynować działania z producentami płatowców, Auxiliary Power Unit (APU) oraz Original Equipment Manufacturers (OEMs), a także ściśle współpracować z dostawcami SAF w zakresie zaopatrzenia i logistyki dostaw.

- Emirates są zaangażowane we wspieranie inicjatyw, które pomagają zminimalizować emisję CO2, poczyniliśmy też ogromne postępy w zakresie efektywności i oszczędności paliwa. Nasza umowa z GE Aviation pomoże w realizacji wspólnego zobowiązania branży do zerowej emisji netto i mamy nadzieję na kontynuację tej bliskiej współpracy. Nasze partnerstwo z GE Aviation w celu przygotowania się do lotu próbnego będzie ważnym krokiem w kierunku zapewnienia certyfikacji lotów zasilanych w 100 proc. zrównoważonym paliwem lotniczym - powiedział Adel Al Redha, dyrektor operacyjny Emirates.

GE Aviation wykona niezbędne przeglądy techniczne, aby potwierdzić, że silniki spełnią specyfikacje wydajnościowe, a także udzieli wszelkich wskazówek przed i po locie, zgodnie z potrzebami.

- Firma GE Aviation jest zaangażowana w działania mające na celu ograniczenia emisji CO2 przez lotnictwo komercyjne, w tym w opracowywanie technologii dla obecnie eksploatowanych i przyszłych flot. Współpraca z Emirates jest kluczowa dla naszych wysiłków zmierzających do globalnej standaryzacji 100% SAF, co może stanowić istotną szansę zwiększenia wpływu zrównoważonego paliwa na działania lotnictwa w zakresie redukcji emisji dwutlenku węgla - powiedział John S. Slattery, Prezes i Dyrektor Generalny GE Aviation.

Emirates od dawna wspierają starania branży i rządów na rzecz rozwoju przemysłu zrównoważonego paliwa lotniczego i regularnie uczestniczą w inicjatywach mających na celu przyczynienie się do wdrażania SAF. Pierwszy lot napędzany przez zrównoważone paliwo odbył się w 2017 r. z lotniska O'Hare w Chicago.

Emirates odebrały swój pierwszy A380 napędzany SAF w grudniu 2020 r. oraz zwiększyły ilość zrównoważonego paliwa lotniczego o 32 tony na potrzeby lotów ze Sztokholmu na początku 2020 r. dzięki wsparciu Swedavia's Biofuel Incentive Programme. Loty z Oslo również są realizowane przy użyciu zrównoważonego paliwa w ramach polityki norweskiego rządu.

Przewoźnik jest też członkiem koalicji "Czyste niebo dla jutra" (Clean Skies for Tomorrow), utworzonej przez Światowe Forum Ekonomiczne, która wspiera korzystanie ze zrównoważonego paliwa lotniczego wskazując te działania jako drogę do lotów neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla.

Wszystkie silniki GE Aviation mogą pracować przy użyciu zatwierdzonego paliwa SAF, które jest wykonane z olejów roślinnych, alg, smarów, tłuszczów, odpadów, alkoholi, cukrów, wychwyconego dwutlenku węgla i innych alternatywnych źródeł. Dzięki zastosowaniu takich surowców zamiast paliw kopalnych, można zmniejszyć emisję CO2 już podczas procesu produkcji.

GE Aviation jest aktywnie zaangażowana w ocenę i kwalifikację SAF od 2007 roku i ściśle współpracuje z producentami, organami regulacyjnymi i operatorami, aby zapewniać, że zrównoważone paliwo może być powszechnie stosowane w lotnictwie.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »