Londyńskie lotnisko musi zostać sprzedane!
Brytyjski operator lotnisk - BAA - pod naciskiem Brukseli zdecydował o sprzedaży aeroportów Londyn-Stansted i Edynburg. Po pięciu latach prawnych przepychanek musiał to zrobić z uwagi na brak konkurencji między lotniskami w Londynie oraz Glasgow i stolicy Szkocji.
Władze europejskie nakazały sprzedaż portów Londyn-Stansted, Londyn-Gatwick (drugie po Heathrow) i Glasgow lub Edynburg. BAA już szuka nabywcy dla Gatwick. Operator zrezygnował z walki o Stansted (trzeci największy ruch w Londynie, czwarty w Zjednoczonym Królestwie) w Sądzie Najwyższym.
Gdy zaczęła się antymonopolowa kontrola Unii Europejskiej, BAA miał na południowym wschodzie Anglii kontrolę nad 90 proc. lotniczego ruchu pasażerskiego (Heathrow, Gatwick, Stansted, Southampton). BAA miał wtedy siedem lotnisk w Wielkiej Brytanii (60 proc. ruchu pasażerskiego). W Szkocji władał portami w Edynburgu, Glasgow i Aberdeen (84 proc. pasażerów).
Krzysztof Mrówka