Mamy szanse na morskie autostrady

Dwa polskie projekty połączeń autostradami morskimi na Bałtyku mają szanse na zatwierdzenie przez Komisję Europejską - uważa minister gospodarki morskiej Rafał Wiechecki.

Jego zdaniem decyzja KE o tym, który z 9 zgłoszonych projektów dla Morza Bałtyckiego uznać za autostradę morską, może zapaść do końca roku.

Polskie projekty autostrady morskiej dotyczą połączeń między Świnoujściem a szwedzkim Ystad oraz Gdynią i Karlskroną (również Szwecja). Zdaniem Wiecheckiego, za polskimi projektami przemawia to, że drogi te mają już swoją tradycję i renomę a poza tym w obu polskich portach oraz otaczającej je infrastrukturze planowane są wielkie inwestycje.

Kolejne atuty naszych projektów to położenie polskich portów - na trasie Paneuropejskiego Korytarza Transportowego nr VI w przypadku Gdyni i planowanego korytarza transportowego Odrą, w przypadku autostrady Świnoujście Ystad.

Reklama

Gdyby dwa zgłoszone projekty zostały przez Komisję Europejską zaakceptowane, polskie i szwedzkie porty mogłyby liczyć na zwiększenie przeładunków, a zainteresowani - na stałe - nawet kilka razy dziennie - połączenia. Głównym celem powstania Transeuropejskich Sieci Autostrad Morskich jest poprawa już istniejących szlaków morskich oraz powstanie nowych, regularnych połączeń ze szczególnym uwzględnieniem dostępu do regionów peryferyjnych. Do tego dochodzi konieczność odciążenia lądowych szlaków komunikacyjnych, szczególnie samochodowych.

Projekty mogą być zgłaszane przez konsorcja, w których skład wchodzić będą dwa porty klasy A (roczna obsługa minimum 200 tys. pasażerów lub przeładunek 1,5 mln ton towarów -PAP) w dwóch krajach i operatorzy transportowi terytorium co najmniej dwóch krajów UE. W przypadku projektu Świnoujście - Ystad w projekcie uczestniczą oba porty oraz polski armator Unityline. W przypadku Gdyni - Karlskrona - oba porty i szwedzki armator.

Pierwszy termin zgłaszania projektów upłynął 8 stycznia a propozycje zostały zgłoszone do odpowiednich ministerstw, odpowiedzialnych za wstępną ocenę formalną. Projekty zaakceptowane otrzymają wsparcie rządowe i będą zgłoszone do komisji europejskiej do finansowania z Funduszu Spójności.

Pozytywna opinia KE o projekcie oznacza, że wnioskodawcy mogą zacząć ubiegać się o dofinansowanie; 10 - 20 proc. dla portów na inwestycje infrastrukturalne, czy dofinansowanie z funduszu Marco Polo dla armatorów. Dodatkowo Polska, w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007- 2013, przewiduje możliwość dofinansowania rozbudowy infrastruktury portowej na potrzeby autostrad morskich przy pomocy środków UE do 85 proc.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: morskie | porty | minister gospodarki | autostrady | Polskie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »