Mandaty i kary pieniężne dla przewoźników i kierowców
1 stycznia 2012 r. na mocy ustawy nowelizującej ustawę o transporcie drogowym wprowadzone zostaną zmiany w zakresie kar wysokości nakładanych na przewoźników oraz ich kierowców, a także zasad, na jakich są one wymierzane.
Więcej osób odpowiedzialnych w firmie
Z dniem 1 stycznia 2012 r. na mocy ustawy nowelizującej ustawę o transporcie drogowym wprowadzone zostaną zmiany w zakresie kar wysokości nakładanych na przewoźników oraz ich kierowców, a także zasad, na jakich są one wymierzane.
Zarówno na mocy obecnie obowiązujących przepisów, jak i na gruncie przepisów nowelizujących, odpowiedzialność za naruszenie obowiązków lub warunków przewozu drogowego ponoszą przedsiębiorcy oraz inne podmioty wykonujące przewóz drogowy lub inne czynności związane z tym przewozem, a także kierowcy.
Przepisy, które wejdą w życie z początkiem nowego roku regulują zasady ponoszenia odpowiedzialności również przez osoby zarządzające transportem oraz inne osoby wykonujące czynności związane z przewozem drogowym.
Dla kierowcy grzywna 2000 zł
Za naruszenie obowiązków lub warunków przewozu drogowego odpowiadają przede wszystkim sami kierowcy wykonujący takie przewozy. Na mocy omawianej nowelizacji będą oni karani grzywną w wysokości do 2.000 zł. Katalog naruszeń, za które taka grzywna będzie mogła zostać nałożona, zawiera załącznik nr 1 do omawianej nowelizacji. Odpowiedzialność kierowców będzie dotyczyć np. nieokazania w trakcie kontroli wymaganych przepisami prawa dokumentów. Przykładowo, nieokazanie wypisu z licencji karane będzie grzywną w wysokości 500 zł. Kierowcy, tak jak obecnie, będą odpowiadać za naruszenie przepisów o czasie prowadzenia pojazdu, obowiązujących przerw i odpoczynku. Ponadto nadal będą odpowiedzialni za naruszenia przepisów o używaniu urządzeń rejestrujących, wykresówek i kart kierowcy. Przykładowo za niezarejestrowanie za pomocą tachografu danego przejazdu będzie grozić kara grzywny w wysokości 2.000 zł.
Kara dla zarządzających transportem
Osoby zarządzające przedsiębiorstwem lub osoba zarządzająca transportem w przedsiębiorstwie, a także inne osoby wykonujące czynności związane z przewozem drogowym również będą podlegać karom grzywny w wysokości do 2000 zł. Karane będzie np. niewyposażenie kierowcy w wypis z licencji lub zaświadczenie o wykonywaniu przewozów na potrzeby własne. Grzywna za takie naruszenie wyniesie 2000 zł. Taka kara będzie mogła również zostać nałożona za dopuszczenie do naruszenia przepisów o czasie pracy kierowców. W przypadku nieprzestrzegania tej grupy przepisów odpowiedzialność może ponieść więc zarówno kierowca, osoba zarządzająca transportem, a także (o czym będzie mowa dalej) podmiot wykonujący przewóz drogowy.
Zmiany w karach dla przewoźników
Podmioty wykonujące przewozy drogowe karane będą, tak jak obecnie, nie grzywnami, a karami pieniężnymi o charakterze administracyjnym. Wysokość kar nakładanych w trakcie kontroli u danego podmiotu ulegnie w nowym roku zmianom. Będą one bowiem uzależnione od liczby kierowców pracujących dla przewoźnika. Największą karę za stwierdzone naruszenia w kwocie 30.000 zł, zapłacą podmioty zatrudniające kierowców w liczbie większej niż 250 w okresie 6 miesięcy przed dniem kontroli. Przy czym trzeba zaznaczyć, iż przy ustalaniu liczby kierowców będzie się brać pod uwagę również osoby niezatrudnione przez dany podmiot, ale wykonujące osobiście przewozy drogowe na jego rzecz. Natomiast suma kar nałożonych w trakcie jednej kontroli drogowej będzie mogła wynieść maksymalnie 10.000 zł.
Przykładowo za wykonywanie transportu drogowego bez wymaganej licencji kara wyniesie 8000 zł. Tyle samo zapłaci podmiot wykonujący przewozy bez zaświadczenia o przewozie na potrzeby własne. Obecnie w tym ostatnim przypadku kara jest niższa i wynosi 3000 zł. Na tym samym poziomie pozostaną kary za naruszenie przepisów dotyczących tachografów, tj. np. 3000 zł za brak takiego urządzenia.
Brak kary, gdy nie ma winy
Przewoźnik nie poniesie odpowiedzialności w przypadku naruszeń przepisów o czasie pracy kierowców, jeżeli dopełnił wszystkich obowiązków umożliwiających kierowcom ich przestrzeganie. Ponadto nie zostanie on ukarany, gdy wykaże, iż stosuje prawidłowe zasady wynagradzania kierowców. W przypadku pozostałych naruszeń podmioty wykonujące przewozy drogowe również będą mogły uchylić się od odpowiedzialności. Przepisy znowelizowanej ustawy stanowią bowiem, że postępowanie w sprawie nałożenia kary administracyjnej nie będzie wszczynane, jeżeli okoliczności sprawy i dowody będą wskazywać, iż podmiot nie miał wpływu na powstanie naruszeń i nastąpiło to wskutek zdarzeń i okoliczności, których nie mógł przewidzieć.
Warto również zaznaczyć, iż w przypadku gdy w ramach prowadzonej kontroli będą stwierdzone nieprawidłowości i nie zostaną one usunięte bądź zakaz lub ograniczenia w ruchu będą uniemożliwiać dalszą jazdę, osoba dokonująca kontroli drogowej będzie mogła skierować kontrolowany pojazd na najbliższy parking, na koszt podmiotu.
Podmiot wykonujący przewozy drogowe będzie podlegał karze pieniężnej w wysokości od 50 zł do 10.000 zł za każde naruszenie.
Inny tryb regulowania kary
Nałożenie kary pieniężnej podmiot będzie mógł zaskarżyć do sądu administracyjnego. Jeśli tego nie zrobi, będzie musiał ją uiścić w terminie 14 dni od momentu, gdy decyzja o jej wymierzeniu stanie się wykonalna (tj. po upływie 30 dni od doręczenia decyzji). Obecnie musi ją uregulować w terminie 21 dni.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 16.09.2011 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 244, poz. 1454)
autor: Marta Stefanowicz - Wasilewska
Gazeta Podatkowa nr 98 (826) z dnia 2011-12-08