Marzec słaby dla dealerów
Trochę lepsze wyniki sprzedaży aut w lutym niż w styczniu nie przełożyły się na trzeci miesiąc 2002 roku. Ale nie na wszystkie marki samochodów zmniejszył się popyt, niektóre z nich w I kw. tego roku odnotowały niebywały wręcz wzrost obrotów.
Od początku roku do końca marca sprzedano w Polsce łącznie 72.783 nowe samochody osobowe, o 21,6 proc. mniej niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku - wynika ze wstępnych wyników sprzedaży, jaki przygotowała spółka Samar.
Marzec nie przyniósł zatem spodziewanej przez dealerów poprawy i okazał się nawet gorszym miesiącem niż luty.
Ostatecznie w marcu sprzedano niewiele ponad 24 tys. samochodów. Dla porównania, w tym samym miesiącu w dobrych dla motoryzacji latach 1998-2000 sprzedawano przeciętnie 57-58 tys. pojazdów. Okazuje się, że nie wszystkich producentów i importerów aut kryzys dotyka w równym stopniu. Duży spadek sprzedaży - biorąc pod uwagę, że firma jest największym producentem samochodów w Polsce - objął Fiata (- 42 proc.). Jeszcze większy firmę Daewoo (- 66 proc.) i co może wydawać się pewnym zaskoczeniem Skodę (- 33 proc.). Wymienione firmy a także Citroen (to pierwsza dziesiątka największych na naszym rynku producentów aut) odnotowały słabsze niż przed rokiem wyniki. Pozostałych siedem marek ma w tym roku lepsze wyniki. O prawdziwym sukcesie może mówić Toyota, która w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku zwiększyła sprzedaż o 78 proc. (nowa rodzina corolli) oraz Renault (thalia i laguna II) i Peugeot (nowy 307 i nadal model 206).
Powody do zadowolenia - choć trochę mniejszego - ma też Opel, Volkswagen i Ford.
Rankingowa lista producentów, po uwzględnieniu wyników za marzec w zasadzie nie zmieniła się. Jedyna różnica dotyczy Forda, który awansował z 10. na 9. miejsce zamieniając się nim z Citroenem. Listę największych firm na polskim rynku motoryzacyjnym otwierają: Fiat, Renault i Skoda. Najpopularniejszym segmentem na naszym rynku motoryzacyjnym pozostaje niezmiennie segment małych samochodów.