Maspeksowi uderzyła woda do głowy

Wadowicka spółka wraca do projektu sprzed lat. Firma szykuje się do ofensywy na kilku frontach. Po kilku latach wróci na rynek wody. Warto.

Wadowicka spółka wraca do projektu sprzed lat. Firma szykuje się do ofensywy na kilku frontach. Po kilku latach wróci na rynek wody. Warto.

Maspex Wadowice, największa firma spożywcza z polskim kapitałem, rośnie jak na drożdżach. W 2006 r. jej przychody ze sprzedaży przekroczyły próg 2 mld zł. Na tym jednak nie zamierza poprzestać. W 2007 r. planuje duże inwestycje i ofensywę w kilku segmentach rynku spożywczego. Zamierza m.in. ponownie wejść na rynek wody butelkowanej, na którym działała już kilka lat temu. Wycofała się z niego w 2003 r. sprzedając Coca-Coli rozlewnię wody (MultiVita) w Tyliczu. Maspex potrzebował wtedy pieniędzy na inne inwestycje, m.in. w Lubelli.

Reklama

Wodna żyła złota

- W 2006 r. wartość naszych obrotów wzrosła aż o 205 mln zł i przekroczyła 2 mld zł, z czego 34 proc. przypadło na rynki zagraniczne. Bylibyśmy zadowoleni, gdyby udało się zanotować podobny wzrost także w tym roku. A myślimy, że jest na to duża szansa. W 2007 r. wprowadzimy bowiem na rynek wiele nowych produktów. Cały czas monitorujemy też rynek pod kątem możliwości rozwoju przez akwizycje, zarówno w Polsce, jak i za granicą ? mówi Krzysztof Pawiński, prezes Maspeksu Wadowice.

Jakie będą zatem główne kierunki natarcia w 2007 r.?

- Zamierzamy ponownie wejść na szybko rosnący rynek wody butelkowanej. Jesteśmy dobrze przygotowani do tego projektu. Korzystaliśmy m.in. z doświadczeń na rynku czeskim i węgierskim, gdzie woda jest w naszej ofercie ? mówi szef Maspeksu.

Firma nie ujawnia na razie nazwy, pod którą będzie sprzedawać swoją wodę. Deklaruje przy tym, że szybko wprowadzi ją na rynek.

Przedstawiciele branży nie są zaskoczeni.

- Ubiegły rok był rekordowy pod względem wzrostu sprzedaży wody w Polsce (z badań wynika, że sięgnął on aż 31 proc.), a prognozy na kolejne lata przewidują dalsze wzrosty. Żaden duży producent napojów nie może przejść obojętnie obok takiej szansy ? mówi Iwona Jacaszek, dyrektor ds. korporacyjnych w firmie Coca-Cola HBC Polska.

Według niej, potencjał dalszego wzrostu rynku wody butelkowanej jest w Polsce tak duży, że zmieszczą się na nim kolejne marki. Zresztą najlepszym tego dowodem jest sukces wylansowanej przez Coca-Colę marki ?Kropla Beskidu?. Zaledwie w ciągu dwóch lat zdobyła ona od zera ponad 8 proc. rynku.

Na marginesie

To jednak nie wszystko. Maspex zamierza też rozszerzyć ofertę soków, śmietanek do kawy, makaronów i płatków śniadaniowych.

- Rozwój oferty oraz sprzedaży wymaga rzecz jasna nowych inwestycji. W 2007 r. na rozbudowę mocy i inne inwestycje w naszych zakładach przeznaczymy 150 mln zł. Do tego, jak co roku planujemy silne wsparcie reklamowe sprzedaży naszych produktów ? mówi Krzysztof Pawiński.

Dodaje przy tym, że Maspex w dalszym ciągu stawia na rozwój produktów markowych. Produkcja pod marką sieci handlowych stanowi marginalną część sprzedaży firmy i tak ma już zostać.

Giełda poczeka

W ostatnim czasie na rynku kapitałowym pojawiły się pogłoski o planach rychłego wejścia Maspeksu na giełdę.

- Nasz dotychczasowy model finansowania rozwoju: środki własne plus kredyty bankowe doskonale się sprawdza. Nie zamierzamy na razie go zmieniać np. wchodząc na giełdę. W przyszłości (ale na pewno nie w 2007 r.) nie jest to jednak wykluczone ? mówi szef Maspeksu.

Podkreśla, że do wejścia na giełdę mógłby skłonić firmę jakiś duży i ekscytujący projekt, np. możliwość przejęcia dużej firmy spożywczej.

- Na razie jednak takich ofert nie mamy. Niestety, firmy, które dziś szukają inwestora, to z reguły spółki małe i średnie. Do tego po bliższym zbadaniu ich atrakcyjność okazuje się mniejsza niż można było sądzić po opakowaniu ? mówi Krzysztof Pawiński.

Wiktor Szczepaniak

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: firma | Wadowice | wody | woda | firmy | maspex
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »