MG przewiduje w '13 wzrost eksportu o 5 proc. rdr
Resort gospodarki przewiduje, że w 2013 eksport wzrośnie o 5 proc. rdr, a import o 1 proc.
"Korzystne wyniki polskiej wymiany towarowej z zagranicą, lepsze od pierwotnie przewidywanych, a zwłaszcza wyraźne wyprzedzenie eksportu względem importu pozwalają na podwyższenie poprzedniej prognozy obrotów. Przewiduje się zatem, że w całym 2013 roku: - eksport wzrośnie o 5 proc., do poziomu ok. 150,6 mld euro, - import wzrośnie o 1 proc., do poziomu ok. 155,6 mld euro i w rezultacie deficyt obrotów zostanie zredukowany o ok. 5,6 mld euro, do ok. 5 mld euro" - napisano w dokumencie.
_ _ _ _ _ _
KGHM, Mennica Polska, polska żywność, a także kilkanaście przedsiębiorstw z różnych branż zostało wyróżnionych w rankingu liderów polskiego eksportu. Oni wyrastają ponad przeciętność - mówił, wręczając nagrody, wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński.
Piechociński zwracał uwagę na poniedziałkowej uroczystości, że dzięki takim przedsiębiorstwom jak te nagrodzone, nasz eksport wzrósł ponad 3,5-krotnie, z 40 mld euro w 2001 r. do prawie 144 mld euro w ubiegłym roku.
Laureaci otrzymali wyróżnienia w dwóch kategoriach przyznawanych po raz pierwszy przez Ministerstwo Gospodarki, wspólnie z dziennikiem "Rzeczpospolita": "Sława Polski" i "Orzeł Eksportu".
Dyplomem "Sława Polski" wyróżnione zostały, poza Mennicą Polską i KGHM, firmy: Sitech, Mahle Polska i Ericpol. Nagrodę specjalną za wyjątkowy wkład w rozwój polskiego eksportu dostała polska żywność. Nagrodami branżowymi wyróżniono 11 firm.
"Orły Eksportu" dostały firmy najdynamiczniej rozwijające eksport: Stolzle Częstochowa, Budimex Danwood, Wielton, Mennica Polska oraz Konimpex.
"Dziś trzeba także Polakom przypomnieć, że często cudze chwalimy, a swego nie znamy. Warto poznać tych najlepszych z najlepszych" - podkreślał Piechociński.
Główny Ekonomista PwC prof. Witold Orłowski zwracał uwagę, że wzrost eksportu to najlepszy dowód na to, że transformacja w Polsce się udała. "To jest jedyna droga, jaką mamy przed sobą. Polskie firmy muszą być bardziej ekspansywne, śmiałe, innowacyjne. Muszą nauczyć się, tak jak to pokazują liderzy, że o rynki trzeba walczyć" - mówił.