Między rządem a Daewoo
"W Polsce rząd nie będzie podejmował szczególnych działań" - mówi wiceminister gospodarki Edward Nowak.
Rząd na razie nie zablokuje decyzji zarządu Daewoo-FSO, dotyczącej grupowych
zwolnień pracowników. Rada Ministrów ma niewiele ponad 9 procent udziałów
w spółce, ale jest posiadaczem "złotej akcji", pozwalającej blokować decyzje
akcjonariuszy.
Na początku listopada delegacja polskiego rządu uda się natomiast do Korei,
by rozmawiać na temat sytuacji polskich fabryk Daewoo. Zdaniem wiceministra
Nowaka ich losy są uzależnione od wyniku rozmów o sprzedaży Daewoo Motors,
prowadzonych przez Koreańczyków z koncernem Genaral Motors. Te negocjacje,
według szacunków wiceministra, mogłyby skończyć się w lutym przyszłego
roku.
Problemy bankrutującego Daewoo zaostrzyły się w październiku, gdy negocjacje
z kolejnym kandydatem do przejęcia jego aktywów, konsorcjum General Motors
i Fiat Spa, utknęły w martwym punkcie. Przynoszący miesięczne straty 88
milionów dolarów koncern uważa, że na działalność operacyjną potrzebuje
dalszych 400 milionów dolarów pożyczek. Tymczasem Korea Development Bank,
główny wierzyciel Daewoo Motor uważa, że pożyczki są możliwe, ale pod warunkiem
redukcji zatrudnienia, na co jednak nie chcą się zgodzić związki zawodowe
reprezentujące w Korei 13 tysięcy pracowników koncernu.
W zeszłym tygodniu przedstawiciele koncernu w Seulu poinformowali, że Daewoo-FSO
planuje zwolnić w fabryce na Żeraniu 2600 z blisko 5600 zatrudnionych,
jednak władze polskiej spółki temu zaprzeczyły. Tymczasem związkowcy wystąpili
do Skarbu Państwa o zwiększenie jego udziałów w Daewoo-FSO o 15-20 procent,
co zwiększyłoby wpływ rządu na decyzje w sprawach pracowniczych.
Daewoo-FSO, które do niedawna wraz z Fiatem było liderem na rynku nowo
sprzedawanych samochodów w Polsce podało, że w związku z załamaniem się
kilkuletniego boomu na nowe samochody, ograniczyło we wrześniu moce produkcyjne
o około 30 procent. Według monitorującej rynek sprzedaży samochodów firmy
Samar, w Polsce Daewoo sprzedało od stycznia do końca września tego roku
89 tysięcy 594 sztuk samochodów, czyli o 32 procent mniej niż w tym samym
okresie 1999 roku. Z danych Samara wynika, że udział Daewoo w polskim rynku
na koniec września wynosił 23,03 procent. Był on o ponad 4 punkty procentowe
niższy niż we wrześniu 1999.