Między rządem a Daewoo

"W Polsce rząd nie będzie podejmował szczególnych działań" - mówi wiceminister gospodarki Edward Nowak.

"W Polsce rząd nie będzie podejmował szczególnych działań" - mówi wiceminister
gospodarki Edward Nowak.

Rząd na razie nie zablokuje decyzji zarządu Daewoo-FSO, dotyczącej grupowych

zwolnień pracowników. Rada Ministrów ma niewiele ponad 9 procent udziałów

w spółce, ale jest posiadaczem "złotej akcji", pozwalającej blokować decyzje

akcjonariuszy.

Na początku listopada delegacja polskiego rządu uda się natomiast do Korei,

by rozmawiać na temat sytuacji polskich fabryk Daewoo. Zdaniem wiceministra

Nowaka ich losy są uzależnione od wyniku rozmów o sprzedaży Daewoo Motors,

prowadzonych przez Koreańczyków z koncernem Genaral Motors. Te negocjacje,

Reklama

według szacunków wiceministra, mogłyby skończyć się w lutym przyszłego

roku.

Problemy bankrutującego Daewoo zaostrzyły się w październiku, gdy negocjacje

z kolejnym kandydatem do przejęcia jego aktywów, konsorcjum General Motors

i Fiat Spa, utknęły w martwym punkcie. Przynoszący miesięczne straty 88

milionów dolarów koncern uważa, że na działalność operacyjną potrzebuje

dalszych 400 milionów dolarów pożyczek. Tymczasem Korea Development Bank,

główny wierzyciel Daewoo Motor uważa, że pożyczki są możliwe, ale pod warunkiem

redukcji zatrudnienia, na co jednak nie chcą się zgodzić związki zawodowe

reprezentujące w Korei 13 tysięcy pracowników koncernu.

W zeszłym tygodniu przedstawiciele koncernu w Seulu poinformowali, że Daewoo-FSO

planuje zwolnić w fabryce na Żeraniu 2600 z blisko 5600 zatrudnionych,

jednak władze polskiej spółki temu zaprzeczyły. Tymczasem związkowcy wystąpili

do Skarbu Państwa o zwiększenie jego udziałów w Daewoo-FSO o 15-20 procent,

co zwiększyłoby wpływ rządu na decyzje w sprawach pracowniczych.

Daewoo-FSO, które do niedawna wraz z Fiatem było liderem na rynku nowo

sprzedawanych samochodów w Polsce podało, że w związku z załamaniem się

kilkuletniego boomu na nowe samochody, ograniczyło we wrześniu moce produkcyjne

o około 30 procent. Według monitorującej rynek sprzedaży samochodów firmy

Samar, w Polsce Daewoo sprzedało od stycznia do końca września tego roku

89 tysięcy 594 sztuk samochodów, czyli o 32 procent mniej niż w tym samym

okresie 1999 roku. Z danych Samara wynika, że udział Daewoo w polskim rynku

na koniec września wynosił 23,03 procent. Był on o ponad 4 punkty procentowe

niższy niż we wrześniu 1999.

RMF FM
Dowiedz się więcej na temat: FSO | miedź | rzad | rząd | procent | Daewoo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »