Reklama

Mimo kryzysu wydamy 9 miliardów złotych na prezenty świąteczne!

Mimo widma recesji, Polacy wydadzą na prezenty świąteczne 9 mld zł - wynika z badania ,,Preferencje Świąteczne Polaków" przeprowadzonego przez Gemius na zlecenie MyDeal.pl. Większość z nas wyda tyle samo lub więcej, niż w zeszłym roku. Coraz popularniejszym źródłem prezentów stają się serwisy zakupów grupowych.

W tym roku 2/3 Polaków zamierza przeznaczyć na prezenty świąteczne tyle samo lub więcej pieniędzy niż rok temu. Statystyczny Kowalski wyda na prezenty około 460 zł, czyli 14 proc. średniego wynagrodzenia w Polsce. Łącznie za niespodzianki dla swoich bliskich zapłacimy aż 9 mld zł, co stanowi równowartość 0,6 proc. PKB.

Reklama

Więcej respondentów niż w zeszłym roku skorzysta z zakupów grupowych (7 proc., w porównaniu do 4 proc. w 2010 r.), zaś mniej osób jest zainteresowanych ofertą sklepów internetowych, czy serwisów aukcyjnych. Wiąże się to z lepszą prezentacją ofert, a także atrakcyjnymi cenami. Dodatkowo propozycje prezentów w serwisach zakupów grupowych są dokładnie weryfikowane w trosce o jakość ofert. Zakupy grupowe umożliwiają także zwrot kuponu przez pół roku, co pozwala na wycofanie się z nieprzemyślanego zakupu.

Kobiety zamierzają wydać na prezenty ok. 400 zł, mężczyźni więcej - średnio 525 zł. Najwięcej - średnio po 846 zł - na prezenty wydadzą mieszkańcy dużych miast, powyżej 500 tys. mieszkańców, a o ponad połowę mniej (386 zł) mieszkańcy miejscowości od 200 do 500 tys. mieszkańców.

Prawie 1/3 badanych twierdzi, że przeznaczy na prezenty większą sumę niż w zeszłym roku, ponieważ ich sytuacja finansowa poprawiła się, natomiast 1/4 badanych deklaruje, że z powodu wzrostu cen wyda mniej.

Zmiany w wydatkach na prezenty gwiazdkowe związane są także z wiekiem: najmłodsi respondenci (18-24) najczęściej deklarują zwiększenie świątecznego budżetu na prezenty (co w większości tłumaczą wzrostem dochodów). Natomiast respondenci z najwyższych kategorii wiekowych (45-54 lata i 55 lub więcej lat) najczęściej zmniejszają swój budżet na prezenty (odpowiednio 53 proc. i 26 proc.).

Jak pokazują wyniki badania, respondenci najchętniej kupiliby w serwisach zakupów grupowych tradycyjne prezenty, takie jak: książki (20 proc.), zabawki (18 proc.) oraz kosmetyki i perfumy (odpowiednio 14 proc. i 13 proc.). Popularność serwisów zakupów grupowych potwierdzają też wyniki ,,Wielkiego badania świątecznego" przeprowadzonego przez MyDeal.pl i Merlin.pl na Facebooku: z ankiety wynika, że aż 70 proc. z prawie 4000 respondentów kupi prezenty w sieci.

Nadal najpopularniejszym miejscem robienia świątecznych zakupów są tradycyjne sklepy, a w szczególności drogerie i sklepy odzieżowe. Jednak w tym roku trzecim miejscem, w którym Polacy poszukają niespodzianek dla najbliższych, będzie internet. Aż 35 proc. respondentów zamierza w tym roku kupić prezenty gwiazdkowe w sieci (w porównaniu do 31 proc. w ubiegłym roku).

Czytaj również:

10 najlepszych prezentów

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »