Mniej za jednego abonenta
Chociaż operatorzy sieci płacą coraz mniej za pozyskiwanie nowych klientów, w najbliższym czasie nie należy oczekiwać znaczącej obniżki cen połączeń przez telefony komórkowe.
Mimo że działające w Polsce sieci telefonii komórkowej sięgają po coraz uboższych, a więc i trudniejszych klientów, koszty ich pozyskiwania systematycznie spadają. Podczas gdy w 2000 r. średni koszt pozyskania klienta przez należącą do PTK Centertel sieć Idea wynosił 586 zł, to rok później spadł do 420 zł, czyli o niemal 27 proc. Polska Telefonia Cyfrowa, operator sieci Era - w 2000 r. płaciła średnio za pozyskanie jednego klienta 564 zł, zaś w roku 2001 - 532 zł, o niespełna 6 proc. mniej.
Zmniejszanie kosztów pozyskania klientów operatorzy tłumaczą przede wszystkim efektem skali i zwiększeniem się odsetka tańszych w pozyskiwaniu użytkowników z przedpłatami (pre-paid). Efekt tego ostatniego zjawiska widać najwyraźniej na przykładzie Ery. Chociaż koszt pozyskania klienta abonamentowego wzrósł z 779 zł w roku 2000 do 821 zł w roku 2001, zaś użytkowania z przedpłatą ze 132 zł do 171 zł, to średni koszt pozyskania abonenta spadł. Nic w tym dziwnego, bo w ciągu roku 2001 sieci przybyło niespełna 324 000 klientów abonamentowych (wzrost o 15,9 proc.) ale 650 000 użytkowników pre-paid (wzrost o ponad 84 proc.).