Na kryzysie gospodarczym można zarobić
Podczas gdy kryzys gospodarczy jest widoczny i odczuwalny szczególnie dla społeczeństwa, proces zarządzania kryzysowego w przedsiębiorstwach nie różni się właściwie niczym od procedur wdrażanych w przypadku jakichkolwiek innych sytuacji krytycznych w biznesie. Nie istnieje zatem żaden konkretny "sposób" na recesję. Kluczem do sukcesu jest przestrzeganie kilku podstawowych zasad, o których opowiada Mark Andrews, CEO w TBSCG, międzynarodowej firmie IT, z główną siedzibą - delivery centre - we Wrocławiu.
Dzięki owym wytycznym Twoja firma będzie w stanie odpowiednio zareagować i przeciwdziałać kryzysowi nie tylko w trakcie jego trwania, ale nawet zanim zacznie się on na dobre. Tylko połączenie wszystkich podanych niżej zasad i nie pominięcie żadnej z nich daje nam gwarancje ochrony przed skutkami kryzysu. Co więcej, na kryzysie ekonomicznym da się zarobić.
Każda sytuacja ekonomiczna niesie za sobą zarówno wygranych, jak i przegranych, zyskujących, jak i tracących pieniądze. Podstawą sukcesu w każdej branży jest skoncentrowanie się na celu, na jaki nasze fundusze będą przeznaczane, zidentyfikowanie ryzyka i określenie jego ewentualnych kosztów.
Bardzo ważne jest, aby w dobie kryzysu być cały czas skupionym na swoich celach biznesowych. To właśnie z tego powodu nieprzerwanie poszerzamy geograficzny obszar, na którym działamy i wzbogacamy ofertę usług. Dzięki takiej strategii otworzyliśmy ostatnio nowe biura w Paryżu i Tampie (USA). Taka pozytywna "energia wzrostu" w przedsiębiorstwie oddziałuje nie tylko w aspekcie wewnętrznym, ale także jest dobrym sygnałem "na zewnątrz" dla naszych klientów - mówi Mark Andrews. Nasz biznesowy model polega na tym, aby pozyskać klientów do współpracy długoterminowej, w czym pomagają oferowane przez nas usługi subskrypcyjne. Zazwyczaj po wdrożeniu projektu dla klienta nadal współpracujemy z nim w zakresie usług subskrypcyjnych właśnie. Oznacza to, że kontrahent otrzymuje ciągłe wsparcie, a kontakt jest nieprzerwany. Skutkuje to tym, że gdy klient chce wdrożyć kolejny większy projekt, zazwyczaj zleca go nam, ze względu na długoterminową współpracę i znajomość specyfiki klienta. W momencie gdy ilość i wielkość projektów podczas trwającego kryzysu się zmniejszyła, nasz model biznesowy pozwala firmie na odpowiednie umiejscowienie się na rynku i pozyskanie zleceń, które nadal są> - dodaje Andrews.
Dopasuj usługi tak, aby generować zyski z ich sprzedaży w określonej sytuacji rynkowej - dotyczy to również kryzysu. Regularne monitorowanie rynku pozwoli nie tylko na wcześniejsze rozpoznanie nadchodzących zmian, ale także szybsze dostosowanie się do nich. Śledząc aktualne trendy i zwracając się ku nim otrzymujemy niepowtarzalną okazję na to, by stać się bezkonkurencyjnym przedsiębiorstwem w danej branży.
Mamy niezwykłe szczęście, że usługi przez nas oferowane przyczyniają się do znaczących oszczędności dla klientów na poziomie 30-40 proc. rocznie. Podczas trwającego w tej chwili kryzysu ekonomicznego właśnie tego typu usługi (dzięki którym można zaoszczędzić pieniądze) interesują klientów. W rzeczywistości korzystają obie strony. My pozyskujemy nowych klientów, a klienci dzięki usługom wdrażanym przez firmę redukują koszty i zyskują dostęp do zespołu profesjonalistów wykorzystujących swoją wiedzę i umiejętności> - opowiada Mark Andrews.
Zarobić pieniądze na kryzysie można wykorzystując lub dostosowując rodzaj usług oferowanych przez firmę - kryzys ekonomiczny to bowiem nic innego jak kolejna "sytuacja rynkowa" z określonym popytem i podażą. Usługi pozwalające na oszczędności będą się sprzedawać doskonale w sytuacji kryzysowej, gdy wszyscy tych oszczędności szukają.
Podczas kryzysu ekonomicznego, w celu zapewnienia firmie zysków i wzrostu dochodów, ważne jest, aby poczynić niezbędne zmiany organizacyjne. Istotną kwestią jest także, jak mówi Mark Andrews, nieustanne obserwowanie zachodzących transformacji rynku. Rynek IT w Polsce stawia w tej chwili czoła kilku trudnym wyzwaniom; Polska to jedyny kraj w Europie, który ominęła recesja. To oznacza, że koszty zatrudnienia na rynku rosną - dajmy na to Wrocław. Wiele firm IT i consultingowych ma tam swoje siedziby, co sprawia, że całościowy koszt pakietów wynagrodzeń pracowników wzrósł. Dobre wskaźniki ekonomiczne w Polsce to także paradoksalnie dodatkowe obciążenie dla i tak już niewielkich budżetów firm na cele IT. Dzieje się tak dlatego, że wielu dostawców IT postrzega Polskę jako dobrze rozwinięty rynek, który jest w stanie zaakceptować wyższe ceny usług. Nasza obecność w Polsce to także dowód na to, że negatywne skutki kryzysu w Europie nie są tak odczuwalne dla firmy (TBSCG) jako całej grupy.
Zaufaj swojemu zespołowi menedżerskiemu i upoważnij ich do podejmowania wiążących decyzji. Kontrolowane przez nich trendy na rynku pozwolą zapobiec oraz w odpowiednim czasie zareagować na sytuacje krytyczne.
Mamy mocny zespół menedżerski, który regularnie monitoruje obecną sytuację biznesową. Mamy to szczęście, że sprzedajemy nasze usługi w różnych regionach geograficznych świata, zatem jesteśmy w stanie - w razie potrzeby - skoncentrować się na tych bardziej dochodowych. Co więcej, usługi które oferujemy pomagają klientom zmniejszyć koszty związane z zachowaniem zcentralizowanych rozwiązań on-line - tłumaczy Mark Andrews.
W czasie kryzysu ekonomicznego, gdy każda firma szuka oszczędności, to, w jaki sposób oszczędzić pieniądze korzystając z rozwiązań on-line centric jest bardzo przydatną wiedzą. Obecnie istnieje bardzo wiele efektywnych kosztowo sposobów na zaistnienie on-line bez konieczności inwestowania w drogie software i testy. Warto zatem dookreślić target, a następnie dopasować do niego odpowiednie rozwiązania software'owe.
Zawsze mnie dziwiło, kiedy przedsiębiorstwa tak mało uwagi poświęcały na analizowanie swoich wydatków na software w firmie, ponieważ często mają wiele zduplikowanych rozwiązań. W dzisiejszych trudnych ekonomicznie czasach niemal każda firma mogłaby oszczędzić znaczącą ilość pieniędzy poprzez konsolidację wewnętrznych rozwiązań software'owych - mówi Mark Andrews.
Kolejnym sposobem na zaoszczędzenie pieniędzy jest wewnętrzna analiza umiejętności pracowników. Dzięki temu wiemy, w jakim stopniu zaangażowanie osób zatrudnionych w czysto techniczne zagadnienia związane z wdrażanym rozwiązaniem będzie tak naprawdę potrzebne. Innymi słowy, które rozwiązania software'owe mogą być obsługiwane w firmie, a które wymagają obsługi zewnętrznych specjalistów.
Zatem jedyną drogą do zarobienia pieniędzy w kryzysie wydaje się być pokazanie klientowi, że jest mu się w stanie pomóc w zaoszczędzeniu pieniędzy albo w ich wygenerowaniu. Następnie należy spełnić tę obietnicę.
Anna Lemańska