Na rynku komórkowi liderzy

Na koniec września użytkownicy sieci komórkowych w Polsce stanowili 55,2% populacji. - PTC, Centertel i Polkomtel mieli w sumie 21,14 mln klientów. - W III kwartale każdy z operatorów mówił o sobie per "lider".

Na koniec września użytkownicy sieci komórkowych w Polsce stanowili 55,2% populacji. - PTC, Centertel i Polkomtel mieli w sumie 21,14 mln klientów. - W III kwartale każdy z operatorów mówił o sobie per "lider".

Wbrew oczekiwaniom, Polkomtel nie opublikował w poniedziałek wyników finansowych za III kwartał.

"Ujawnili" klientów

Przedstawiciele zarządu operatora Plusa i Sami Swoi podali jedynie, że na koniec września liczba klientów spółki wyniosła 6,5 mln. W samym III kwartale operator przyłączył 504 tys. nowych klientów. 70% z tej liczby (328,8 tys.) to nowi użytkownicy usług kontraktowych (usługa z abonamentem). W sumie Polkomtel miał ich na koniec września ponad 3,1 mln. - Twierdzimy, że jesteśmy liderem w segmencie klientów kontraktowych - mówił Mirosław Bielicki, wiceprezes Polkomtelu. Wcześniej PTK Centertel szacował, że jego udział w tym segmencie wyniósł w III kwartale 34,3%, co dawało mu pierwsze miejsce.

Reklama

Zarówno pod względem łącznej liczby użytkowników, jak i wartościowego udziału w rynku operator Plusa był w III kwartale na trzecim miejscu. Pozycję lidera utrzymuje Polska Telefonia Cyfrowa, która zanotowała nieco ponad 8 mln klientów (38,07% rynku) i 1,68 mld zł przychodów ze sprzedaży (36,2%). Dzięki wprowadzeniu marki Heyah na początku tego roku, zajmuje również pierwsze miejsce w segmencie telefonów na kartę (5,13 mln użytkowników, 42,39%).

Mix namieszał

Zarząd PTC przedstawił opinię, że prezentowane udziały rynkowe operatorów w segmencie abonamentowym przestały właściwie odzwierciedlać sytuację na rynku od czasu, gdy Centertel i Polkomtel zaczęli pozyskiwać dużą liczbę klientów w ofertach Mix (połączenie usług: z abonamentem i przedpłaconej). Według operatora Ery, właściwsze byłoby klasyfikowanie ich jako użytkowników pre-paid, gdyż przynoszą znacznie niższe przychody niż klienci abonamentowi. Z kolei wiceprezes Polkomtelu powtórzył już raz prezentowane zdanie, że według szacunków operatora Plusa, użytkownicy telefonów na kartę mają "w kieszeni" średnio trzy karty SIM i korzystają z usług danej sieci, gdy wprowadza kolejną atrakcyjną ofertę.

Na początku października PTC podała wstępne wyniki finansowe za kwartał zakończony 30 września. Podała wówczas przychody i poinformowała, że EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) przekroczyła 0,75 mld zł, a wynik netto był dwukrotnie wyższy niż przed rokiem. Według pełnej wersji, EBITDA osiągnęła wartość 785,7 mln zł (rok wcześniej - 662 mln zł), a zysk netto - 355,4 mln zł (w III kwartale 2003 r. - 133,8 mln zł).

9 mln na koniec roku

Wzrost przychodów firma tłumaczy rosnącą bazą klientów. Poprawę EBITDA - m.in. wyeliminowaniem kosztów pozyskania klienta (ang. SAC) w segmencie pre-paid. Jak mówił Jonathan Eastick, dyrektor finansowy PTC, w Heyah telefony nie podlegają subsydiowaniu, a ich cena stanowiła ok. 80% SAC w ubiegłym roku. J. Eastick zapowiedział też, że na koniec tego roku spółka chciałaby mieć prawie 9 mln klientów.

Wykup obligacji

Jego zdaniem, do końca roku PTC może zakończyć proces wykupu wszystkich pozostających w obrocie obligacji. Rada nadzorcza spółki zatwierdziła już decyzje zarządu o podjęciu rozmów z powiernikiem bonów. Ich termin wykupu przypada w 2008 r. Spółka chce je wykupić przed terminem, w związku ze zmianą przepisów podatkowych.

Sprzedaż Polkomtelu za 12 miesięcy?

PKN Orlen, Polskie Sieci Elektroenergetyczne i KGHM sprzedadzą swój pakiet Polkomtelu raczej za rok, nie za pół - ocenił wczoraj Paweł Szymański, członek zarządu paliwowej firmy. Szefowie PKN Orlen rozmawiali w poniedziałek z analitykami podczas telekonferencji poświęconej wynikom finansowym. - Chciałbym, aby transakcja została zakończona w ciągu najbliższych 6 miesięcy, ale sądzę, że jest to zbyt optymistyczna opinia. Patrzę na to raczej w perspektywie 12 miesięcy - powiedział P. Szymański.

Parkiet
Dowiedz się więcej na temat: PTC | użytkownicy | Polkomtel SA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »