Najhojniejsze amerykańskie firmy

Korporacyjne programy pomocy charytatywnej mają duże znaczenie. Wielkie firmy oddały na te cele w 2008 roku średnio 5,1 proc. więcej niż rok wcześniej, mimo iż recesja oficjalnie rozpoczęła się w grudniu 2007 roku.

Nie jest to zjawisko, które powinno dziwić. W trudnych czasach reputacja jest wszystkim. Ankieta przeprowadzona ostatnio przez Centrum ds. Społecznej Odpowiedzialności Firm (Center for Corporate Citizenship) w Boston College oraz Fundację Hitachi pokazała, że 70 proc. wyższych rangą członków zarządu uważa reputację za najważniejszy element społecznie odpowiedzialnych działań firmy.

W największych firmach do takiej opinii skłaniało się 82 proc. badanych z tej grupy. Nie ma się zatem co dziwić, że zgodnie z wynikami ankiety, w trzech firmach na cztery prezesi osobiście zajmują się teraz planowaniem obywatelskiej postawy korporacji.

Reklama

Na zdjęciach: Najhojniejsze amerykańskie firmy

Na zdjęciach: Amerykańskie korporacje, które ofiarowały najwięcej

Miliardowi darczyńcy

Siedmiu sportowców ekstremalnych z konkretnym celem

Najbardziej szczodre postacie z listy Forbes Celebrity 100

Firma Wal-Mart była największym darczyńcą ze wszystkich. W 2008 roku przekazała na cele charytatywne 320 milionów dolarów w gotówce. To suma wystarczająca, aby każdemu mieszkańcowi Nowego Jorku dać 38 dolarów.

Bank of America i Exxon Mobil uplasowały się na drugim i trzecim miejscu pod względem całkowitych przekazanych sum gotówkowych. Firmy te rozdały odpowiednio 215 i 188 milionów dolarów. W sumie 10 najhojniejszych darczyńców podarowało organizacjom charytatywnym 1,67 miliarda dolarów.

To mnóstwo pieniędzy, ale również firmy je przekazujące należą do największych. Dlatego zmierzyliśmy prawdziwą hojność, porównując sumę przekazanych w 2008 roku: gotówki i produktów, w stosunku do całkowitych zysków zarobionych rok wcześniej.

Na tej podstawie okazało się, że najhojniejsza była firma Merck & Company. Przekazała ona w 2008 roku 821 milionów dolarów w gotówce i produktach, co równało się 24,4 proc. jej zysków z 2007 roku. To się nazywa hojność!

ZOBACZ FILM: A firmy pojawiają się i znikają...

Po dokonaniu oceny w ten sposób, pięć z dziesięciu najwyższych miejsc zajęły firmy farmaceutyczne i biotechnologiczne. Pozostałe cztery to: Pfizer (20,4 proc.), Abbott Laboratories (10,1 proc.), Bristol-Meyers Squibb (10,0 proc.) i Eli Lilly and Company (9,0 proc.).

Oczywiście firmy farmaceutyczne posiadają zazwyczaj produkty, które są niezbędne w potrzebujących regionach. Spośród 821 milionów przekazanych przez firmę Merck, gotówka stanowiła tylko 55 milionów, czyli 11,3 proc. mniej niż korporacja ofiarowała w 2007 roku. Firma Pfizer dała jeszcze więcej, bo 1,9 miliarda dolarów, ale tylko 76 milionów dolarów w gotówce.

Nasze rankingi są oparte na danych zebranych przez The Chronicle of Philanthropy, magazyn dla organizacji nonprofit. Magazyn Chronicle zebrał i zbadał dane dotyczące dochodów 196 największych firm w USA. Więcej informacji znajdziesz w magazynie the Chronicle of Philanthropy pod adresem Philanthropy.com.

Szczodre banki z Wall Street

Klaus Kneale

Czytaj również:

Ułatwienia dla pracodawców wynikające z pakietu antykryzysowego

Lepsze czasy dla przedsiębiorców

Zamiast kontrahentowi firmy płacą fiskusowi

Forbes
Dowiedz się więcej na temat: cele | Forbes | firmy | firma
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »