Najważniejsze trendy w światowej gospodarce. Za nami Kongres Biznes-Polska-Świat

Sztuczna inteligencja, ESG, zielona rewolucja, transformacja energetyczna, rosnąca pozycja Polski na gospodarczej mapie świata i ekspansja polskich firm. O tym dyskutowaliśmy w trakcie Kongresu Biznes-Polska-Świat. Wyzwania mamy szansę przekuć w szanse. Niezbędne jest tylko umiejętne zarządzenie zachodzącymi procesami. Kongres Biznes-Polska-Świat odbył się 27 listopada 2023 r. w hotelu InterContinental w Warszawie.

  •        W wydarzeniu wzięło udział 300 przedstawicieli polskiego biznesu i nauki, a także gości zagranicznych.
  •        Bloki tematyczne objęty tematy dotyczące AI, ESG, global economy i ekspansję polskich firm.
  •        Opublikowany został raport "Liderzy w rewolucji technologicznej - TOP 100 firm AI Driven w regionie CEE".

W wystąpieniu inaugurującym Wayne Gordon (managing director w UBS) omówił najważniejsze obszary, które będą determinowały decyzje inwestorów w 2024 r.

O aktualnej kondycji polskiej gospodarki dyskutowali z kolei Paweł Borys (prezes PFR), Katarzyna Zajdel-Kurowska (członek Rady Nadzorczej ING BSK), Ernest Pytlarczyk (Chief Economist, Bank Pekao), Marek Tomczuk (członek zarządu BGK).

Reklama

- Siłą polskiej gospodarki jest różnorodność - podkreślił Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju. - Dobrze, żeby gospodarka w niektórych sektorach się konsolidowała - dodał w swoim wystąpieniu.

W rozmowie z Interią, prezes PFR podkreślił z kolei, że "w tym roku wzrost gospodarczy będzie dosyć symboliczny, ale już 2024 r. może zaskoczyć pozytywnie". - (...) Moim zdaniem mamy szansę na wzrost o ponad 3 proc. (...) Inwestycje rosną i to o blisko 10 proc., i kończy się w firmach tzw. cykl zapasów. To co jest czynnikiem ryzyka, to jest eksport: silny złoty, słaby popyt z gospodarki niemieckiej będą powodować pewną presję. Ale w sumie gospodarka powinna zaskakiwać in plus - powiedział Interii Paweł Borys. Podkreślił także, że przed Polską "dobre trzy lata dla gospodarki"

- Niezmiennie atutem Polski będzie strategiczne położenie geograficzne na mapie Europy i świata, a także pozycja jaką mamy w regionie Trójmorza - wskazał Marek Tomczuk, członek zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego.

- Polska ma świetnie wykształconych młodych ludzi, mamy świetne wyniki, jeżeli chodzi o edukację, natomiast mamy duży problem z wdrażaniem nowych technologii. Nasz poziom R&D jest dosyć niski - zauważyła Katarzyna Zajdel-Kurowska, członek Rady Nadzorczej ING BSK.

Natomiast Ernest Pytlarczyk, Chief Economist, Bank Pekao, zwrócił uwagę, że "ścieżka wzrostu PKB w najbliższych 5-10 latach wygląda nieźle". - Nie widzę dramatycznych scenariuszy, który miałyby się wydarzyć - powiedział.

TOP 100 firm AI Driven w regionie CEE

Kluczowym trendem, który będzie miał wpływ na rozwój biznesu, a co za tym idzie gospodarki w kolejnych latach, jest sztuczna inteligencja. Amnah Ajmal (Executive Vice President, Marketing Development, Mastercard EEMEA) apelowała w swoim wystąpieniu, by zachować balans między technologią i prawdziwym życiem. Tak, by człowiek wciąż pozostał istotą społeczną.

W trakcie Kongresu premierę miał raport "Liderzy w rewolucji technologicznej - TOP 100 firm AI Driven w regionie CEE". Zestawienie zostało przygotowane przez Art of Networking, MCI, Bain & Company Poland, przy współudziale specjalnej Kapituły.

Firmy zostały podzielone na dostawców i twórców technologii opartej na AI oraz na te, które wykorzystują najnowocześniejsze narzędzia w swoim codziennym funkcjonowaniu. Z raportu wynika, że polskie firmy wykorzystują AI przede wszystkim do wewnętrznej optymalizacji procesów. Chodzi m.in. o zwiększenie zaangażowania klienta, automatyzację  procesu jego obsługi czy też poprawę efektywności marketingu. Wdrażane rozwiązania przyczyniają się do umacniania pozycji rynkowej konkretnych przedsiębiorstw. Na horyzoncie są już jednak kolejne etapy rozwoju i zastosowania AI.

Raport omówili Beata Mońka (CEO Art of Networking), Tomasz Czechowicz (managing partner, założyciel MCI) i Jacek Poświata (managing partner Bain & Company Poland / CEE). Z kolei przedstawiciele uwzględnionych w raporcie PZU, Synerise i RTB House zaprezentowali stosowane już teraz przez ich firmy rozwiązania z obszaru AI.

Sztuczna inteligencja jest szansą na zdynamizowanie działań również polskiego biznesu. O tym dyskutowali Dominika Bettman (dyrektor generalna Microsoft Polska), Wojciech Wolny (prezes Euvic), dr Aleksander Poniewierski (EY Global Digital & Emerging Technology Leader), ks. prof dr hab. Stanisław Dziekoński (CEO & Founder Warsaw New Technology Foundation).

Prezentując różne perspektywy, Magdalena Dziewguć (Country Director w Google Cloud Poland), Adam Marciniak (CEO VeloBank), Bożena Leśniewska (wiceprezes Orange Polska), prof. Piotr Płoszajski (Szkoła Główna Handlowa), Mariusz Michalski (dyrektor Departamentu Rozwoju, Totalizator Sportowy) podzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat roli nowych technologii w dzisiejszym biznesie, zauważając ich potencjalną zdolność do generowania przewagi konkurencyjnej dla firm.

O roli sztucznej inteligencji i jej wpływie na rynek pracy i biznes Interia Biznes zapytała Dominikę Bettman, Country GM w Microsoft Polska. - Rozwój sztucznej inteligencji to nie jest ciekawostka. To jest - można powiedzieć otwarcie - rewolucja i to rewolucja pędząca a nie pełzająca. Zmiana dotyczy przede wszystkim nastawienia ludzi, na ile jesteśmy przygotowani do tego, by pełnić swoje dotychczasowe role, funkcje w tak dynamicznie zmieniającym się świecie - oceniła.

ESG, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu

Blok tematyczny obejmujący tematykę ESG rozpoczęło wystąpienie Andrzeja Domańskiego (minister finansów), w którym nakreślił wyzwania związane z transformacją energetyczną.

Izabela Karolczyk-Szafrańska (Vice President of the Management Board, CMO InPost Group) w swojej prezentacji omówiła oczekiwania konsumentów związanych z zieloną rewolucją. Na pytanie, czy na ekotrendach da się już dzisiaj zbudować globalny biznes odpowiedzieli Kiril Marinov (dyrektor generalny Henkel Polska), Agnieszka Oleksyn-Wajda (dyrektor Instytutu Zrównoważonego Rozwoju, Uczelnia Łazarskiego), Robert Maciąg (prezes LSP GROUP).

- ESG to jest korzyść wizerunkowa, przewaga konkurencyjna, to są dodatkowe źródła finansowania i w ogóle dostęp do finansowania - podkreśliła Agnieszka Oleksyn-Wajda, dyrektor Instytutu Zrównoważonego Rozwoju, Uczelnia Łazarskiego

- ESG widzimy w naszej firmie nie jako koszt, nie jako szansę, ale jako wartość. Jako wartość, na której zbudowana jest firma  - powiedział Robert Maciąg, prezes LSP GROUP

- Jesteśmy jednym z liderów, jeżeli chodzi o ESG i ekologię. Dla nas to jest pewna szansa i przewaga. Najnowsze badania wskazują, że konsumenci coraz częściej dokonują świadomych wyborów - dodał Kiril Marinov, dyrektor generalny Henkel Polska.

O modelach ekspansji polskich firm dyskutowali następnie Marek Dietl (prezes GPW), Adam Mokrysz (właściciel i CEO Grupy Mokate) i Artur Wiza (wiceprezes Asseco Poland).

- Do ekspansji należy się przygotować. Należy mieć też porównanie, gdzie mamy największe szanse zaistnieć - podkreślił Adam Mokrysz, właściciel i CEO Grupy Mokate.

- Nasz model ekspansji opiera się na tym, żeby kupować i inwestować w firmy, które są podobne do nas -  powiedział Artur Wiza, wiceprezes Asseco Poland.

- Dla przedsiębiorstw, które chcą być globalne, chcą rosnąć, giełda oferuje duże możliwości - przede wszystkim dotarcia do inwestorów - dodał Marek Dietl, prezes GPW.

Ostatni panel dotyczył z kolei pomagania. Jak należy skutecznie pomagać? Czy organizacje biznesowe powinny łączyć siły i wspólnie pomagać? Jak skutecznie wspierać chociażby sport? Na te i inne pytania odpowiadali Omenaa Mensah (prezes Omenaa Foundation), Piotr Krupa (prezes Kruk), Kajetan Kajetanowicz (kierowca rajdowy), Radosław Piesiewicz (prezes Polskiego Komitetu Olimpijskiego), Nezha Alaoui (CEO Women Choice).

Nagrody Kongresu Biznes-Polska-Świat

O sile polskich firm i całej gospodarki mówił także prof. dr hab. inż. Tadeusz Uhl (dyrektor Centrum Technologii Kosmicznych, Akademia Górniczo-Hutnicza). Wystąpienie było niejako wstępem przed wręczeniem nagród specjalnych Kongresu.

W kategorii "Biznes" nagroda dedykowana była firmie, która tworzy lub wykorzystuje zarówno tradycyjne, jak i nowoczesne technologie do kreowania, rozwijania oraz transformacji swojego biznesu. Zwycięzcą został Synerise. To jedna z najbardziej zaawansowanych spółek technologicznych na świecie w dziedzinie sztucznej inteligencji i big data.

W kategorii "Polska" nagroda powędrowała do firmy, która tworzy lub wykorzystuje tradycyjne i nowoczesne technologie do kreowania, rozwijania oraz transformacji swojego biznesu. Firma wyróżniona w tej kategorii powinna być przykładem na to, jak wykorzystać technologię dla dobra rynku. Zwyciężył InPost. Do 2040 r. firma chce być zeroemisyjna. Do kultowych już paczkomatów dodaje samochody elektryczne, możliwość śledzenia w aplikacji śladu węglowego dostarczanej paczki i kreuje zwyczaj ponownego wykorzystywania opakowań.

W kategorii "Świat" doceniona została firma, która osiągnęła sukces na arenie międzynarodowej, realizując skuteczną ekspansję poza granicami Polski. Nagrodę otrzymał Adam Mokrysz i Mokate. Grupa pod rządami obecnego prezesa z firmy regionalnej przekształciła się w globalnego gracza. Jej spółki działają w kilku krajach, a produkty trafiają na 100 rynków. Mokate odnosząc globalne sukcesy, w praktyce stało się ambasadorem gospodarczym Polski za granicą.

Natomiast wyróżnienie specjalne otrzymał Totalizator Sportowy. Dedykowane było dla firmy / instytucji, która wyznacza trendy. Co jednak ważne - robi to w kilku obszarach. Przygotowuje produkty, które zmieniają rynek oraz wdraża najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne.  Totalizator Sportowy działa nieprzerwanie od ponad 67 lat i niezmiennie pozostaje jednym z filarów finansowania polskiego sportu i kultury.

Zobacz komentarze ekspertów biorących udział w Kongresie Biznes Polska Świat.


INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »