Największe spółki na świecie

Tygodnik "Business Week" opublikował listę tysiąca największych przedsiębiorstw na świecie pod względem kapitalizacji rynkowej. W światowej czołówce zwracają uwagę wysokie pozycje firm telekomunikacyjnych oraz spółek high--tech.

Tygodnik "Business Week" opublikował listę tysiąca największych przedsiębiorstw na świecie pod względem kapitalizacji rynkowej. W światowej czołówce zwracają uwagę wysokie pozycje firm telekomunikacyjnych oraz spółek high--tech.

W gronie czołowych przedsiębiorstw nastąpiły od zeszłego roku znaczne przetasowania. Na podstawie danych zebranych przez Morgan Stanley International wyraźnie widać rosnącą rolę, jaką w gospodarce światowej odgrywa telekomunikacja.

Wymownym przykładem jest brytyjska spółka Vodafone AirTouch, która wysunęła się w tym roku na szóste miejsce dzięki przejęciu niemieckiego Mannesmanna i zakupowi kosztownej licencji na usługi najnowszej generacji.

W pierwszej dziesiątce znalazł się producent sprzętu telekomunikacyjnego - fińska Nokia, a wśród 25 największych firm 10 to spółki związane z tą branżą, m.in. Ericsson, Deutsche Telekom i France Telecom.

Reklama

O ile telekomunikacja to ostatnio dziedzina, w której szczególnie szybko postępuje rozwój w Europie, o tyle w sferze informatyki i technologii związanych z internetem wysoko notowane są wciąż przedsiębiorstwa amerykańskie. Na drugie miejsce wysunął się Intel, ustępując tylko General Electric, a na trzecie Cisco Systems. Microsoft, mimo poważnych kłopotów, zajmuje czwartą pozycję.

Szybki postęp techniczny ożywił znów działalność sektora high-tech w Japonii. Największy w tym kraju operator telefonii komórkowej - NTT DoCoMo - wszedł do czołowej dziesiątki, zajmując ósme miejsce. Duże osiągnięcia mają też producenci mikroprocesorów i innych urządzeń, tacy jak Fujitsu czy Hitachi.

Sukcesy spółek reprezentujących nową gospodarkę kontrastują z sytuacją przedsiębiorstw tradycyjnych branż. Pomimo wieloletnich zabiegów mających poprawić efektywność ich pozycja uległa obniżeniu. Na przykład potentat branży spożywczej Coca-Cola spadł na 26. miejsce z 11. w 1999 r. Podobny los spotkał giganta branży kosmetycznej Procter & Gamble i innych producentów artykułów konsumpcyjnych, którzy nie są w stanie utrzymać wysokiej reputacji swych znaków towarowych.

I tu są jednak wyjątki. Konsekwentna polityka wywindowała z 32. na 21. miejsce producenta samochodów Toyota Motor. Z kolei koncentracja w przemyśle naftowym, której towarzyszył wzrost cen ropy, zapobiegł wypadnięciu z pierwszej dziesiątki koncernów tej branży Exxon Mobil oraz Royal Dutch/Shell.

Parkiet
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »