NFZ: Rewolucja w opiece medycznej

Od 1 marca zmieniają się zasady dotyczące udzielania nocnej i świątecznej opieki medycznej. NFZ zapewnia, że pacjenci zyskają możliwość korzystania z porad medycznych w dodatkowych placówkach. Jednak w niektórych województwach zmniejszono drastycznie liczbę takich przychodni.

Dzięki zmianom pacjenci mają zyskać możliwość korzystania z porad medycznych w dodatkowych placówkach - informuje NFZ.

Zlikwidowany ma zostać obowiązek rejonizacji, pacjenci będą mogli wybierać lecznicę, w której chcą skorzystać z nocnej i świątecznej pomocy medycznej. Jak informuje NFZ, uruchomione mają zostać dodatkowe punkty przyjmowania chorych w zależności od potrzeb i uwarunkowań lokalnych. W ocenie Funduszu, zmiany mają się przyczynić do zmniejszenia odległości od miejsca zamieszkania pacjenta do lecznicy, w której otrzyma poradę lekarską.

Z niektórych województw (m.in. śląskiego, opolskiego i zachodniopomorskiego) docierają informacje o planowanym zmniejszeniu liczby przychodni udzielających nocnej i świątecznej pomocy medycznej.

Reklama

Po godzinach pracy placówek Podstawowej Opieki Zdrowotnej usługi medyczne zapewniane są w formie nocnej i świątecznej opieki ambulatoryjnej oraz wyjazdowej opieki lekarskiej i pielęgniarskiej.

Jak informuje NFZ, ze świadczeń należy korzystać w przypadku nagłej choroby lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia, a także w związku z potrzebą zachowania ciągłości leczenia (zabiegi zlecone przez lekarza, realizowane w przychodniach). Porady udzielane są od poniedziałku do piątku w godzinach 18-8 dnia następnego oraz całodobowo w soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy.

Lecznica może sprawować tego rodzaju opiekę we własnym zakresie lub korzystać z usług innej placówki. Informacja o tym, która przychodnia medyczna udziela pacjentom świadczeń nocnej i świątecznej opieki lekarskiej i pielęgniarskiej, powinna być wywieszona w widocznym miejscu.

Świąteczna opieka medyczna nie ma zastosowania w przypadkach stanów bezpośredniego zagrożenia życia, w szczególności w sytuacji: utraty przytomności, upadków z wysokości, złamań, wypadków komunikacyjnych, nagłych zaburzeń świadomości, urazów wypadkowych powstałych w sytuacjach nagłych, nagłej duszności, porażenia prądem elektrycznym, porodu oraz dolegliwości związanych z ciążą.

Lepiej wezwać pogotowie?

W takich sytuacjach należy udać się do szpitalnego oddziału ratunkowego lub wezwać pogotowie (999, 112).

Oddział ratunkowy jest przeznaczony dla pacjentów wymagających pomocy w stanie nagłym i nie zastępuje lekarza podstawowej opieki zdrowotnej ani lekarza poradni specjalistycznej.

Pogotowie ratunkowe można wzywać, kiedy nasze lub czyjeś życie jest zagrożone. Przyjmujący zgłoszenie dyspozytor oceni, czy stan zdrowia pacjenta wymaga wysłania karetki, czy też skierowania do świątecznej lub nocnej opieki wyjazdowej albo ambulatoryjnej.

Ze świadczeń opieki świątecznej oraz oddziału ratunkowego nie należy korzystać w celu uzyskania: wizyty kontrolnej w związku z wcześniej rozpoczętym leczeniem, recepty na stosowane stale leki w związku ze schorzeniem przewlekłym, rutynowego zaświadczenia o stanie zdrowia, skierowania do specjalisty.

Nasze prawo

Pacjent ma prawo zapisać się do lekarza od dowolnej porze dnia, w godzinach pracy przychodni. Jeżeli nie ma miejsc, przychodnia musi wskazać miejsce, w którym chorzy otrzymają pomoc medyczną. Po godz. 18 do godz. 7 rano pacjenci mogą korzystać z nocnej pomocy medycznej. Jeżeli czują się na tyle źle, że nie są w stanie sami dotrzeć do lekarza, w tym czasie mogą wezwać nocną lekarską pomoc wyjazdową.

Pobierz: program do rozliczeń PIT

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: pacjenci | zdrowie | Narodowy Fundusz Zdrowia | zasady | przychodnia | pogotowie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »