Nie lubimy mini?!

Średnia cena samochodów w II kwartale br. była w Polsce o 1 proc. niższa od średniej dla 19 krajów europejskich - wynika z najnowszych danych indeksu RoadtoData, dostępnych w internecie.

Chodzi o kraje eurostrefy (bez Słowenii i Luksemburga), trzy nowe państwa UE (Polska, Czechy i Węgry), trzy kraje UE spoza eurostrefy (Szwecja, Dania oraz W. Brytania), a także dwa z Wspólnej Europejskiej Przestrzeni Gospodarczej (Norwegia i Szwajcaria).

"Ceny nowych samochodów w Polsce obniżyły się w II kwartale szybciej niż w I, a rynek nie przestawał się silnie odbijać po dwóch latach spadającej sprzedaży" - zauważyli analitycy RoadtoData, publikujący w kwartalnych odstępach tzw. Euro Index. Indeks, publikowany od 2000 r., funkcjonował do niedawna pod nazwą eurocarprice.com New Car Price Index.

Reklama

W ostatnich 12 miesiącach ceny nowych samochodów w Polsce obniżyły się o 0,7 proc. Najbardziej spadły ceny samochodów typu mini (o 5,3 proc.), reprezentacyjnych (o 3,5 proc.) i modeli luksusowych (o 1,0 proc.). W segmencie pojazdów małolitrażowych ceny wzrosły o 1,1 proc. rok do roku. Polska była w II kwartale br. najszybciej rosnącym rynkiem motoryzacyjnym - po Skandynawii. Sprzedaż nowych samochodów w Polsce wzrosła o 11,1 proc. w ujęciu rocznym, co jest czwartym najlepszym wynikiem w grupie 19 państw objętych badaniami (po Norwegii, Szwecji i Danii).

Źródłem wzrostu była sprzedaż samochodów małolitrażowych (o 20,5 proc.), ale także reprezentacyjnych (o 14,8 proc.) i luksusowych (74,8 proc.). Analitycy podkreślili, że sprzedaż wzrosła we wszystkich segmentach rynku, z wyjątkiem mini, gdzie sprzedaż w ostatnich 12 miesiącach spadła o 15,8 proc. W szybszym tempie rosła sprzedaż samochodów na olej napędowy niż na benzynę. Ogółem pojazdy z silnikami diesla stanowią 36 proc. polskiego rynku. Zdaniem specjalistów, średnia europejska cena nowego pojazdu była o 2,1 proc. wyższa w II kwartale wobec wzrostu o 1,2 proc. w I kwartale. Ceny wzrosły w 14 krajach objętych badaniami wobec 10 w poprzednim kwartale. Spadek cen zaobserwowano tylko w dwóch krajach.

Wolumen sprzedaży na europejskim rynku wzrósł w II kwartale br. o 0,2 proc., wobec spadku o 0,3 proc. w poprzednim kwartale. Najwyższe tempo wzrostu cen w II kwartale br. (o 4 proc.), przy równoczesnym najwyższym spadku wolumenu sprzedaży, wystąpiło na Węgrzech. Powodem było osłabienie forinta do euro. Najtaniej samochód można było kupić w Szwajcarii (15 proc. poniżej średniej), zaś najdrożej w Danii (94 proc. powyżej średniej).

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Lubiana | 19+ | ceny samochodów | Lubień
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »