Nie stać nas na stratę czasu? - rynek usług kurierskich w Polsce

Recesja. Kryzys. Załamanie. To słowa powtarzane na okrągło jak mantra nie tylko w świecie biznesu. Skutki globalnych problemów finansowych w pierwszej kolejności odczuły firmy działające w szeroko rozumianej branży TSL. Układem krwionośnym branży jest transport, a ten - z uwagi na podwyżki cen paliw, wahania kursów walut i spore rozdrobnienie - najbardziej odczuł załamanie globalnego rynku.

Firmy kurierskie po defensywnym roku 2009 przechodzą do umiarkowanie optymistycznej ofensywy. Większość podmiotów w branży KEP rozpoczęło od weryfikacji swoich ofert, dążąc do tego, aby jak najbardziej dostosować je do indywidualnych potrzeb klienta. Okazało się, że większość zleceniodawców, chcąc utrzymać płynność finansową, skłonna była zrezygnować z ekspresowych przewozów lotniczych na rzecz nawet 5-6 krotnie dłuższego czasu przewozu środkami komunikacji lądowej. W przeciwieństwie do lat ubiegłych, kiedy w firmach dominowały przesyłki cało pojazdowe i cało paletowe, obecnie zauważa się zwrot ku przewozowi mniejszej ilości ładunków. Na podkreślenie zasługuje także fakt, iż wiodące firmy kurierskie dostrzegając potencjał płynący z sektora MSP, tworzą specjalne produkty dedykowane dla tego biznesu, stając się tym samym partnerem biznesowym. Hitem okazały się przesyłki z płatnością za pobraniem, realizowane do niedawna tylko i wyłącznie przez Pocztę Polską. Uczestnicy rynku B2C i C2C chwalą elastyczne terminy dostaw przesyłek do domów oraz możliwość śledzenia losów przesyłki w trakcie jej dostarczania.

Reklama

Termin dostawy oraz jej koszt są wciąż najistotniejszymi kryteriami wyboru odpowiedniej oferty kurierskiej. Coraz częściej docenia się także jakość oferowanych usług. Firmy kurierskie proponują obsługę typu "door to door", która zapewnia kompleksową obsługę przesyłki od nadawcy do odbiorcy, czego nie dają inni przewoźnicy. Wymagania zleceniodawców wciąż rosną, stąd firmy coraz częściej wzbogacają swoją ofertę o najnowsze rozwiązania informatyczne, takie jak stały monitoring temperatury czy wilgotności transportowanych przesyłek. Obecnie wiele firm kurierskich specjalizuje się w przewożeniu towarów dla danych branż. Doświadczenie w obsłudze konkretnych sektorów powoduje, że firmy z sektora MSP chętniej zwracają się do wykwalifikowanych przewoźników kurierskich. Wiąże się to nie tylko z renomą, ale także z narzędziami, którymi dysponuje zleceniobiorca oraz infrastrukturą, na której działają.

Na polskim rynku kurierskim możemy wyróżnić mniejszych i większych graczy. Więksi gracze to światowi potentaci w przewozach kurierskich (DHL EXPRESS, DPD, UPS, FedEx, TNT Express Worldwide, GLS), którzy nie tylko posiadają rozbudowane sieci transportu linowego (lotniczego, morskiego i drogowego), ale także infrastrukturę magazynową tzw. huby (sortownie). Mniejsi gracze to z kolei firmy rodzime. Należą do nich np. Pocztex (Operator pocztowy Poczty Polskiej), Siódemka, Opek, itp.

Doświadczenie kurierów przekłada się na znajomość rynku i potrzeb klientów, a to w efekcie skutkuje stworzeniem optymalnych usług, które sprostają nawet najbardziej skomplikowanym zleceniom.

Artur Olejniczak

Sekretarz Redakcji Dział Upowszechniania Wiedzy Instytut Logistyki i Magazynowania

Gazeta Małych i Średnich Przedsiębiorstw
Dowiedz się więcej na temat: przesyłki | firmy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »