Niecały tysiąc złotych na jedzenie. Polacy mówią o planach na Wielkanoc
Na organizację tegorocznej Wielkanocy Polacy wydadzą średnio 941 zł. Wprawdzie z rodziną zamierza ją spędzić 81,5 proc. respondentów, to jednak częściej niż rok temu będziemy w tym czasie pracować - wynika z badania IBRiS dla Polskiej Agencji Prasowej (PAP). Bardziej niż przed rokiem pielęgnowane będą obyczaje, również te związane z Kościołem.
Zdecydowana większość Polaków, 81,5 proc. respondentów, zamierza spędzić nadchodzącą Wielkanoc z rodziną - o 10,7 pp więcej niż rok temu. Wielu nie planuje jednak długich biesiad za stołami. Na aktywnie spędzone święta, np. na rowerze czy spacerze, wskazało 40,8 proc. badanych - o 14 pp. więcej w ujęciu rocznym. Więcej też osób zamierza uczestniczyć w uroczystościach religijnych i modlitwie - 29,6 proc., o 5,8 pp więcej - wynika z badania IBRiS przeprowadzonego dla PAP.
Ponad 22 proc. Polaków zamierza wykorzystać Wielkanoc do oglądania filmów i seriali. Przed rokiem takie plany miało 36,4 proc. badanych. A co 5. ankietowany przez IBRiS liczy na leniwe święta (20,4 proc.) - o 6,4 pp mniej wobec poprzedniego roku. Wyjazd w tym czasie planuje 6,1 proc. - niemal tylu samo, co przed rokiem (5,9 proc.). Podobny odsetek badanych (5,8 proc.) Wielkanoc spędzi w pracy lub na nauce - o 1 pp więcej niż w 2024 r.
Przybywa osób deklarujących podtrzymywanie świątecznych tradycji. W tym roku do kościoła ze święconką zamierza iść 73,8 proc. osób - o wzrost o 7,7 pp w ujęciu rocznym. A w porannej mszy rezurekcyjnej uczestnictwo zadeklarowało 38,7 proc. ankietowanych. Prawie 60 proc. uczestników badania (59,8 proc.) chce zdobić pisanki i niewiele mniej (55,3 proc.) polewać wodą w śmigusa dyngusa planuje. Ponad połowa Polaków (56,4 proc.) deklaruje zachowanie postu w Wielki Piątek i 44,2 proc. szykuje prezenty dla dzieci.
Zobacz także: W ten sposób Polacy liczą, ile dać do koperty na komunię. To już niemal norma
Wśród potraw, które pojawią się na świątecznym stole, najczęściej sięgniemy po żurek (28,1 proc), jaja w majonezie (15,7 proc.) i białą kiełbasę (10,9 proc.). Co dziesiąta osoba (10,2 proc.) ma chęć na biały barszcz (wzrost o 0,9 pp), 7,9 proc. na jaja faszerowane , a 7,5 proc. - sałatkę jarzynową. Więcej ankietowanych w tym roku skosztuje mazurka - 6,4 proc., wzrost o 0,8 pp, a 2,9 proc. lukrowanej baby.
IBRiS zapytał Polaków również o to, co wpływa na ich decyzje zakupowe. Okazało się, że dla 63,3 proc. osób najważniejsze są wcześniejsze dobre doświadczenia; dla 41,3 proc. istotne są promocje i obniżki cen, a 40,4 proc. wskazało na patriotyzm gospodarczy, czyli wybór polskich produktów. Rzadziej ankietowani wymieniali ekologię, polecenia bliskich oraz wpływ influencerów.
"Polacy pozostają wierni tradycji i rodzinnemu wymiarowi świąt" - zwrócił uwagę cytowany w badaniu Kamil Smogorzewski z IBRiS. Dodał, że wśród ankietowanych widać dużą świadomość konsumencką, czyli przywiązanie do jakości, pochodzenia produktów i wcześniejszych doświadczeń wyprzedza wpływ reklamy czy mediów społecznościowych. "Jednak wciąż promocje wygrywają z patriotyzmem gospodarczym" - wskazał Smogorzewski.
Badanie przeprowadzono metodą CATI w dniach 4-5 kwietnia 2025 r. wśród 1068 dorosłych Polaków. Badanie porównawcze z 22-23 marca 2024 r. przeprowadzono tą samą metodą na próbie 1000 dorosłych Polaków.