Z informacji przekazanych przez branżowy portal rynek-kolejowy.pl wynika, że wnioski o przyznanie otwartego dostępu na trasie z Warszawy do Berlina i z powrotem złożył zarówno czeski, jak i niemiecki przewoźnik. Dokumenty wpłynęły do Urzędu Transportu Kolejowego w lipcu br.
Jest już FlixBus, teraz czas na FlixTrain. Jakie plany ma niemiecki przewoźnik?
FlixTrain jest częścią popularnej w Polsce firmy oferującej przewozy autokarowe - FlixBus. Niemieckie przedsiębiorstwo oferuje przewozy kolejowe w Niemczech od 2018 r., obsługując obecnie sześć tras. W 2021 r. uruchomiono pierwszy zielony pociąg poza granicami Niemiec, w Szwecji. Teraz przyszedł czas na Polskę.
Z informacji przekazanych przez portal rynek-kolejowy.pl wynika, że FlixTrain stara się o przyznanie dostępu dla dwóch pociągów w relacji Warszawa - Poznań - Berlin. Co ciekawe, potencjalni pasażerowie mogliby kupować bilety wyłącznie na relacje międzynarodowe, a nie krajowe. Taka strategia - zdaniem serwisu - może sprawić, że niemiecki przewoźnik dostanie zezwolenie, bo "nie będzie działać w konflikcie z dotowanymi, krajowymi pociągami TLK i IC".
FlixTrain chce kursować z Warszawy do Berlina dwa razy dziennie, a w Polsce pociągi niemieckiego przewoźnika miałyby zatrzymywać się na stacjach: Warszawa Wschodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Zachodnia, Poznań Główny. Jeżeli uda się otrzymać wymaganą zgodę, to zielone pociągi zaczną wozić pierwszych polskich pasażerów w grudniu 2025 r.
RegioJet, podobnie jak FlixTrain, złożył wniosek w sprawie uruchomienia międzynarodowych pociągów pasażerskich na trasie z Warszawy do Berlina i z powrotem. Połączenia miałyby ruszyć w tym samym czasie, czyli w grudniu przyszłego roku, jednak - jak zauważa portal - RegioJet jeździłby "pięć razy dziennie w relacji Poznań - Berlin i raz z Berlina do Warszawy".