NIK krytycznie o restrukturyzacji Poczty Polskiej w 2009 r.
Najwyższa Izba Kontroli krytycznie oceniła zmiany w Poczcie Polskiej w 2009 r. W raporcie Izba podkreśliła jednak, że nowy zarząd Poczty prowadzi restrukturyzację, a spółka w 2011 r. zanotowała zysk.
NIK badała, czy przekształcenie w 2009 r. Poczty z państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej w spółkę akcyjną doprowadziło do poprawy jej funkcjonowania oraz wzrostu konkurencyjności na liberalizowanym rynku pocztowym. Według Izby, spółka zbyt długo zwlekała z przeprowadzeniem zmian i nie wykorzystała szansy na dostosowanie się do rynku otwieranego dla innych operatorów pocztowych.
Izba podkreśliła jednocześnie, że od 2010 r. Poczta podjęła działania restrukturyzacyjne, które pozwoliły jej na wypracowanie w 2011 r. zysku w wysokości 105,8 mln zł. NIK zaznaczyła, że w lipcu 2011 r. powołano nowy zarząd spółki, którego głównym zadaniem jest rozwój firmy i realizacja kluczowych inicjatyw restrukturyzacyjnych. "Nowy Zarząd Spółki kładzie nacisk na rozwój usług paczkowo-kurierskich oraz oferty tzw. e-usług, łączących tradycyjne sposoby komunikacji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii" - stwierdziła NIK.
Najwyższa Izba Kontroli oceniła, że w ramach restrukturyzacji z 2009 r. Poczta Polska nie zrealizowała głównych założeń strategicznych, większość zadań była wykonywana z opóźnieniem lub w niepełnym zakresie. Nie przeprowadzono w wystarczającym stopniu zmian dotyczących organizacji i zatrudnienia, nie dokonano racjonalizacji sieci placówek pocztowych, nie zoptymalizowano kosztów i przychodów, co w konsekwencji uniemożliwiło poprawę jakości świadczonych usług - zaznaczyła Izba.
Jej zdaniem komercjalizacja nie doprowadziła do oczekiwanej zmiany wizerunku firmy, a brak skutecznych działań restrukturyzacyjnych przy jednoczesnej podwyżce wynagrodzeń spowodował, że poniesione zostały wysokie straty finansowe w latach 2008-2009.
Odnosząc się do raportu Poczta poinformowała, że od października 2011 r. konsekwentnie realizuje strategię do 2015 r., a dla nowego zarządu najważniejszym zadaniem jest poszukiwanie nowych możliwości rozwoju spółki, tak by zbliżające się uwolnienie rynku i coraz szybciej postępująca digitalizacja nie wpłynęły negatywnie na wyniki.
"Zgodnie ze strategią, do końca 2015 r. Poczta Polska podwoi przychody z usług paczkowych i logistycznych oraz zwielokrotni przychody z nowoczesnych usług finansowych. Dzięki temu firma utrzyma dotychczasowy poziom przychodów ogółem, mimo spadku na rynku listów i usług reklamowych" - podkreśliła Poczta.
Zdaniem NIK, dostęp do usług świadczonych przez Pocztę Polską wciąż pozostaje ograniczony, bo brak systemu motywacyjnego sprawia, że listonosze, zamiast dostarczać paczki do domów, wolą zostawiać w skrzynkach awiza, a klienci zmuszeni są odbierać przesyłki osobiście - oceniła Izba. Podkreśliła, że tylko 20 urzędów pocztowych w kraju jest czynnych przez całą dobę, a większość działa w godzinach, które pokrywają się z godzinami pracy innych firm i instytucji.
Poczta podkreśliła z kolei, że pracuje nad zmianą oferty, tak aby w coraz większym stopniu odpowiadała ona oczekiwaniom rynku. "Dlatego m.in. w styczniu pojawiły się nowe produkty paczkowe, w których pojawiają się rozwiązania oparte na komunikacji mobilnej, jak choćby sms-owa informacja o tym, że danego dnia nastąpi doręczenie paczki lub zastąpienie drugiego papierowego awizo także informacją mobilną" - brzmi stanowisko spółki.
Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze