Nowa linia metra w Warszawie. Wiadomo, kiedy ruszy budowa
Będzie miała ponad 8,1 km długości, 6 nowych i jedną starą stację. Mowa o M3 - trzeciej linii warszawskiego metra na Gocław. Rozpoczęcie budowy zaplanowano na 2028 rok, a zakończenie na 2032 r. Jej wykonawcą będzie międzynarodowa firma projektowo-doradcza ILF Consulting Engineers & Metroprojekt.
Obecnie inwestycja linii M3 jest w fazie przygotowawczej. W ubiegłym roku rozstrzygnięto przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie pozwoleń. Wygrało go konsorcjum ILF Consulting Engineers & Metroprojekt. Dokumentacja, jaką ma wykonać, powinna być gotowa w 2027 roku. Po uzyskaniu pozwoleń możliwe będzie ogłoszenie przetargu na wykonawcę robót budowlanych. Warszawski Ratusz zakłada, że pierwszy odcinek M3 będzie gotowy około 2032 roku.
Odcinek ten będzie liczyć 6. stacji. Siódmą zostanie wybudowany w 2015 r. dodatkowy peron linii M2 na Stadionie Narodowym, zwany "peronem widmo". Powstał przed dekadą z myślą o M3. Pierwszą z sześciu stacji będzie Dworzec Wschodni, co ułatwi dojazd do dworca kolejowego, skąd odchodzą pociągi miejskie, regionalne i dalekobieżne.
W pobliżu osiedli mieszkaniowych i placówek edukacyjnych została zaprojektowana stacja Mińska. Powstanie w okolicy lekkoatletycznego stadionu „Orła”. Zaś trzecią stacją M3 będzie Rondo Wiatraczna. W związku z budową linii ten ważny węzeł komunikacyjny miasta przestanie być rondem. Powstanie tam nowy plac miejski i targowisko. Na dalszym odcinku metro będzie biegło wzdłuż alei gen. Augusta Emila Fieldorfa „Nila”. Kolejna stacja - Ostrobramska – zostanie usytuowana na skrzyżowaniu alei z ul. Ostrobramską.
Dwoma ostatnimi przystankami będą: Jana Nowaka-Jeziorańskiego, który powstanie przy ulicy o tej samej nazwie oraz Gocław. Końcowa stacja pierwszego etapu inwestycji zostanie zbudowana u zbiegu ulic gen. Tadeusza Bora Komorowskiego i gen. Augusta Emila Fielforfa „Nila”. W przyszłości trasa ma zostać przedłużona na lewy brzeg Wisły, do Mokotowa.
Warszawskie metro liczy 30 lat. Pierwsze 11 stacji na 11-kilometrowym odcinku z Kabat do Politechniki otwarto w kwietniu 1995 r. Obecnie do dyspozycji pasażerów jest 39 stacji, a łączna długość tras wynosi prawie 40 km. Niebawem przybędą kolejne trzy stacje na linii M2. Zgodnie z założeniami administracji Warszawy, do 2050 roku miasto ma mieć łącznie pięć linii. Połączą one 17 z 18 dzielnic stolicy.
Wkrótce Warszawa może przestać być jedynym w Polsce miastem posiadającym metro. Dołączyć ma do niej Kraków. Planowane są dwie linie - jedna na zachód, a druga na wschód od Wawelu. Jak obliczono, przejazd pierwszą linią ze stacji Nowa Huta do stacji Teatr Słowackiego zająłby około szesnastu minut - ponad dwa razy szybciej niż teraz. Na razie miasto czeka na wydanie decyzji środowiskowej i prowadzi uzgodnienia dotyczące budowy centralnego odcinka metra o długości sześciu kilometrów.