Nowa linia metra w Warszawie. Wiadomo, kiedy ruszy budowa

Będzie miała ponad 8,1 km długości, 6 nowych i jedną starą stację. Mowa o M3 - trzeciej linii warszawskiego metra na Gocław. Rozpoczęcie budowy zaplanowano na 2028 rok, a zakończenie na 2032 r. Jej wykonawcą będzie międzynarodowa firma projektowo-doradcza ILF Consulting Engineers & Metroprojekt.

Obecnie inwestycja linii M3 jest w fazie przygotowawczej. W ubiegłym roku rozstrzygnięto przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie pozwoleń. Wygrało go konsorcjum ILF Consulting Engineers & Metroprojekt. Dokumentacja, jaką ma wykonać, powinna być gotowa w 2027 roku. Po uzyskaniu pozwoleń możliwe będzie ogłoszenie przetargu na wykonawcę robót budowlanych. Warszawski Ratusz zakłada, że pierwszy odcinek M3 będzie gotowy około 2032 roku.

Trzecia linia metra. 6 nowych stacji i jedna stara

Odcinek ten będzie liczyć 6. stacji. Siódmą zostanie wybudowany w 2015 r. dodatkowy peron linii M2 na Stadionie Narodowym, zwany "peronem widmo". Powstał przed dekadą z myślą o M3. Pierwszą z sześciu stacji będzie Dworzec Wschodni, co ułatwi dojazd do dworca kolejowego, skąd odchodzą pociągi miejskie, regionalne i dalekobieżne. 

Reklama

W pobliżu osiedli mieszkaniowych i placówek edukacyjnych została zaprojektowana stacja Mińska. Powstanie w okolicy lekkoatletycznego stadionu „Orła”. Zaś trzecią stacją M3 będzie Rondo Wiatraczna. W związku z budową linii ten ważny węzeł komunikacyjny miasta przestanie być rondem. Powstanie tam nowy plac miejski i targowisko. Na dalszym odcinku metro będzie biegło wzdłuż alei gen. Augusta Emila Fieldorfa „Nila”. Kolejna stacja - Ostrobramska – zostanie usytuowana na skrzyżowaniu alei z ul. Ostrobramską. 

Dwoma ostatnimi przystankami będą: Jana Nowaka-Jeziorańskiego, który powstanie przy ulicy o tej samej nazwie oraz Gocław. Końcowa stacja pierwszego etapu inwestycji zostanie zbudowana u zbiegu ulic gen. Tadeusza Bora Komorowskiego i gen. Augusta Emila Fielforfa „Nila”. W przyszłości trasa ma zostać przedłużona na lewy brzeg Wisły, do Mokotowa.

Warszawskie metro. Wkrótce niejedyne w Polsce?

Warszawskie metro liczy 30 lat. Pierwsze 11 stacji na 11-kilometrowym odcinku z Kabat do Politechniki otwarto w kwietniu 1995 r. Obecnie do dyspozycji pasażerów jest 39 stacji, a łączna długość tras wynosi prawie 40 km. Niebawem przybędą kolejne trzy stacje na linii M2. Zgodnie z założeniami administracji Warszawy, do 2050 roku miasto ma mieć łącznie pięć linii. Połączą one 17 z 18 dzielnic stolicy. 

Wkrótce Warszawa może przestać być jedynym w Polsce miastem posiadającym metro. Dołączyć ma do niej Kraków. Planowane są dwie linie - jedna na zachód, a druga na wschód od Wawelu. Jak obliczono, przejazd pierwszą linią ze stacji Nowa Huta do stacji Teatr Słowackiego zająłby około szesnastu minut - ponad dwa razy szybciej niż teraz. Na razie miasto czeka na wydanie decyzji środowiskowej i prowadzi uzgodnienia dotyczące budowy centralnego odcinka metra o długości sześciu kilometrów.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: metro | Warszawa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »