Reklama

Nowak: Nie ma zagrożeń dla finansowania Pendolino

Nie ma żadnego zagrożenia dla finansowania pociągów pendolino - zapewnił w poniedziałek minister transportu Sławomir Nowak. Dodał, że PKP "dopina szczegóły finansowania tych pociągów".

- Wszystkie gwarancje - również ze strony Skarbu Państwa - są udzielone. PKP Intercity negocjuje jeszcze ostatnie gwarancje bankowe" - powiedział Nowak dziennikarzom podczas prezentacji pierwszego pociągu pendolino na Dworcu Głównym we Wrocławiu.Minister wyjaśnił, że pendolino, przyholowane do Polski, przejdzie teraz testy na torze w Żmigrodzie, a następnie będzie sprawdzane na liniach kolejowych m.in. koło Olsztyna i Nowego Sącza. Kolejarze będą sprawdzać, jak pociąg zachowuje się np. na łukach i podjazdach pod górę.

Nowak podkreślił, że testy są potrzebne, by nie było "efektu dreamlinera".

Wyjaśnił, że sam pociąg jest sprawdzoną maszyną, która jeździ w Europie, a zatem nie ma ryzyka, że podróż nią będzie niebezpieczna.

Minister zapowiedział, że na święta Bożego Narodzenia pendolino pojawi się w rozkładzie jazdy w 2014 r. Pasażerowie będą mogli pojechać nim do Wrocławia, Gdańska, Katowic, Krakowa i Rzeczowa.

Pierwszy pociąg Pendolino przyholowany został z fabryki koncernu Alstom we włoskim Savigliano lokomotywą towarową. Samodzielnie pociąg nie mógł przyjechać, ponieważ nie posiada jeszcze certyfikatów i zaświadczeń dopuszczających do ruchu.

PKP Intercity kupiło pociągi od koncernu Alstom w maju 2011 r. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje dostawę 20 pociągów, które mogą rozwijać prędkość do 250 km/godz., budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. Koszt samych pociągów to ok. 400 mln euro.

Prezes PKP Intercity: Pendolino ma jeździć do Gdańska i Krakowa co godzinę

Średnio raz na godzinę pociągi Pendolino mają jeździć z Warszawy do Gdańska i Krakowa - poinformował PAP prezes PKP Intercity Janusz Malinowski. Minimalna cena biletu ma wynieść 49 zł.

Jak powiedział PAP prezes Intercity, w ciągu doby z Warszawy do Krakowa ma kursować 15 par pociągów Pendolino (para pociągów to kurs w danym kierunku oraz powrotny). Do Gdańska ma kursować 10 par pociągów.

Rzadziej pendolino ma jeździć do Katowic i Wrocławia - odpowiednio pięć i trzy pary. Najrzadziej pociągi będą jeździć do Rzeszowa - do tego miasta i z powrotem będzie po jednym kursie dziennie.

- Minimalna cena biletu to 49 zł. Mówimy o bilecie normalnym, ale do tej ceny będą obowiązywały ulgi ustawowe, np. dla uczniów lub studentów - powiedział Malinowski.

Wyjaśnił, że z ulg korzysta 35 proc. pasażerów PKP Intercity. - Ostatecznie to, ile będzie kosztował bilet, będzie uzależnione od trasy, godziny wyjazdu i terminu zakupu biletu - dodał Malinowski.

Massel: Podczas testów pendolino pojedzie 275 km/h

Podczas zaplanowanych na jesień testów pendolino kolejarze rozpędzą ten skład do 275 km/h - poinformował w poniedziałek PAP wiceminister transportu Andrzej Massel.

- Przyjazd tego pociągu do Polski oznacza ciężką pracę dla PKP Intercity, bo pociąg musi zostać przygotowany do kursowania. Musi przejść wszystkie niezbędne testy i cały cykl badawczy. Jest to też test dla PKP PLK - spółka ta musi przygotować linie kolejowe, po których pociąg będzie kursował - powiedział PAP Massel we Wrocławiu podczas prezentacji pierwszego pociągu pendolino.

Wiceminister wyjaśnił, że testy mają potwierdzić, że pociąg będzie dobrze dostosowany do polskiej infrastruktury kolejowej. Kolejarze muszą sprawdzić, jak skład będzie się zachowywał na różnych odcinkach linii kolejowych, w różnych warunkach atmosferycznych. - Testy będą trwały parę miesięcy - powiedział Massel.

Dodał, że w trakcie testów pociąg pendolino musi pojechać 275 km/h. Prędkość tę ma rozwinąć na Centralnej Magistrali Kolejowej, czyli odcinku linii między Grodziskiem Mazowieckim a Zawierciem.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »