Nowe pomysły ME dot. biopaliw korzystne dla branży paliwowej?
Konfederacja Lewiatan ocenia, że propozycje Ministerstwa Energii, zawarte w projekcie nowelizacji ustawy o biopaliwach są korzystne i pomogą firmom paliwowym wywiązać się z obowiązków dodawania biokomponentów do paliw.
ME ostatnio przedstawiło projekt zmiany ustawy, który ustala na lata 2020-2022 poziomy Narodowy Cel Wskaźnikowy, czyli udziału biopaliw w zużyciu paliw na potrzeby transportu. Od 2020 r. w kolejnych latach nominalny NCW ma wynosić 8,5, 8,6 i 8,7 proc., jednak minimalny poziom realizacji tego obowiązku ma wynieść 80 proc., pozostała część może być rozliczona za pomocą opłaty zastępczej.
Ministerstwo tłumaczy, że rozwiązania te są wymuszone sytuacją rynkową - legalne zużycie paliw wzrosło w ostatnich latach na tyle szybko, że brakuje infrastruktury do mieszania paliw z biokomponentami, a mogą pojawić się też kłopoty z dostępem do odpowiedniej ilości dolewek.
Jak oświadczyła w poniedziałek Konfederacja Lewiatan, Ministerstwo Energii w końcu odpowiedziało na jej postulaty.
- Nowe prawo obniży NCW w latach 2020-2024, by dostosować wskaźnik do możliwości firm paliwowych. Odpowiednio obniżona ma zostać opłata zastępcza, którą uiszczają firmy, gdy nie są w stanie spełnić NCW - podkreśliła dyrektorka departamentu energii i zmian klimatu Lewiatana Daria Kulczycka. Wskazała jednocześnie, że zgodnie z założeniami nowelizacji, od 2020 r. dopuszczalna ma też być realizacja NCW poprzez stosowanie w paliwach biokomponentów uzyskanych w procesie współuwodornienia, na co nie zezwalają obecne przepisy.
Według Lewiatana, dzięki nowym przepisom firmy paliwowe będą mogły uniknąć ryzyka niezrealizowania NCW, a najwięcej na nowelizacji zyskają PKN Orlen i Lotos, które planują w najbliższych latach wdrożyć w swoich rafineriach technologię współuwodornienia. Jej uwzględnienie przy rozliczaniu się z NCW pozwoli im zmniejszyć import biokomponentów - podkreśliła Konfederacja.
Ministerstwo w projekcie zaproponowało też, aby ustawa nie obejmowała jedynie zdefiniowanych paliw ciekłych, ale też inne paliwa stosowane w transporcie, które pojawiły się wraz z postępem technologii. Chodzi np. o sprężony gaz ziemny. Ustawa ma objąć również paliwa ciekłe zawierające biowodór - wyprodukowane przy użyciu biometanu, czyli oczyszczonego biogazu z biogazowni. Według ME, będzie to impulsem do rozwoju biogazowni.
Jak podkreśla się w Ocenie Skutków Regulacji, obecne przepisy nie są dostosowane do aktualnych możliwości branży. M.in. wskazano gwałtowny przyrost oficjalnego zużycia paliw, będącego efektem ograniczenia szarej strefy.
Od września 2016 r. do grudnia 2018 r., oficjalna konsumpcja oleju napędowego w kraju wzrosła prawie o 50 proc. Tak szybki przyrost powoduje, że brakuje infrastruktury do magazynowania biokomponentów i mieszania z paliwem. Trwające inwestycje, m.in. PERN pojawią się dopiero za kilka lat - wskazuje OSR. Dlatego zmiany ustawowe ułatwią realizację NCW za pomocą innych środków.
Koszt opłaty emisyjnej to zdaniem analityków 80 zł od każdego 1000 litrów. Po uwzględnieniu stawki podatku VAT 23 proc. ma się przełożyć się na kwotę 10 gr na litrze. Rząd dzięki daninie ma zebrać w 2019 roku aż 1,7 mld zł. Wpływy mają m.in. pozwolić rozwój elektromobilności, a nowe prawo na tworzenie w miastach stref czystego transporu.
..........................
Ministerstwo Energii planuje nowelizację ustawy o biokomponentach i biopaliwach chcąc ustabilizować sytuację na rynku - podano w wykazie prac legislacyjnych.
"W związku z przeprowadzonymi analizami sektorowymi jak również oceną postulatów przedkładanych Ministrowi Energii m.in. przez podmioty realizujące Narodowy Cel Wskaźnikowy (NCW) podjęto decyzję o kompleksowym uregulowaniu w ramach nowelizacji ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych kwestii dotyczących charakteru i poziomu obowiązku NCW w latach 2020-2024, których celem jest dostosowanie wymagań do aktualnych możliwości branży paliwowej i wzmocnienie bezpieczeństwa paliwowego państwa" - napisano.
Autorzy raportu piszą, że równolegle, wraz ze wzrostem rynku paliw, w kontekście realizacji obowiązków NCW wzrasta konsumpcja biokomponentów powodując konieczność dostosowania obecnej logistyki pod kątem zapewnienia stabilnego dodawania biokomponentów do paliw ciekłych i/lub ich magazynowania w bazach paliw.
"Pomimo, iż działania te są podejmowane od pewnego czasu zarówno przez PERN S.A., PKN Orlen S.A., Lotos S.A. jak i niezależnych operatorów paliwowych, efekty podejmowanych działań w zakresie poprawy infrastruktury magazynowej i logistycznej będą widoczne w latach 2021-2023. Stąd konieczność podjęcia działań mających na celu dostosowanie poziomów NCW do aktualnych możliwości sektora paliwowego co pozwoli na wyeliminowanie ryzyka wystąpienia kryzysu paliwowego w roku 2020" - napisano.
Jak napisano, jednym z głównych celów nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, jest określenie kluczowych instrumentów wpływających na charakter obowiązku, jakim jest Narodowy Cel Wskaźnikowy. Zaproponowane w projekcie nowelizacji rozwiązania w tym zakresie dotyczą określenia na kolejne lata: wysokości NCW (do roku 2024), oraz: poziomu opłaty zastępczej, wysokości współczynników redukcyjnych i poziomów obligatoryjnego blendingu (na lata 2020-2022), na poziomie możliwym do realizacji przez podmioty zobowiązane, co ma "fundamentalne znaczenie w kontekście zapewnienia stabilnego funkcjonowania sektora" i tym samym poprawy poziomu bezpieczeństwa paliwowego państwa w najbliższych latach.
"Jednocześnie zaproponowane powyżej wartości zostały tak oszacowane, aby zapewnić stabilność w zakresie konsumpcji biokomponentów w najbliższych latach. Jest to szczególnie istotne z uwagi na jednoczesne zachowanie stabilności krajowego sektora przetwórstwa rolno-spożywczego, który dostarcza większość surowców do wytwarzania biokomponentów w kraju" - napisano.
Poza działaniami o charakterze stabilizującym aktualną sytuację na rynku paliwowym, przedłożona nowelizacja zawiera katalog przepisów formalnie umożliwiających zaliczenia produktów współuwodornienia do realizacji NCW oraz wydłużenia okresu realizacji obowiązku obligatoryjnego blendingu biokomponentów z paliwami.
W projekcie ustawy zostaną określone m.in. zasady wykonywania działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania biokomponentów w technologii współuwodornienia, sposobu zaliczania produktów pochodzących ze współuwodornienia do realizacji NCW.
"Umożliwienie zaliczania produktów pochodzących z technologii współuwodornienia do realizacji NCW od 2020 r. jest kluczowe w kontekście poprawy wykonania celów w zakresie udziału OZE w transporcie oraz przyczyni się do ograniczenia importu biokomponentów niezbędnych do realizacji NCW. Przepisy te są istotne dla podmiotów realizujących NCW, będących jednocześnie producentami paliw tj. PKN ORLEN S.A. oraz Lotos S.A., które prowadzą działania badawcze i inwestycyjne mające na celu przebudowę rafinerii pod kątem wdrożenia tej technologii" - napisano.