Nowe przepisy dotyczące pracy na laptopach. To pracodawca będzie musiał zapewnić pracownikom
Tylko do 17 maja pracodawcy mają czas, żeby przystosować miejsca pracowników do nowych przepisów. Zmiany obejmą przede wszystkim pracujących na laptopach. Do tej pory nie podlegały one regulacjom dotyczącym bezpieczeństwa i higieny pracy przy monitorach ekranowych. Nowe przepisy jasno określają, kiedy pracodawca musi zapewnić pracownikowi klawiaturę, mysz, a także stacjonarny monitor.
18 października 2023 roku, po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych. Nowe przepisy weszły w życie 17 listopada, jednak wtedy objęły tylko osoby zatrudnione po tej dacie. Ustawodawca dał pracodawcom pół roku na wdrożenie zmian. Od 17 maja obejmą one również dotychczas zatrudnione osoby.
Do tej pory przestarzałe rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe - z oczywistych względów - nie uwzględniało laptopów.
Kluczowym wymogiem nowych przepisów jest dostosowanie stanowiska pracy w taki sposób, żeby górna krawędź monitora ekranowego lub laptopa na podstawce znajdowała się na wysokości oczu użytkownika - ma to zapewnić komfortową pozycję podczas pracy.
Dotyczy to osób, które używają laptopów w ciągu przynajmniej połowy dobowego czasu pracy - czyli czterech z ośmiu godzin.
Dlatego obowiązek wymusza na pracodawcach zapewnienia oddzielnego monitora lub odpowiedniej podstawki pod laptopa, a także osobnej klawiatury i myszy, dla tych osób. Pracodawca nie musi spełniać tych wymogów, jeżeli pracownik używa laptopa jedynie w celach organizacyjnych - np. przedstawiciel handlowy, który większość czasu spędza na rozmowach z klientami - a sprzęt nie jest używany przez ponad połowę dniówki.
Oprócz tego zmiany objęły również obowiązek doposażenia stanowiska pracy w uchwyty na dokumenty oraz podnóżki, które pracodawca ma obowiązek zapewnić na wniosek pracownika.
Niektóre przepisy obowiązujące pracodawców zostały jednak poluzowane:
- po nowelizacji, pracodawcy mogą oferować pracownikom szkła kontaktowe jako alternatywę dla okularów korygujących, zależnie od medycznych wskazań;
- zrezygnowano ze szczegółowych wymogów odnośnie do regulacji ustawienia monitora;
- uproszczono wymogi dla klawiatur oraz stołu, na którym ma być umiejscowiony komputer lub monitor.
Nowe przepisy mają dostosować stare stanowiska pracy do minimalnych standardów BHP, a także pozwolić na pracę nieszkodzącą zdrowiu pracowników. Odnoszą się one zarówno do pracowników etatowych, jak i praktykantów i stażystów.
Czas na dostosowanie się do nowych regulacji przez pracodawców mija w piątek 17 maja.