Nowy podatek tonażowy

Wprowadzenie podatku tonażowego dla polskich armatorów, jako zryczałtowanego przychodu w wymiarze dobowym od 100 jednostek pojemności netto statku - zakłada rządowy projekt ustawy o podatku tonażowym, którego drugie czytanie odbyło się w Sejmie.

Minister Gospodarki Morskiej Rafał Wiechecki powiedział w Sejmie, że podatek tonażowy jest dużo tańszy niż podatek dochodowy, ponieważ będzie obliczany od tonażu statku, niezależnie od przewożonego towaru.

Jest to instrument pomocy publicznej dla armatorów. Z jednej strony skorzysta budżet, a z drugiej strony jest szansa na to, że armatorzy powrócą pod polską banderę - dodał Wiechecki.

Sprawozdawca projektu Tadeusz Jarmuziewicz (PO) zwrócił uwagę, że obecnie z powodu brak podatku tonażowego większość armatorów pływa pod obcymi flagami. Z punktu widzenia polskiego fiskusa prowadzą biznes poza Polską, w związku z tym nie ma wpływów do budżetu państwa. Dlatego trzeba zrobić wszystko, aby jak najwięcej armatorów wróciło pod polską banderę i płaciło podatki w kraju - powiedział Jarmuziewicz.

Reklama

Z projektu wynika, że podatek tonażowy krajowy armator będzie płacił bez względu, czy eksploatacja statku przynosi zyski czy straty. Armatorzy będą jednak mieli swobodę w wyborze formy opodatkowania działalności gospodarczej w żegludze morskiej.

Opodatkowanie obejmuje morskie statki handlowe eksploatowane w żegludze międzynarodowej, a służące do przewozu ładunków i pasażerów morzem. Podatek tonażowy jest najważniejszym instrumentem polityki transportowej państw członkowskich Unii Europejskiej wobec żeglugi morskiej. Jest on stosowany przez większość państw UE.

Podatek ten jest traktowany jako pomoc państwa dla żeglugi morskiej i fakt jego wprowadzenia wymaga notyfikacji w Komisji Europejskiej.

Głównym celem wprowadzenia podatku tonażowego w państwach członkowskich UE było stworzenie armatorom warunków umożliwiających odzyskanie zdolności konkurencyjnej na międzynarodowym rynku żeglugowym oraz powrót statków pod bandery narodowe państw UE.

W ciągu ostatnich 25 lat udział floty handlowej pod banderą państw członkowskich UE zmniejszył się z 32 proc. do 14 proc. Spowodowało to też zmniejszenie liczby marynarzy zatrudnionych na statkach armatorów UE o blisko 40 proc. Wprowadzenie tego podatku w krajach UE przyniosło pozytywne efekty, wiele statków powróciło pod bandery narodowe krajów UE.

Podczas debaty wszystkie kluby poparły propozycję wprowadzenia tej nowej formy opodatkowania.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: nowy podatek | nowe podatki | ustawy | podatek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »