Obradował KERM
Komitet przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez ministra środowiska Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie utworzenia Parku Narodowego "Ujście Warty".
Zobowiązano
ministra środowiska do wykazania w dokumencie, że kwota środków
niezbędnych do podjęcia organizacji parku od 1 lipca 2001 r.
będzie wydana zgodnie z ustawą budżetową na 2001 r. Zobligowano
też do przedstawienia łącznych skutków dla budżetu państwa w 2001
r. wprowadzania w życie projektowanego rozporządzenia.
KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez
ministra gospodarki Projekt stanowiska rządu do poselskiego
projektu ustawy o obrocie lekkim olejem opałowym. Zalecono
uzupełnienie stanowiska rządu o jasne stwierdzenie, że poselski
projekt oceniono negatywnie.
KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez
ministra skarbu państwa Wniosek ministra skarbu państwa o wydanie
przez Radę Ministrów zezwolenia na prywatyzację bezpośrednią
przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą Przedsiębiorstwo
Komunikacji Samochodowej w Poznaniu.
KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez
ministra skarbu państwa Wniosek ministra skarbu państwa o
wyrażenie zgody na niepubliczny tryb zbycia 1 udziału stanowiącego
własność Skarbu Państwa w Przedsiębiorstwie Produkcji i Usług
PROMEL Sp. z o.o. w likwidacji w Poznaniu.
x x x
KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez
ministra transportu i gospodarki morskiej Program rozwoju służb
ratownictwa morskiego w latach 2002?2006.
Konieczność utrzymywania służb ratownictwa morskiego jest
konsekwencją ratyfikacji przez Polskę międzynarodowych konwencji:
o poszukiwaniu i ratownictwie morskim oraz ochronie środowiska
morskiego obszaru Morza Bałtyckiego. Konwencje zobowiązują również
do zwalczania na morzu zagrożeń i zanieczyszczeń.
W związku z tym minister transportu i gospodarki morskiej
zobowiązał Polskie Ratownictwo Okrętowe do utrzymywania morskiej
służby ratowniczej oraz zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń
środowiska morskiego.
Opracowany przez PRO Program rozwoju służb ratownictwa morskiego
w latach 2002?2006 jest konsekwencją ciążących na
przedsiębiorstwie zadań. Program realizować będzie jednostka
budżetowa - Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa, która
rozpocznie działalność 1 stycznia 2002 roku. Do jego optymalnego
wykonywania potrzeba: 7 statków ratowniczych II kategorii, których
budowa zakończy się w tym roku, 3 statków ratowniczych
I kategorii, 8 łodzi ratowniczych nowej generacji,
8 specjalistycznych pojazdów ratowniczych, nowych stacji
ratowniczych w Krynicy Morskiej i Świbnie. Konieczne jest również
zmodernizowanie Morskiego Ratowniczego Centrum Koordynacyjnego.
Z kolei budowa bazy zwalczania zanieczyszczeń w Świnoujściu
wynika z potrzeby zapewnienia właściwej osłony przed
zanieczyszczeniami wybrzeża zachodniego, w związku z przewidywanym
wzrostem obrotu w tym rejonie substancjami niebezpiecznymi dla
środowiska.
Koszt przedsięwzięć związanych z Morską Służbą Ratowniczą,
przewidzianych w latach 2002?2006, wyniesie 48,280 mln PLN, a ze
zwalczaniem zagrożeń i zanieczyszczeń - 46 mln PLN.
Na realizację programu w latach 2002-2006 budżet państwa wyda
łącznie 94.280.000 PLN.
Wdrożenie programu przyczyni się do zwiększenia szans uratowania
większej liczby osób znajdujących się w niebezpieczeństwie na
morzu; z kolei budowa bazy w Świnoujściu umożliwi zapobieżenie
katastrofie ekologicznej.