Od Bałtyku po Adriatyk

Utworzenie korytarza transportowego znad Bałtyku po Adriatyk będzie korzystne dla infrastruktury i mieszkańców regionów leżących wzdłuż nowych tras - uważają uczestnicy międzynarodowej konferencji poświęconej projektowi "Adriatic-Baltic Landbridge".

Utworzenie korytarza transportowego znad  Bałtyku po Adriatyk będzie korzystne dla infrastruktury i  mieszkańców regionów leżących wzdłuż nowych tras - uważają  uczestnicy międzynarodowej konferencji poświęconej projektowi  "Adriatic-Baltic Landbridge".

W odbywającej się w Szczecinie konferencji uczestniczą przedstawiciele sześciu krajów europejskich, reprezentujący m.in. samorządy lokalne oraz instytucje związane z rozwojem transportu i infrastruktury. Dyskutują oni o możliwościach realizacji międzynarodowego projektu transportowego "Adriatic-Baltic Landbridge" i korzyściach, jakie płynęłyby z wdrożenia tej inicjatywy.

W praktyce oznaczałoby to wytyczenie tras trzech potencjalnych korytarzy transportowych biegnących znad Morza Bałtyckiego aż po kraje położone nad Adriatykiem. Wstępnie pierwszy zaczynałby się w Rostocku, drugi w Świnoujściu, a trzeci w Gdyni. Wszystkie schodziłyby się nad Adriatykiem. Każdy z nich łączyłby w sobie różne rodzaje transportu - drogowy, kolejowy i rzeczny w oparciu o już istniejące.

Reklama

Jak poinformował na konferencji prasowej Luigi Crimi, dyrektor departamentu logistyki i transportu regionu Wenecji, pierwszy etap prac studyjnych i badawczych związanych z analizą projektu ma się zakończyć w 2008 roku.

Sama inicjatywa - jak podkreślał Crimi - to wiele korzyści dla całych regionów leżących wzdłuż potencjalnych korytarzy. "To oznacza poprawę infrastruktury regionów, ich lepszą dostępność dla przedsiębiorców, jak i mieszkańców. Jest to ważne dla rynku, bo ułatwia np. wymianę informacji" - wyjaśnił Włoch.

Crimi uważa, że w przyszłości w pracach studyjnych należałoby się skoncentrować na "ponadgranicznym planowaniu przestrzennym". Pozwoliłoby to m.in. na integrację krajowych i regionalnych systemów transportowych z sieciami paneuropejskimi, stworzenie spójnej, międzynarodowej wizji zagospodarowania przestrzennego i wizji rozwoju transportu w ujęciu globalnym. Działania te z kolei stymulowałaby wzrost gospodarczy tej części Europy.

W trzydniowym spotkaniu, które zakończy się 5 grudnia, oprócz strony polskiej biorą udział Włosi, Niemcy, Czesi, Słoweńcy i Austriacy.

W ramach projektu Adriatic-Baltic Landbridge do 2008 roku sporządzona ma być analiza i ocena różnych wariantów przebiegu trzech tras korytarzy transportowych. Chodzi m.in. o to, by przewidzieć, w jakich miejscach wzdłuż tych tras będą np. potrzebne obwodnice - wyjaśniła PAP Małgorzata Oyarce-Yuzzelli z sekretariatu ds. korytarza środkowo-europejskiego w urzędzie marszałkowskim w Szczecinie.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Bałtyk | infrastruktura | Szczecin | Adriatyk
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »