Offsetowe szczegóły
General Electric zamierza wesprzeć ofertę offsetową Gripen International, z czym związane będą kolejne projekty przedsięwzięć w naszym kraju. Szwedzko-brytyjskie konsorcjum obiecuje natomiast w przypadku wygranej w przetargu nawet przekraczające 30 lat inwestycje w polską gospodarkę.
Jak dowiedział się PG General Electric ogłosi w przyszłym tygodniu oficjalnie wsparcie oferty offsetowej Gripena. Mają być z tym związane kolejne projekty przedsięwzięć w naszym kraju. Pokazuje to, jak silny zespół przemysłowy ma Gripen i jak ważna dla Stanów Zjednoczonych jest sprzedaż tego samolotu w Polsce - powiedział PG John Neilson, dyrektor ds. komunikacji w BAE Systems (Gripen International).
Przypomnijmy tu, że wcześniej amerykański GE ubiegał się o kontrakt na dostawę silnika do F-16, ale ostatecznie wygrał jego konkurent, czyli Pratt& Whitney i to jego silniki zostaną zamontowane w maszynach Lockheeda Martina w przypadku wyboru przez polski rząd amerykańskiego samolotu.
Oferta offsetowa GI to w sumie 85 projektów, z czego, jak podkreśla Bob Kemp, dyrektor Gripena ds. sprzedaży i marketingu, 45 to projekty duże, a wartość każdego z nich przekracza 20 mln euro. Wartość tej oferty, wyrażona bez użycia mnożników, wynosi ponad 6 mld euro, a zatem niemal dwukrotnie przekracza wartość samego samolotu. Około 36 proc. całej oferty offsetowej skierowane jest do regionów, gdzie stopa bezrobocia przekracza 16 proc. Największymi beneficjentami szwedzko-brytyjskiej oferty mają być województwa: Mazowieckie, Dolnośląskie i Śląskie (64 proc. offsetu). I tak Mazowieckie w ciągu najbliższego 10-lecia może otrzymać nawet 1,65 mld euro. Polskimi partnerami w tym regionie będą: m.in. lotnisko w Nowym Dworze Mazowieckim, zakłady Daewoo FSO, WZL-4 , "Radwar", Politechnika Warszawska, Instytut Lotnictwa oraz Instytut Biocybernetyki, a także Central Europe Trust. Z kolei Śląskie dostanie 1,5 mld euro, na czym mogą skorzystać zakłady Electrolux Production Poland (przemysł elektro-maszynowy) i Centrozap (przemysł motoryzacyjny). Natomiast Dolnośląskie może liczyć na 950 mln euro inwestycji, które skoncentrują się w zakładach Volvo Polska, Zugil i GKN Automotive Polska (przemysł motoryzacyjny) oraz Dionar (przemysł lotniczy).
Najwięcej pieniędzy popłynie do przemysłu lotniczego, samochodowego i elektromaszynowego. W rezultacie inwestycji powstać ma ok. 50 tys. nowych miejsc pracy, z czego połowę zapewni GI, a resztę jego współpracownicy.
Dodatkową zaletą naszej oferty jest to, że w operacjach związanych z programem finansowania będą mogły brać udział polskie banki, które będą mogly na tym zarobić -poinformował dodatkowo Bob Kemp. Nie ujawnił jednak, jakie banki wchodziłyby w grę.