Operatorzy kablowi bez licencji ustawowej - co dalej?

W związku z przyjęciem przez Sejm RP nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz przygotowywaniem tzw. dużej nowelizacji tej ustawy operatorzy telewizji kablowej postulują wprowadzenie szeregu zapisów, które w sposób pełny i nie pozostawiający wątpliwości interpretacyjnych umożliwią jak najszybsze uporządkowanie regulacji prawnych w tym zakresie.

W związku z przyjęciem przez Sejm RP nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz przygotowywaniem tzw. dużej nowelizacji tej ustawy operatorzy telewizji kablowej postulują wprowadzenie szeregu zapisów, które w sposób pełny i nie pozostawiający wątpliwości interpretacyjnych umożliwią jak najszybsze uporządkowanie regulacji prawnych w tym zakresie.

Trwają prace nad uregulowaniem polskiego rynku praw autorskich i praw pokrewnych, które mają dostosować polskie ustawodawstwo do ustawodawstwa Unii Europejskiej. W ramach tych prac została przyjęta przez Sejm RP nowelizacja ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Ustawa ta znosi licencję ustawową i obliguje operatorów telewizji kablowej do podpisywania w trybie pilnym umów z nadawcami i organizacjami zbiorowego zarządzania. Jednocześnie ustawa nie zawiera niezbędnych dla rynku nowych zapisów, które precyzowałyby zasady naliczania, pobierania oraz wysokość opłat za prawa autorskie. Te rozwiązania ma przynieść z niecierpliwością oczekiwana tzw. duża nowelizacja prawa autorskiego i praw pokrewnych. Tymczasem przyjęta nowelizacja oznacza dla operatorów konieczność podpisywania umów z organizacjami zbiorowego zarządzania na dotychczasowych, niejasnych i nieracjonalnych zasadach - obowiązujące uregulowania zawierają jedynie arbitralnie i jednostronnie ustanawiane prawa organizacji zbiorowego zarządzania w zakresie trybu pobierania i wysokości opłat.

Reklama

"Nie uchylamy się od podpisywania umów, ani też uiszczania opłat na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania. Nasze oczekiwania wiążą się ze zmianą obecnej absurdalnej sytuacji, w której wysokość i zasady uiszczania opłat są określane arbitralnie, a liczba zgłaszających się organizacji zbiorowego zarządzania rośnie z dnia na dzień. Niezbędne są regulacje prawne, które zapewnią stabilność branży kablowej, a operatorom racjonalne prowadzenie działalności gospodarczej oraz udostępnianie usługi jak największej liczbie polskich widzów" - powiedział Andrzej Ostrowski, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Komunikacji Kablowej.

Niespełnione oczekiwania

Zgodnie z uchwałą Senatu RP z 4 października br. przepis o zniesieniu licencji ustawowej ma wejść w życie 1 lipca 2003 roku. Licencja ta daje obecnie operatorom prawo do reemisji programów bez konieczności podpisywania umów z nadawcami i organizacjami zbiorowego zarządzania, zobowiązuje ich jedynie do uiszczania należnych opłat. Bardzo krótki okres przejściowy jest niewystarczający na podpisanie umów z nadawcami programów i organizacjami zbiorowego zarządzania.

"Jest to zbyt krótki okres przejściowy, bo wprowadzane zmiany wymuszają zasadniczą reorganizację rynku telewizji kablowej w Polsce. Perspektywa zniesienia licencji ustawowej oznacza konieczność wynegocjowania i zawarcia w krótkim czasie kilkunastu tysięcy umów z nadawcami programów i organizacjami zbiorowego zarządzania. To bardzo trudne, by nie rzec: niemożliwe - mówi Tomasz Węgrzyński, wiceprezes OIGKK i prezes grupy VECTRA. Oczekiwaliśmy vacatio legis do czasu wejścia Polski do UE. To dałoby nam wystarczająco dużo czasu, by spokojnie wynegocjować i zawrzeć wszystkie umowy?.

Jedna organizacja, kontrakt generalny

W najbliższym czasie jest przewidziana tzw. duża nowelizacja ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Dążąc do jak najszybszego uporządkowania rynku praw oraz pragnąc uczestniczyć w pracach nad nowelizacją ustawy, OIGKK przygotowała propozycje zmian, które zostaną przedłożone ustawodawcy. Pierwszym rozwiązaniem jest wprowadzenie regulacji, dzięki której na polu eksploatacji związanym z reemisją programów działałaby jedna organizacja zbiorowego zarządzania. Korzystne byłoby także ustanowienie kontraktu generalnego, który określałby zakres praw i obowiązków wszystkich operatorów telewizji kablowej wobec uprawnionych w zakresie reemisji. Kontrakt regulowałby kwestię opłat z tytułu praw autorskich i praw pokrewnych za reemisję programów radiowych i telewizyjnych oraz ujednolicał te opłaty. Gdyby propozycja powołania jednej organizacji zbiorowego zarządzania w zakresie reemisji nie zyskała akceptacji, wówczas kontrakt generalny byłby zawierany ze wszystkimi organizacjami, ale na rozłącznych polach eksploatacji. Takie rozwiązanie dawałoby gwarancję wszystkim uprawnionym, iż ich prawa zostały opłacone, a operatorom telewizji kablowych niezbędną do prowadzenia działalności gospodarczej pewność, iż nie pojawią się wobec nich żadne dodatkowe roszczenia w tym zakresie.

Limit bezpieczeństwa

Zarówno w rozwiązaniu pierwszym jak i drugim, niezbędne jest wprowadzenie w ustawie maksymalnych limitów wynagrodzeń płatnych z tytułu praw autorskich i praw pokrewnych. Limity takie pozwoliłyby zrównoważyć pozycję uprawnionych i użytkowników, a zwłaszcza uniknąć zbyt dużych, nieadekwatnych do rynku obciążeń finansowych. Limity wynagrodzeń znajdują się w rządowej autopoprawce do ustawy o radiofonii i telewizji. Zostały ustalone na poziomie 3% rocznych przychodów nadawców oraz jednostek publicznej radiofonii i telewizji oraz 1,5% rocznych przychodów operatorów sieci kablowych i multipleksów. Propozycja ta jest w pełni popierana przez operatorów telewizji kablowej.

Konsekwencje dla abonentów

Rozwiązania, o które zabiega środowisko operatorów kablowych, nie dotyczą wyłącznie ich samych. Regulacje prawne, które przyjął lub przyjmie Parlament, mają wpływ na sytuację wszystkich abonentów telewizji kablowych oraz - jak w przypadku likwidacji licencji ustawowej - setek polskich podmiotów gospodarczych.

"Racjonalizacja przepisów w zakresie praw autorskich i praw pokrewnych jest konieczna. Przyspieszona likwidacja licencji ustawowej, konieczność pilnego negocjowania umów w oparciu o anachroniczne i szkodliwe dla rynku uregulowania prawne spowodują, że niektóre programy najprawdopodobniej znikną z oferty polskich sieci kablowych. Wszystko wskazuje na to, że operatorzy będą też zmuszeni do podniesienia opłat abonamentowych. Konsekwencje braku właściwych uregulowań prawnych odczują więc także miliony polskich abonentów" - powiedział Marek Sowa, wiceprezes zarządu OIGKK, wiceprezes UPC.

* * *

Dodatkowe informacje:

* Andrzej Ostrowski - prezes zarządu OIGKK, tel. 0502-656-045

* Tomasz Węgrzyński - wiceprezes zarządu OIGKK, prezes Grupy Vectra - 0601-715-976

* Marek Sowa - wiceprezes zarządu OIGKK, wiceprezes UPC, tel. 600-488-877

* Medix Public Relations ? Luiza Pasierowska, tel./fax (22) 840-14-75, (0) 501-372-170

e-mail: luiza.pasierowska@medixpr.pl

Operatorzy kablowi a prawa autorskie - materiał poglądowy

Podnoszenie wysokości abonamentu nie jest rozwiązaniem

Środowisko operatorów telewizji kablowej od początku obowiązywania ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 1994 r. postulowało wprowadzenie jasnych zasad naliczania i pobierania opłat za prawa autorskie. Niestety postulaty te nie doczekały się realizacji, a jedyną możliwą metodą radzenia sobie z kolejnymi roszczeniami organizacji zbiorowego zarządzania było sumowanie stawek opłat, a w konsekwencji podnoszenie wysokości abonamentów. Taki sposób załatwiania spraw jest równoznaczny z eliminacją:

- z kręgu odbiorców, kolejnych grup społecznych, których nie stać na wyższy abonament;

- tych lokalnych operatorów sieci, którzy przy danym poziomie roszczeń tracą rentowność.

Chaos na rynku praw autorskich

Na rynku praw autorskich panuje chaos, którego główną przyczyną jest:

- brak konsekwencji w wydawaniu organizacjom zbiorowego zarządzania prawami autorskimi zezwoleń, przez co ich kompetencje krzyżują się. Jednocześnie zakres reprezentowanych przez nie praw nie jest wyczerpujący, przez co zgłaszają się do nas organizacje zagraniczne z żądaniem wnoszenia opłat za ich pośrednictwem;

- fakt, że Komisja Prawa Autorskiego, która miała ustalać tabele wynagrodzeń, być moderatorem i rozjemcą sporów, została zdominowana przez stowarzyszenia twórców, stając się niejako "sędzią we własnej sprawie". Przy czym, ze względu na niejasność kompetencji, stowarzyszenia twórców toczą spory pomiędzy sobą.

Za co płacimy, komu płacimy, ile i komu w przyszłości przyjdzie nam płacić

Niestety, wszelkie dotychczasowe próby uporządkowania rynku praw autorskich były utrącane pod hasłem, iż służyć mają uniknięciu płacenia za prawa autorskie. W naszym przekonaniu zarzuty te były i są całkowicie nieprawdziwe. Szanujemy przyjęte w całym cywilizowanym świecie zasady ochrony praw autorskich. Chcemy jedynie wiedzieć: za co płacimy, komu płacimy, ile i komu w przyszłości przyjdzie nam płacić.

Obecny stan prawny nie pozwala odpowiedzieć na te pytania, stwarzając obszar niepewności na rynku, stanowiąc nieracjonalne utrudnienie w prowadzeniu działalności gospodarczej i uniemożliwiając ocenę ryzyka inwestycji. Co równie istotne, na stabilną sytuację nie mogą też liczyć autorzy dzieł, do których prawa chroni ustawa. Otrzymywane przez nich wynagrodzenia częstokroć wypłacane są nieregularnie, a sposób kształtowania ich wysokości bywa bardzo niejasny.

Z zainteresowaniem i życzliwością witamy więc inicjatywę Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego zmierzającą do uporządkowania rynku praw autorskich w Polsce, które przedstawiło do konsultacji projekt nowelizacji prawa autorskiego (projekt z 24 września 2002 r.). Przyjęliśmy zaproszenie do prac nad tym projektem, bowiem zależy nam, by porządkował on rynek praw autorskich w sposób kompletny, bez pozostawiania fragmentów uregulowanych nieprecyzyjnie i przez to stwarzających podstawę do wątpliwości i sporów.

Jedna organizacja zbiorowego zarządzania dla telewizji kablowych

Naszym zdaniem, podstawową kwestią, jaką należy rozważyć jest powierzenie zarządzania prawami autorskimi w dziedzinie telewizji kablowych (reemisja) wyłącznie jednej organizacji zbiorowego zarządzania. Organizacji, obejmującej zakresem zarządu wszystkie prawa autorskie i prawa pokrewne. Takie rozwiązanie dawałoby gwarancje wszystkim uprawnionym, iż prawa ich zostały opłacone, a operatorom telewizji kablowej poczucie bezpieczeństwa, iż nie pojawią się wobec nich żadne dodatkowe roszczenia, co chroni naszych abonentów przed wzrostem abonamentu.

Szanse kontraktu generalnego

Istnienie jednej organizacji zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi pozwoliłoby na zawarcie przez uprawnionych i użytkowników praw kontraktu generalnego, określającego zakres praw i obowiązków wszystkich operatorów wobec wszystkich uprawnionych. Ze względu na wysoki stopień zorganizowania operatorów w izbach gospodarczych, istnieje możliwość wynegocjowania kontraktu generalnego za pośrednictwem tychże izb w bardzo krótkim czasie. W efekcie przyjęcia omówionych wyżej rozwiązań w sposób jednoznaczny zostanie określone za co i komu należne są opłaty za prawa autorskie.

Alternatywa - Wspólne tabele wynagrodzeń

O ile powyższa propozycja nie zyskałaby akceptacji i w zakresie reemisji pozostanie właściwych kilka organizacji zbiorowego zarządzania, to konieczne jest, aby każda z nich działała w zakresie innych praw, tak by nie dochodziło na tym tle do konfliktów. Jednocześnie tabele wynagrodzeń ustalane byłyby wspólnie dla wszystkich uprawnionych organizacji. Również wówczas konieczne byłoby ustalenie zasady, że wszystkie organizacje zbiorowego zarządzania działające na polu reemisji, zawierają z operatorami telewizji kablowej kontrakt generalny, który pokrywa wszystkie zakresy eksploatacji na tym polu.

Biorąc pod uwagę zalety takiego rozwiązania, należałoby wręcz rozważyć wprowadzenie kontraktów generalnych na poszczególnych polach eksploatacji jako zasady na polskim rynku praw autorskich i praw pokrewnych. To rozwiązanie także jednoznacznie wskaże podmioty uprawnione do naliczania opłat za prawa autorskie.

Maksymalny pułap wynagrodzeń

Do rozstrzygnięcia pozostaje pytanie ile w przyszłości przyjdzie nam płacić. W związku z tym niezbędne jest rozważenie wprowadzenia w ustawie maksymalnych limitów wynagrodzeń płatnych z tytułu praw autorskich i praw pokrewnych. Limity takie, powinny w naszym przekonaniu dotyczyć wszystkich kategorii praw i wszystkich uprawnionych. Pozwoliłoby to zrównoważyć pozycje uprawnionych i użytkowników, a zwłaszcza uniknąć zbyt dużych obciążeń. Przykładu, że ustalenie takiego limitu jest możliwe na rozsądnym poziomie i że rozwiązanie to sprawdza się w praktyce dostarczają m.in. przypadki USA czy Szwajcarii.

Zasadą prawa autorskiego jest uzależnienie wysokości wynagrodzeń od charakteru i zakresu korzystania z utworów i wykonań artystycznych. Tymczasem operatorzy kablowi, dokonując reemisji programów radiowych i telewizyjnych nie mają żadnego wpływu na zakres i charakter korzystania z praw autorskich i praw pokrewnych w reemitowanych programach, pełniąc jedynie rolę pośrednika. Operatorzy nie mają możliwości decydowania o tym, w jakim zakresie, z czyich i w końcu z jakich praw autorskich lub pokrewnych korzystają. Tym samym dla zagwarantowania równości w relacjach prawnych pomiędzy operatorami kablowymi a uprawnionymi konieczna jest interwencja ustawodawcy, określająca górną granicę roszczeń uprawnionych.

Abonent sieci kablowej za prawa autorskie płaci dwukrotnie

W naszym przekonaniu wprowadzenie maksymalnych pułapów opłat z tytułu praw autorskich jest wręcz obowiązkiem ustawodawcy, skoro w ustawie o radiofonii i telewizji narzuca:

- przymus wprowadzania do sieci określonych programów, tzw. must carry, a jednocześnie w ustawie o prawie autorskimi domaga się, by programy te były reemitowane na podstawie umowy z uprawnionymi;

- przymus płacenia abonamentu radiowo-telewizyjnego, w którym wszak zawarte są już opłaty z tytułu praw autorskich, a zatem abonent sieci kablowej za prawa autorskie płaci podwójnie.

Notabene, trudno tu uniknąć refleksji o braku koordynacji postanowień tych dwóch ustaw.

Dostosowując polskie prawo, uwzględniajmy całość regulacji europejskich

Poważna dyskusja o kształcie rynku praw autorskich w Polsce, zakończona stworzeniem spójnego, jasnego systemu poboru i dystrybucji należności z tytułu tych praw jest absolutną koniecznością. Dostosowując rozwiązania prawa polskiego do prawa Unii Europejskiej, należy pamiętać o wszystkich regulacjach zawartych w Dyrektywie Rady Wspólnot Europejskich z dnia 27 września 1993 r. w sprawie koordynacji określonych przepisów prawa autorskiego oraz praw pokrewnych w odniesieniu do przekazu satelitarnego i rozpowszechniania kablowego. Dyrektywa ta wielokrotnie powoływana dla uzasadnienia skreślenia w prawie polskim licencji ustawowej, zawiera wszak i inne, dotąd pomijane zapisy. Art. 9 Dyrektywy reguluje wykonywanie prawa do równoczesnego rozpowszechniania kablowego, w tym sytuację uprawnionych, którzy nie upoważnili nikogo do wykonywania ich praw. Dla bezpieczeństwa polskich uprawnionych należy wręcz wprowadzić dla organizacji zbiorowego zarządzania ustawowy obowiązek reprezentowania i pobierania wynagrodzenia na rzecz podmiotów nie reprezentowanych przez te organizacje. Art. 12 Dyrektywy z kolei przewiduje swoistą rekompensatę dla operatorów telewizji kablowej po zniesieniu licencji ustawowej, tj. zobowiązanie do wprowadzenia rozwiązań zapobiegających nadużywaniu przez uprawnionych pozycji w negocjacjach. Nie znajdujemy w dotychczasowych propozycjach nowelizacji odzwierciedlenia art. 9 i 12 Dyrektywy.

Skład Komisji Prawa Autorskiego musi gwarantować bezstronność

Niestety w niektórych aspektach skutkiem planowanej nowelizacji może być utrwalenie złej praktyki. Przykładowo, przewiduje się sformalizowanie braku bezstronności Komisji Prawa Autorskiego. W naszej ocenie należy zdecydowanie dążyć do tego, aby w skład Komisji Prawa Autorskiego wchodzili również przedstawiciele użytkowników ? jest to konieczne w celu zapewnienia reprezentatywności środowisk i równości stron. Trzeba pamiętać, że niedawno, największej z organizacji zbiorowego zarządzania, ZAIKSowi, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzucił stosowanie praktyk monopolistycznych.

Piętrzenie trudności związanych z kolejnymi nowelizacjami prawa autorskiego

Wprowadzane ostatnio zmiany w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych wymuszają zasadniczą reorganizacją rynku telewizji kablowej w Polsce. Perspektywa zniesienia licencji ustawowej oznacza konieczność wynegocjowania i zawarcia w krótkim czasie kilkunastu tysięcy umów z nadawcami programów i organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Jeszcze nie zakończył się proces legislacyjny związany z jedną nowelizacją prawa autorskiego, a już proponowana jest kolejna nowelizacja, która przewiduje wygaśnięcie dotychczasowych pozwoleń na zarządzanie prawami autorskimi oraz tabel wynagrodzeń, a w konsekwencji wydanie nowych zezwoleń i konieczność wynegocjowania nowych tabel. Taka kolejność zdarzeń oznacza, że trud wszystkich zainteresowanych może zostać niepotrzebnie zdublowany, najpierw bowiem będą prowadzone negocjacje mające ukształtować rynek po zniesieniu licencji ustawowej, a zaraz potem, negocjacje zmierzające do ustalenia nowych tabel wynagrodzeń z tymi organizacjami, które dostaną nowe zezwolenia. Niezbędne i jedynie racjonalne wydaje się zharmonizowanie tych dwóch procesów.

Czeka nas dogłębna restrukturyzacja rynku telewizji kablowej

Na skutek zniesienia licencji ustawowej i kolejnych planowanych nowelizacji prawa autorskiego, w ciągu najbliższych miesięcy czeka nas poważna restrukturyzacja rynku telewizji kablowej. Operatorzy będą musieli wynegocjować i zawrzeć kilkanaście tysięcy umów z nadawcami i organizacjami zbiorowego zarządzania. Nie zawsze będzie możliwe uzyskanie warunków satysfakcjonujących wszystkich zainteresowanych, a wówczas istnieje ryzyko, że programy niektórych nadawców będę musiały ?zniknąć? z polskich sieci kablowych. Zapewne w ogóle liczba oferowanych kanałów ulegnie zmniejszeniu, z kolei zaś abonament najpewniej trzeba będzie podnieść. Ten stan rzeczy wymusi również zmiany umów z abonentami, z których części najpewniej nie będzie już stać na dostęp do kablówki. Tym bardziej więc zyskuje na znaczeniu proponowana nowelizacja i dyskusja, która, na co liczymy, pomoże nadać ustawie optymalny kształt, ograniczyć związane ze zmianami prawa perturbacje i zapewni jej pewne minimum stabilności w dłuższym czasie.

Ogólnopolska Izba Gospodarcza Komunikacji Kablowej

Ogólnopolska Izba Gospodarcza Komunikacji Kablowej z siedzibą w Zielonej Górze powstała w roku 1999, kontynuując działalność Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Telewizji Kablowych (OSTvK) działającego od 1991r.

Izba funkcjonuje w oparciu o 19-osobowy Zarząd, w skład którego wchodzą głównie przedstawiciele firm operatorskich. Prezesem Zarządu Głównego OIGKK od samego początku istnienia Izby jest pan Andrzej Ostrowski, a jego zastępcami Tomasz Węgrzyński, prezes zarządzający Grupy VECTRA, Marek Sowa wiceprezes ds. korporacyjnych UPC, Jan Rozpłochowski prezes Telewizji Kablowej Poznań oraz Włodzimierz Zieliński prezes Telewizji Kablowej Świdnik.

Działalność Izby polega na reprezentowaniu interesów gospodarczych zrzeszonych w niej członków, do których głównie należą operatorzy sieci telewizji kablowej. Członkowie Izby posiadają aktualnie większość polskiego rynku telewizji kablowej, którego wielkość szacowana jest na około 4 mln 800 tys. abonentów.

Celem OIGKK jest także kształtowanie i upowszechnianie zasad etyki w działalności gospodarczej, popularyzacja idei komunikacji kablowej i działalność oświatowa w dziedzinie komunikacji kablowej.

Rola OIGKK polega na kształtowaniu i wspieraniu rozwoju polskiego rynku kablowego oraz ułatwianiu jego właściwego funkcjonowania w otoczeniu regulowanym nie tylko prawem gospodarczym, ale również ustawą o radiofonii i telewizji, ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawą Prawo Telekomunikacyjne. Dorobek OIGKK jest znaczący. Na potrzeby firm wyjaśniono i usprawniono funkcjonowanie wielu ustaw i przepisów. Jest wśród nich utrzymanie zapisów o licencji ustawowej nowelizowanego w 1999 roku prawa autorskiego lub doprecyzowanie w roku 2001 przepisów poprawki do ustawy o podatku VAT, dzięki czemu usługa szerokopasmowego dostępu do Internetu, świadczona przez operatorów telewizji kablowej, opatrzona jest stawką 7% VAT.

Od 10-ciu lat dwa razy do roku Izba organizuje Konferencje i Wystawę OIGKK, która urosła do miana największych spotkań medialnych w kraju. Spotykają się na niej wszyscy wchodzący w skład tego rynku medialnego, a więc przedstawiciele organów regulacyjnych, nadawcy telewizyjni, operatorzy kablowi, producenci i dystrybutorzy sprzętu.

OIGKK reprezentuje również polski rynek kablowy na forum międzynarodowym. Jest m.in. członkiem APEC (Association of Private European Cable Operators), europejskiego stowarzyszenia prywatnych operatorów kablowych z siedzibą w Brukseli, którego pan Andrzej Ostrowski jest wiceprezesem. Obecnie OIGKK nadzoruje projekt "Przyjazne Prawo Autorskie".

SŁOWNICZEK INFORMACJI PODSTAWOWYCH:

ABONENT - odbiorca sygnałów radiowo-telewizyjnych. Płaci abonament, czyli regularne opłaty za:

- posiadanie urządzenia odbiorczego (radio i/lub tv) zgodnie z obowiązkiem finansowania publicznego radia i tv,

- usługi dostarczania programów świadczone przez operatora kablowego i/lub cyfrowego.

NADAWCA - organizacja radiowa lub telewizyjna mająca zezwolenie (i przydzielone pasmo nadawania) na rozpowszechnianie utworów publiczności drogą elektroniczną

ORGANIZACJA ZBIOROWEGO ZARZĄDZANIA - stowarzyszenie zrzeszające twórców, artystów wykonawców, producentów lub organizacje radiowe i telewizyjne, które mają przyznane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego prawo do ochrony praw autorskich jej członków i zbiorowe zarządzanie nimi (zbieranie i dystrybucja opłat za korzystanie z tych praw). W Polsce 13 OZZ ma takie prawo, a obecne przepisy nie wykluczają możliwości zwiększenia tej listy. W wielu przypadkach obszary chronione przez poszczególne OZZ pokrywają się (są wspólne).

LICENCJA USTAWOWA - zezwolenie na swobodne nadawanie opublikowanych utworów - dające operatorom kablowym prawo do równoczesnego i integralnego rozpowszechniania (reemisji) w ich sieciach, programów krajowych i zagranicznych, bez umowy z uprawnionymi z tytułu praw autorskich i praw pokrewnych - ale z obowiązkiem zapłaty na ich rzecz wynagrodzenia.

PUBLIKACJA UTWORU - zwielokrotnienie utworu i publiczne udostępnienie jego egzemplarzy za zezwoleniem twórcy

OPUBLIKOWANIE RÓWNOCZESNE - opublikowanie utworu na terytorium RP i za granicą w okresie 30 dni od jego pierwszej publikacji

NADANIE PIERWOTNE - pierwsze udostępnienie utworu publiczności

NADANIE WTÓRNE - udostępnienie utworu publiczności w czasie innym, niż nadanie pierwotne

REEMISJA - obecnie używane znaczenie: równoczesne nadanie

ROZPROWADZANIE - przejmowanie w całości i bez zmian programu nadawcy i równoczesne jego rozpowszechnianie

ROZPOWSZECHNIENIE - każde, legalne, publiczne udostępnienie utworu

ABONAMENT USTAWOWY - opłata za posiadanie urządzeń radiowych i telewizyjnych, która przeznaczana jest na utrzymanie publicznych mediów - Polskiego Radia i Telewizji Polskiej.

ABONAMENT DODATKOWY - opłata za usługi operatorów cyfrowych, kablowych

EMISJA KABLOWA - sposób rozpowszechniania treści multimedialnych (radiowych i telewizyjnych) z wykorzystaniem sieci kablowych (przewodowych).

EMISJA POWIETRZNA (NAZIEMNA) - sposób rozpowszechniania treści multimedialnych z anten naziemnych, które przekazują sygnały analogowe

EMISJA SATELITARNA - rozpowszechnianie treści multimedialnych odbierane przez satelitarne systemy odbiorcze i niosące programy zakodowane cyfrowo

TABELA WYNAGRODZEŃ - wykazy stawek opłat za prawa autorskie, sporządzane przez organizacje zbiorowego zarządzania. Tabele te są następnie kierowane do Komisji Prawa Autorskiego, działającej przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Komisja ta zatwierdza tabele wynagrodzeń, czyli w praktyce wysokości stawek.

UTRWALENIE DZIEŁA - ustalenie dzieła/utworu w postaci materialnej w sposób trwały, umożliwiający odbiorcom wielokrotną i stałą percepcję

EKSPLOATACJA UTWORU (praw autorskich) - udostępnianie utworu odbiorcom różnymi dostępnymi sposobami - obejmuje następujące POLA (EKSPLOATACJI):

* Utrwalenie

* Zwielokrotnienie określona techniką

* Wprowadzenie do obrotu

* Wprowadzenie do pamięci komputera

* Publiczne wykonanie lub odtworzenie

* Wystawieni

* Wyświetlenie

* Najem

* Dzierżawa

* Nadanie z pomocą wizji lub fonii przewodowej albo bezprzewodowej przez stację naziemną

* Nadanie za pośrednictwem satelity

* Równoczesne i integralne nadanie utworu nadawanego przez inną organizację radiowa lub telewizyjną

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »